• Anonym (Annelie)

Svår panikångest+flygresa+lugnande=?

Snälla familjeliv, jag behöver er hjälp nu!!!
    Om 72 timmar går mitt bokade flyg mot Kanarieöarna, en flygresa på ca. 6 timmar. Jag är så fruktansvärt nervös och rädd nu att jag håller på att krypa ur mitt skinn!

Jag lider av panikångest som debuterade i 20-årsåldern och som ofta gör sig påmind när jag känner mig instängd tex. på bussar, tåg och liknande. Jag har inte flugit på över 12 år men vill nu utmana mig. 

Jag äter antidepp (Venlafaxin) dagligen mot depression och ångest och har Stesolida tt ta vid behov. MIn läkare har rekomenderat mig att ta 10 mg Stesolid ca 1 timme innan planet lyfter. 

Min fråga är, kommer det att hindra min panikångest från att bryta ut??? 

Jag är i desperat behov av hjälp, jag är när på att avboka min resa, men det skulle kännas som ett stort nederlag...

Mvh

• Svar på tråden Svår panikångest+flygresa+lugnande=?
  • Anonym (Funkar)
    Anonym (mia) skrev 2013-12-14 18:40:56 följande:

Samma här. Inga problem. Men man bör nog ha dem i orginalförpackningen med ens namn på för säkerhets skull.
    Exakt, originalförpackningen med ditt namn på som överensstämmer med passet. Du kan ju alltid ha receptet med dig, om du får behålla det. Dock har jag aldrig haft problem, och har flugit över halva jordklotet. Är det liten förpackning för eget bruk bryr dom sig inte. Men ska du ha med dig 1000 tabletter eller nåt, då skulle jag fixat intyg.
  • Anonym (hejsan)
    Anonym (Funkar) skrev 2013-12-14 18:37:19 följande:
    Nej, det gör det inte. Jag har flugit i 10 år med denna typ av medicin, och ALDRIG haft problem i säkerhetskontrollen, någonsin. Och jag flyger ca 5 ggr per år, bla i tjänst.
    Jo det är lag på det:
    www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-resa-med-lakemedel/Schengenintyg---att-resa-med-narkotikaklassade-lakemedel-/

Men jag erkänner att jag har rest utan intyg utan att råka ut för nåt.
  • Anonym (Stark)

Hej!

Har du inte tagit Stesolid innan? Du kanske skulle testa att ta en tabl innan då märker du ju vilken effekt det ger, så det inte stensomnar på flygplatsen

Testat KBT? Kan rekommendera

Lycka till Hälsingar från mig

• Anonym (Stark)

PS. Jag går hos KBT inom ett företag som heter Communicera, de finns nog runt om i hela Sverige. Lycka till igen! Och glöm inte att ångest inte är farligt,bara jävligt onödigt!

• pigglet

Man säger till på apoteket så skriver de ut intyg på att man behöver ta med medicinen utomlands. Du behöver ta med passet, pass-numret ska med på intyget. De skriver precis hur många tabletter du tar med osv.

• Anonym (Annelie)

Tack till alla er fina för att ni tar er tid att svara! Nu får det bära eller brista! Jag har läst en KBT-bok och försöker tvinga mig att göra saker jag tycker är jobbiga (nästan allt). Skulle helst hitta en KBT-terapeut i min stad för att känna lite stöd från en verklig person. Ska kolla upp olika alternativ när jag kommer hem. 

• Anonym (Funkar)
    Anonym (Annelie) skrev 2013-12-14 20:41:29 följande:
    Tack till alla er fina för att ni tar er tid att svara! Nu får det bära eller brista! Jag har läst en KBT-bok och försöker tvinga mig att göra saker jag tycker är jobbiga (nästan allt). Skulle helst hitta en KBT-terapeut i min stad för att känna lite stöd från en verklig person. Ska kolla upp olika alternativ när jag kommer hem. 
    Lycka till, och ha en riktig härlig resa till Kanarieholmarna! Njut av sol & värme! Solig
  • Anonym (Funkar)
    pigglet skrev 2013-12-14 20:22:49 följande:
    Man säger till på apoteket så skriver de ut intyg på att man behöver ta med medicinen utomlands. Du behöver ta med passet, pass-numret ska med på intyget. De skriver precis hur många tabletter du tar med osv.
    Nej, så noga är det inte. Jag har gjort över 100 flygresor inom europa mm, och har aldrig behövt deklarera för exakt antal tabletter. Och då har det rört som om 2-3 paket av starka grejor ibland.
  • Anonym (Man45)

Jag har väl samma upplägg som du ungefär med ångesten. Jag brukar ha stensolid med mig men inte ta något, stensolid verkar fort så man kan ha det som "försäkring", och då blir det inte så farligt som du nog känner igen. Lite jobbigt o fladdrigt första halvtimmen sen brukar det faktiskt klinga av, och det är väl just det vi panikisar behöver uppleva eller hur? ;)

• Anonym (Funkar)
    Anonym (Man45) skrev 2013-12-14 22:14:07 följande:
    Jag har väl samma upplägg som du ungefär med ångesten. Jag brukar ha stensolid med mig men inte ta något, stensolid verkar fort så man kan ha det som "försäkring", och då blir det inte så farligt som du nog känner igen. Lite jobbigt o fladdrigt första halvtimmen sen brukar det faktiskt klinga av, och det är väl just det vi panikisar behöver uppleva eller hur? ;)
    En drink eller två funkar för väldigt många också :). Bara se till att inte sluddra eller verka alltför onykter så du nekas inträde i planet bara!
  • Anonym (mia)
    Anonym (Funkar) skrev 2013-12-14 22:18:15 följande:
    En drink eller två funkar för väldigt många också :). Bara se till att inte sluddra eller verka alltför onykter så du nekas inträde i planet bara!
    Fast alkohol kan vara lite mer oförutsägbart tycker jag, och dessutom märks det mer på en. Får man lugnande utskrivet är det helt överlägset.
  • Anonym (Funkar)
    Anonym (mia) skrev 2013-12-14 22:19:32 följande:
    Fast alkohol kan vara lite mer oförutsägbart tycker jag, och dessutom märks det mer på en. Får man lugnande utskrivet är det helt överlägset.

Jo, det är väl lite så. Men känner man sig själv väl så kan ju alkohol också funka, if man inte har tabletter. Men håller med om att lugnande är bäst. Då sover man sig igenom hela flygresan.
Svar på tråden Svår panikångest+flygresa+lugnande=?