Inlägg från: Anonym (En pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En pappa)

Är detta tillåtet?

Hej

Jag har en dotter och är i en vårdnadstvist. Mamman hävdar att min lämplighet som förälder inte räcker till att ha barnet själv. Några bevis finns inte för det! Umgänge har mamman och jag bestämt utanför tingsrätten och det schemat sträcker sig till 28 Februari 2014, bestämda tider och var umgänget ska ske. Vart annat tillfälle är hemma hos mig och vart annat hemma hos Mamman.

Min fråga är: Jag är så jävla less på Mammans ständiga övervakning av vårt umgänge. Vi får aldrig vara ensam! Så i Morgon Måndag sker ett umgänge hemma hos mig och då tänker jag ta barnet, sätta henne i min bil och åka till en leksaksaffär 4 km från min bostad. Finns ingen färdig dom som säger att jag inte får umgås ensam med barnet - det är bara hennes mamma som påstår att det är farligt för barnet och jag säger att det absolut inte råder någon fara.

Så vad kan hända om jag bara drar iväg? typ säger "Nu åker vi iväg med bilen till barnens leksaksstuga AB" eller "nu drar in till staden och kikar, kommer om fyra timmar". Om mamman då säger "NEEEEEEJ aaaaldriiiig i livet!" och jag gör det endå, vad händer med mig då? griper polisen mig för kidnappning och olovlig bortförande av barn eller? försvårar det för egen del att vinna vårdnadstvisten?

Borde egentligen fråga min advokat om detta, men är uppe i så många timmar där så jag har inte råd med fler timmar än det som blir inför huvudförhandlingen... så därför frågar jag här istället då det säkert finns många pålästa själar =)

• Svar på tråden Är detta tillåtet?
  • Anonym (En pappa)
    Anonym (M) skrev 2013-12-15 16:55:33 följande:
    Vad står det exakt i umgängesavtalet? Om det står att det ska vara HEMMA HOS DIG, då kanske det inte är särskilt lämpligt att du åker någon annanstans.
    Avtal och avtal. På de muntliga förhandlingarna som vi varit på under de 1,5 år detta pågått så har vi bara bestämt hur umgänget ska se ut fram till nästa förhandling. T.ex. 1 Oktober ska umgänge ske mellan kl 11 och 14 hemma i dotterns bostad, och den 4 Oktober ska det ske i pappans bostad.

Sedan mitten av Oktober är det som vi kom överens om i muntliga förhandlingen slut. Och efter det så har mamman och jag själva pratat ihop oss... utan advokater eller tingsrättens inblandning.... om hur umgänget skall ske framöver i cirka fyra månader. Vi liksom inte skrivit något kontrakt på det... vi har mer eller mindre haft ett vanligt samtal där vi liksom konverserat mellan varandra; "funkar den tisdagen för dig? japp det gör den, okej men då kommer du till mig då så kommer jag till dig dagen efter..." - typ.
  • Anonym (En pappa)
    Anonym (?) skrev 2013-12-15 16:58:58 följande:
    Hur ser vårdnaden ut just nu? Hur gammal är ungen? Varför bestämmer mamman vad ni gör på ert ug för det har ju inte mamman med att göra
    Dottern är 20 månader gammal, mamman har ensam vårdnad och jag har stämt henne och vill ha gemensam vårdnad. En vårdnads och umgänges utredning är gjord och den säger att det ska vara gemensam vårdnad och att umgänge, växelvis boende osv får göras upp i tingsrätten och att typ familjerätten inte har några synpunkter på varken det ena eller det andra. Mamman har dock sagt väldigt mycket skit om mig i den... men de har inte utifrån det gett någon rekomendation eller restriktioner...
  • Anonym (En pappa)
    hellokill3r skrev 2013-12-15 17:13:33 följande:
    Om barnet är en bebis fortfarande och mamman har ensam vårdnad bör du inte göra nåt sånt. Invänta istället vårdnadstvistens utkomst, det kan ligga dig i fatet om du skapar konflikter med mamman. Spädbarn som bor hos mamman och har umgänge med pappan brukar man rekommendera umgänge några timmar per vecka, och i sällskap av mamman, i takt med att barnet är äldre så ändras umgängesformen.
    Jo, umgänge har skett 1-2 gånger per vecka (mamman vägrar mer) i 20 månader. Jag har tagit med henne ut på promenader i vagnen, vi har varit ute och lekt, vi har varit ensamma i mammans bostad när hon åkt till exempelvis mataffären osv. Men att lämna henne ensam i mitt eget hem lika många timmar som vi som mest varit utan mamman - i deras bostad - det går inte tyvärr enligt mamman. Enligt mig mår barnet mycket bättre utan mammans närvaro och umgänget blir som bäst då. Oftast brukar dottern klänga väldigt mycket på mamman då hon är närvarande och är mest fokuserad på mamma än sin pappa. När mamman försvinner brukar det funka jätte bra och dottern busar jätte mycket, är på gott humör osv...
  • Anonym (En pappa)
    hellokill3r skrev 2013-12-15 17:19:54 följande:

Varför är mamman orolig? Vad säger hon egentligen? Även om det inte stämmer kan det vara bra att veta när vi ska ge dig råd om hur du bör bete dig för att ni ska få gemensam vårdnad i tvisten osv.
    Alltså hon finner hela tiden nya saker att beskylla mig för. Tycker mest att hon säger att jag inte är lämplig utan att egentligen ha något exempel på vad som gör mig till en olämplig förälder. Nu senast så var det att jag inte kunde uppfylla de grundläggande behoven som byta blöja, bada henne, ge henne mat. Men mat det får hon på samma tider som mamman ger henne mat, blöja det byter jag när hon bajsat på sig eller kissat på sig.. ibland byter jag bara blöja för att hon ska få vädra rumpan lite... tex låter hon gå utan blöja en stund innan jag sätter på en ny...

Vi har följande regel vid umgängen: när umgänge sker hos mamman ser hon till att det ska finnas mat, blöjor och allt annat nödvändigt. Samma sak hemma hos mig, fast där är jag ansvarig för att saker finns inför umgänget. Det senaste hon hade på mig var att jag inte kan ta det fulla ansvar det innebär att ta hand om ett barn och nedanstående konversation skedde:

Hon: ja du visar ju inget ansvar och inte heller att du kan ta hand om henne...
    Jag: jaha, hur då? hon får ju mat, blöjor osv hemma hos er?
    Hon: ja jo det får hon. Men du måste bevisa det genom att ta med dig egna blöjor!
    Jag: jaha, ok? men jag visar ju att jag kan det genom att jag själv har blöjor hemma hos mig?
    Hon: nä det gör du inte. Du ska ha med dig blöjor när du kommer hit också!

Där ser du. Hon vill bara hitta fel och ibland låter det bra nog patetiskt. Jag menar.. om jag ser till att blöjor alltid finns hemma hos mig, har jag inte då redan bevisat att jag kan det där med att köpa blöjor och byta dem? då är ju saken bevisat! Finns ingen logik i att jag då ska ta med blöjor även dit för att bevisa ännu mer.

Jag är ganska säker på att hon inte vill det bara för att spara in pengar då blöjor är dyrt. Snarare därför att hon bara vill ha något att beskylla mig för...

Ungefär som att påstå att DU som jag nu skriver till inte kan dricka ett glas vatten. Där du har bevisat att du kan tappa upp ett glas från DIN kran, men att du även måste bevisa att du kan det från MIN kran - som är av samma modell. Hänger du med? galet resonemang tycker jag....
  • Anonym (En pappa)
    Anonym (?) skrev 2013-12-15 17:47:24 följande:
    Men så är det ju för de flesta att det som behövs under ug iform av mat, blöjor och kläder har umgängesföräldern med sig oavsett var ug är, där har hon rätt skulle jag vilja påstå
    Jo men om umgängesföräldern betalar underhåll som skall täcka dessa grundläggande behov då?

Personligen tycker jag att mamman får stå för allt hemma hos henne och hemma hos mig står jag för allt. Är barnet över natten hos mig kan jag också stå för allt, men börjar det komma upp mot väldigt många nätter per månad - typ halva tiden hos mig så vill jag att underhållet minimeras efter antal dagar hos mig.
  • Anonym (En pappa)
    hellokill3r skrev 2013-12-15 17:57:14 följande:
    Men jag håller med om att du ska stå för blöjor och mat när du har umgänge, oavsett vart umgänget är
    Jo men om jag betalar underhåll då till mamman?

Nja alltså där tycker vi olika. Hade jag haft hela boendet och varit mamman så hade vi först och främst haft ensam vårdnad och varannan vecka. Men om hon av någon anledning bara kan vara umgängesförälder 1-2 ggr per vecka så anser jag att jag själv står för allt eftersom att jag får underhåll från henne. Iaf hemma hos mig - hemma hos henne får hon - precis som jag stå för allt. Och till en viss del och när det börjar komma upp till ett flertalet övernattningar och heldagar - ja då hade jag gjort om så att underhållet minskas med t.ex 20% om mamman har dottern 20% av tiden...
  • Anonym (En pappa)
    Anonym (easy does it) skrev 2013-12-15 18:30:29 följande:
    Har "coachat" en del pappor i din situation och kan bara säga håll ut tills ni får ett juridiskt avtal.

Kan förstå att irritationen byggs upp men förbli "felfri och samarbetsvillig" inför förhandlingarna i tingsrätten. Du behöver inte vara trevlig men förbli korrekt. Vill hon att du tar med blöjor el något gör det. Gå inte i i en massa onödiga diskussioner.

Har hon rätt att hålla på? Nej! men välj dina krig noga tills du har avtalet i hamn vilket går bäst om det inte faller någon skugga på dig.

Och sen gör du som du vill som vårdnadshavare på ditt i framtiden inte övervakade umgänge. Och tills dess ignorera hennes nycker, slå knut på dig själv, bit dig i tungan och "spy galla" med nära och kära istället.

Lycka till i tr! 
    Blir så jäkla förvirrad av detta. För några månader sedan bestämde vi i tingsrätten att mamman skulle komma hem till mig med dottern fem tillfällen på raken, vilket var de första fem gångerna umgänge skulle ske hemma hos mig och inte hemma hos mamman. Frågade då rakt ut: Jaha, så jag kan bara ta henne ut några timmar och leka medan du väntar hemma i min villa? jafan sa mamman. Men när vi är hemma hos dom så har jag helt plötsligt ingen omsorgsförmåga för att vara ensam med henne i själva lägenheten dom bor i. En sak om hon säger att hon inte vill att jag ska vara i hennes bostad när hon inte är där (är trots allt en gäst), men det säger hon inte... hon säger bara att det är pga min bristande förmåga att ta hand om ett barn. Men dra iväg ut går jätte fint? konstigt va?
  • Anonym (En pappa)
    Grappa skrev 2013-12-15 19:29:33 följande:
    Alltså, ärligt, på 4 timmar så behöver du inte uppfylla några grundläggande behov, herregud vad hon tramsar.
    Se till att ha alla datum för umgängen bokade och sen tar du helt enkelt dottern med dig nästa gång. Men har du inte umgängena bokade så kommer ett sånt agerande naturligtvis omöjliggöra förhandling om umgängen fram till dom.
    Jo absolut, förstår ju att det säkerligen är en nackdel att bara komma dit spontant och ta vår dotter. Men är umgänge bestämd så borde det väl inte ge några effekter mer än att dottern får en närmare kontakt då vi får umgås ensamma?
Svar på tråden Är detta tillåtet?