HJÄLP! Min 12 årige son utesluts i skolan. Vad kan jag göra?
Har en 12-årig son dom går i 6:an. Han är just nu under utredning hos BUP för svårigheter som han har i skolan, såsom Koncentrationssvårigheter, impulsivitet. Han upplevs som "stökig" och att han stör klassen. Han går ut mycket ur klassen För att han inte klarar av att sitta och fullfölja sina uppgifter. Detta har pågått i en tydlig skala sedan 4:an. Skolan har Inte agerat som man ska i dessa fall och rektor hävdar att han inte alls har några problem. Han är bara bortskämd. Incidenten som var droppen för mig var under luciafiranden. 6:orna har som tradition att ha luciatåget i skolan. Sonen har uteslutits ur övningarna för att han störde. Hans klasslärare lovade mig han skulle få vara med på luciatåget Ändå, de hade pratat och de kom överens om att han skulle klara av det. Dagen innan lucia kom han från skolan och var otroligt ledsen och grät och grät. Det visade sig att rektorn hade beslutat att Han inte alls skulle få vara med, att han även portades från all luciaktivitet för han med stor sannolikhet skulle störa aktiviteten. Att en skola en gör så här finns inte i min värld som pedagog. Deras roll är att stötta och motivera en elev som har svårigheter att trivas I skolan. Att ha samma rättigheter som resten av eleverna är en av de männskliga rättigheterna som finns. Min fråga är.....varför ska min son uteslutas och portas från en av skolans aktiviteter när de vet vilka svårigheter han har? Jag har funderat på att anmäla detta till BO via skolinspektionen. Är det någon här som har gått igenom samma sak eller gjort en anmälan av dess slag? HJÄLP! Behöver guidning