• place

HJÄLP! Min 12 årige son utesluts i skolan. Vad kan jag göra?

Har en 12-årig son dom går i 6:an. Han är just nu under utredning hos BUP för svårigheter som han har i skolan, såsom Koncentrationssvårigheter, impulsivitet. Han upplevs som "stökig" och att han stör klassen. Han går ut mycket ur klassen För att han inte klarar av att sitta och fullfölja sina uppgifter. Detta har pågått i en tydlig skala sedan 4:an. Skolan har Inte agerat som man ska i dessa fall och rektor hävdar att han inte alls har några problem. Han är bara bortskämd. Incidenten som var droppen för mig var under luciafiranden. 6:orna har som tradition att ha luciatåget i skolan. Sonen har uteslutits ur övningarna för att han störde. Hans klasslärare lovade mig han skulle få vara med på luciatåget Ändå, de hade pratat och de kom överens om att han skulle klara av det. Dagen innan lucia kom han från skolan och var otroligt ledsen och grät och grät. Det visade sig att rektorn hade beslutat att Han inte alls skulle få vara med, att han även portades från all luciaktivitet för han med stor sannolikhet skulle störa aktiviteten. Att en skola en gör så här finns inte i min värld som pedagog. Deras roll är att stötta och motivera en elev som har svårigheter att trivas I skolan. Att ha samma rättigheter som resten av eleverna är en av de männskliga rättigheterna som finns. Min fråga är.....varför ska min son uteslutas och portas från en av skolans aktiviteter när de vet vilka svårigheter han har? Jag har funderat på att anmäla detta till BO via skolinspektionen. Är det någon här som har gått igenom samma sak eller gjort en anmälan av dess slag? HJÄLP! Behöver guidning

• Svar på tråden HJÄLP! Min 12 årige son utesluts i skolan. Vad kan jag göra?
  • miklos

Din unge förstör för alla andra och ska självklart bli straffad för det.

• miklos

• GossipGirl

Jag har inte gått igenom något liknande och vet väl inte riktigt hur du bör gå tillväga men jag känner bara ARGH! Stackars barn. Nu vet jag ju inte riktigt hur "illa" hans problematik är men oavsett så måste de ju börja någonstans. Att utesluta honom fungerar ju inte. Att porta en sjätteklassare låter ju helt vansinnigt. Om han dessutom är under utredning borde de väl förstå att ett sådant konsekvenstänk inte är lösningen.

• Juronjaure

Jag tycker skolan har gjort fel, går inte detta helt emot styrdokumenten? Om pojken riskerar att störa så får de ha en lärare/stödperson som finns vid hans sida under hela luciatåget, och hjälper honom om det skulle gå fel. Men att inte ens ge honom en chans låter helt galet. Fel. 

Kontakta kommunen kanske? Någon skolansvarig? Och fråga om det får gå till så här...

• PinkSugar
    miklos skrev 2013-12-14 10:37:01 följande:
  • Fjärilslarv

när jag var liten och gick i skolan, vilket inte är så länge sen ändå, få blev man utskickad från lektion om man störde efter två varningar. jättebra tycker jag, och jag blev själv utskickad ett par gånger.

ni som säger att det minsann ska finnas en pedagog vid pojken sida under luciatåget...jaha och vart ska den människan magiskt poppa upp ifrån? för det finns ju inte ens resurser till dem som faktiskt har diagnoser.

tycker skolan gör helt rätt.

• bängolle

Har inte varit med om det själv, men det låter ju förskräckligt. Hoppas du får hjälp med en anmälan. Miklos och pink sugar: jag tycker att såna där rullstolsramper stör, man borde straffa alla rullstolsburna för att dom behövs. Jag tycker glasögon är fult, låt oss straffa alla med nedsatt syn. Om dumhet hade räknats som handikapp borde man straffa er.

• Waldo
    Fjärilslarv skrev 2013-12-14 11:06:46 följande:
    när jag var liten och gick i skolan, vilket inte är så länge sen ändå, få blev man utskickad från lektion om man störde efter två varningar. jättebra tycker jag, och jag blev själv utskickad ett par gånger.

ni som säger att det minsann ska finnas en pedagog vid pojken sida under luciatåget...jaha och vart ska den människan magiskt poppa upp ifrån? för det finns ju inte ens resurser till dem som faktiskt har diagnoser.

tycker skolan gör helt rätt.
    Fattar inte vad som hände med den grejen?

När någon störde markerades det genom att den personen tyvärr inte kunde få vara med (och få störa för andra) längre
    Man fick gå ut tills man lugnat ner sig eller tills det ansågs lämpligt att komma tillbaka.
    På så sätt upprätthölls ordning och disciplin

Nu finns det ju tackochlov andra alternativ för oss föräldrar som har en annan syn på hur vi vill att våra barns skolgång ska förvaltas
  • Fjärilslarv
    Waldo skrev 2013-12-14 11:21:44 följande:
    Fattar inte vad som hände med den grejen?

När någon störde markerades det genom att den personen tyvärr inte kunde få vara med (och få störa för andra) längre
    Man fick gå ut tills man lugnat ner sig eller tills det ansågs lämpligt att komma tillbaka.
    På så sätt upprätthölls ordning och disciplin

Nu finns det ju tackochlov andra alternativ för oss föräldrar som har en annan syn på hur vi vill att våra barns skolgång ska förvaltas
    ja precis.
    jag störde själv, pratade så mkt så folk tyckte (och tycker) jag borde bli radiopratare.
    konsekvensen? ut ur klassrummet.

man kan inte dalta med folk bara för att de har en diagnos det funkar inte, det funkar inte att en elev ska få störa ett helt firande.
  • pigglet

Jag tycker det är svårt. Det låter ju bra med skola för alla, alla ska få vara med på sina egna vilkor osv.
    Samtidigt tycker jag faktiskt synd om de andra barnen, de som måste leva dag efter dag i ett klassrum där de förväntas sitta stilla och tyst utan att få möjlighet att lära sig saker och få arbetsro. Jag lider med mina tysta, lugna, ordningssamma barn som inte får en rimlig chans att lära sig allt de skulle kunnat göra i skolan.

Svar på tråden HJÄLP! Min 12 årige son utesluts i skolan. Vad kan jag göra?