syskonadoption
en glad skrev 2014-01-01 02:22:40 följande:
Det är vanligt att man får förslag på ett barn trots att man har syskonmedgivande, Det är inget som sochandläggaren kan påverka!Vi hade ett biologiskt barn sedan innan som gick på lågstadiet då vi fick medgivande för ett barn eller ett syskonpar. Vi motiverade det genom att vi båda då skulle ha möjlighet att vara f-lediga tillsammans länge, att det skulle underlätta för de adopterade barnen att ha någon med sig i traumat att få familj och de faktiskt var fler än det biologiska i vår familj (rek. från psykolog att ha det så om möjligt), men framför allt detta att det även skulle gynna vårt biologiska barn om vi var f-lediga tillsammans länge så det kunde få en av oss om så behövdes.
Vi adopterade sedan ett barn och nu efteråt kan jag undra hur man klarar av att adoptera två eller ännu fler barn sammtidigt å andra sidan undrade jag när vi fick ett bio barn hur tusan man klarade av att få tvillinar eller fler samtidigt! Jag tror att med ett stabilt förhållande så klarar men det mesta, man formar sitt liv utifrån sina förutsättningar och nu kunde jag lägga all min tid o alla mina känslor på ett barn i taget (storasyskonet, var ju ändå ganska självständigt redan).