• mollaMalina

hjälp! 2,5 åring!!

Vår dotter är 2,5 år. Hon pratar knappt alls ( vet att de utvecklas olika!) och tuggar på ALLT! Vår son på 5 var aldrig så här och har heller ingen med barn i vår omgivning som har barn som äter allt...ALLT! Möbler, plast, bajs, you name it! Jag vet att de utforskar med munnen, och jag vet att vi ska hålla borta småsaker Men hon äter ju fortfarande på vad hon än kan hitta. Tips eller erfarenheter någon? Blir snart tokid G. Ska tillägga att hin fått alla tänder hon ska, så det är ju inte att de kliar i munnen

• Svar på tråden hjälp! 2,5 åring!!
  • millie2

Låter precis som min älsta son!

Han är visserligen snart 4 år men han bitter fortfarande på leksaker och stoppar allt skit han hittar i munnen!
    Sand i sandlådan var nog i våras som han slutade att äta:( urk!!

Mitt yngsta barn pratade inte i heller fören han blev närmare 2 år! Sen kom allt!

Vad har dom på BVC sagt om ditt barns tal?
    Är du orolig finns det tester man kan göra.

• mollaMalina

Ringde BVC nu i veckan o hon tyckte att det lät konstigt med äta det på allt o tyckte att vi skulle prata med barnpsykolog. Talet är ju lite sent också tyckte hon men ska till henne på 2.5 års kontroll om ett par veckor. Hur har du gjort med ditt barn när han äter o tuggar på saker?

• millie2

Okej på mitt BVC när jag tog upp att min son åt/tugga/stoppa i munnen så sa hon att det var normalt och att det skulle gå över!?
    Men än är det kvar:(
    Jag har prövat det mesta men det som funkar bäst är att inte tjata för mycket för då gör han det bara för att få reaktion.

Min storebror var likadan och han tuggar på pennor korkat än i dag! Kan det ligga i generna att man gör så?

Har tyvärr inget bra tips på hur man får stopp på det!

Ang talet så vänta tills du träffat hon på BVC så kan hon hjälpa dig så att ni får träffa en sin kan mer om det området.
    Vi fick hjälp men dagen innan vi skulle på mötet så började min yngsta son prata :) träffades ett par gånger och sen konstaterade man att det var normalt.
    Han har varit så med allt, sitta,krypa och gå att han väntar på rätt tidpunkt :)

• Flickan och kråkan

Min äldsta har alltid varit rätt "oral". Fortfarande idag (fyller 6 på söndag) så har han gärna saker i munnen - vad det är skiftar, för tillfället är det mycket tröjärmar, för ett par månader sedan var det fingrarna. Oftast när han inte gör något annat - väntar, ser på TV etc. Tidigare i höstas så svalde han en metallkula i puttekuleformat. De leker mycket med puttekulor i skolan och han satt och höll i en medan han såg på tv och som mycket annat så satt han och hade den i munnen och plopp så åkte den ner i magen. Kom ihåg att han som 3-4-åring stod och sög på trappräcket när han väntade på oss andra. Dregglade länge. Sen med talet. Vi har gått hos logoped. Tidig kognitivt och språkligt generellt (började läsa som 3-åring), men har haft en mild uttalsförsening (har haft svårt att forma vissa ljud). 

Svar på tråden hjälp! 2,5 åring!!