• Little Ms Chatterbox

Allergivänlig bordsdekoration till jul, behöver tips och idéer!!!

Kända växtallergier är hyacint, julstjärna och amaryllis hos de som kommer på julfesten. Så tror nog att de flesta blommande blommor går bort. 

Har pärlor i många färger och utföranden, paljetter i osorterade blandningar, ståltråd, röda sidenband, kanelstänger, små julgranskulor i flera olika färger, silverglitter.
    En hel skog med grenar, pinnar, mossa, lim och klister, limpistol och kan nog fixa fram lite mer saker om jag får bra tips. 

• Svar på tråden Allergivänlig bordsdekoration till jul, behöver tips och idéer!!!
  • lövet2

Såg en som hade ett par glasskålar som dekoration. Tjockt glitter i skålarna och några stora kulor i matchande färg. Enkelt, stämningsfyllt och snyggt.

• Ann Lee

Kör på en vit/ljus duk som grund och bestäm dig för en accentfärg, t.ex. röd. Då kan du köra även servetter med rött i eller helvita som du viker med en sidenband runtom på och fäster även en kanelstång. I en glasvas/skål på bordet kan du lägga t.ex. röda och vita/guld/silverfärgade julgranskulor. Har du en ljusslinga över, kanske den kan vara med i skålen. Det finns även batteridrivna slingor.  

Jag tycker att du ska kolla på juldukningsbilderna på den här sidan. Den är på finska men bilderna är ju universella

http://sisustusjasepustus.blogspot.se/2011/11/joulukattaus-aanestys.html

Där såg jag t.ex. hur de använt sidenband på ett väldigt enkelt och snyggt sätt. 

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Ann Lee
    lövet2 skrev 2013-12-15 00:21:24 följande:
    Såg en som hade ett par glasskålar som dekoration. Tjockt glitter i skålarna och några stora kulor i matchande färg. Enkelt, stämningsfyllt och snyggt.
    Haha, förlåt lövet.. vi skrev typ samma. Jag letade efter länktipset och under tiden hade hunnit posta.
    Inte meningen att härmas  
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • lövet2
    Ann Lee skrev 2013-12-15 00:37:06 följande:
    Haha, förlåt lövet.. vi skrev typ samma. Jag letade efter länktipset och under tiden hade hunnit posta.
    Inte meningen att härmas  
    Bra om flera tipsar om samma sak. Då blir det liksom lite mer tyngd bakom!
  • Little Ms Chatterbox
    Ann Lee skrev 2013-12-15 00:36:27 följande:
    Kör på en vit/ljus duk som grund och bestäm dig för en accentfärg, t.ex. röd. Då kan du köra även servetter med rött i eller helvita som du viker med en sidenband runtom på och fäster även en kanelstång. I en glasvas/skål på bordet kan du lägga t.ex. röda och vita/guld/silverfärgade julgranskulor. Har du en ljusslinga över, kanske den kan vara med i skålen. Det finns även batteridrivna slingor.  

Jag tycker att du ska kolla på juldukningsbilderna på den här sidan. Den är på finska men bilderna är ju universella

sisustusjasepustus.blogspot.se/2011/11/jouluk...

Där såg jag t.ex. hur de använt sidenband på ett väldigt enkelt och snyggt sätt. 
    Tack för länkips Ska genast kolla!
  • Little Ms Chatterbox

Åååh... Gillar nr 4, den lila dukningen i länken!
    Tyvärr kommer det inte gå, kommer inte passa in i inredningen för övrigt. festen kommer vara i en sommarstuga, i rummet som vi ska vara i är det vita väggar. Jag gillar guld, varma färger, rött, mörka. Syrran, som är andra chefen ( ) gillar silver, vitt, svart och klara färger, gärna blått. 

Ska nog försöka ragga tag på murgröna och/eller enris... 
    Tror vi kommer ha vit duk och lägger enris i en lång slinga på och lindar det med brett rött sidenband och lägger kulor snyggt utspritt. 
    Jag skulle vilja ha något med små glaspärlor på ståltråd men vet inte riktigt vad jag ska hitta på...

När vi hade dop av äldsta dottern så pillade jag upp några amningsskydd och tog ut innehållet och la det tillsammans med en massa vatten och karamellfärg i en skål, blev en väldigt mysig gelé. Undra om man skulle kunna använda det på något sätt?
    Och att limma fast strösocker med lite silverglitter på något blir en snygg frostig yta, det skulle jag vilja använda också. 

• Hannah W

Såg på Pinterest en dukning där de tagit stora vinglas och ställt upponer med julgranskulor i kåpan och sen ett blockljus stående ovanpå. Enkelt men fint sett att få in någon färg.

Spraymålade kottar är också fint.

• MamaPapa

Jag ska ha en krans med ett ljus i stormlykta i mitten. Har en oasis krans som bas. Du kan ju sätta vad grönt du har i kransen - mossa, granris (fast växtsllergiker kan vara allergiska mot gran så kolla först), murgröna. Sedan sticker du dekorationer - jag ska ha kanelstänger, torkade apelsinskivor (gör du lätt själv), röda bär och någon rosett.

Ett år gjorde jag som du skrev med girlangen på mitten men hade äpplen istället för kulor. Och ställde ut värmeljuslyktor längst med.

Svar på tråden Allergivänlig bordsdekoration till jul, behöver tips och idéer!!!