• PollMaster

Hur mycket julstädar du?

Hur mycket städar du och din familj inför julen?

Du som inte firar jul skall inte rösta i denna tråd.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket julstädar du?
  • Monchichier

Hur detaljerad vill du att jag är?
    Städar ut garderober, förråd och andra utrymmen som under trappan, köksskåp osv.
    Plockar undan allt överallt.
    Rensar och slänger det jag inte använt under året som gått.
    Frostar av frysen
    Gör rent bakom ugn, kyl/frys och torktumlare/tvättmaskin.
    Gör rent invändigt i ugn, kyl/frys, torktumlare/tvättmaskin och diskmaskin
    Gör rent övriga köket
    Städar toaletten med allt vad det innebär
    Byter handdukar
    Byter sängkläder
    Dammtorkar lister, ovanför skåp och gör rent dörrhandtag,
    Torkar bakom element
    Dammar
    Dammsuger
    Moppar
    Putsar alla fönster och speglar
    Vattnar och rensar blommor

Typ så, har säkert glömt en himlans massa saker. Gör inte allt på en gång såklart. Efter att allt är städat och kört till tippen så är julpyntet redo att komma fram Skrattande

• Monchichier

Måste säga att jag tycker att en del grejer i alternativen är ganska underliga.

Byta tandborste ska man göra var 3e månad.
    Göra rent tak och väggar? Kan någon förklara för mig?
    Knäskura golv. Gör verkligen folk sådant nu för tiden?

• Embla

Förutom det jag gör varje vecka (plockar, dammsuger, svabbar golv, städar badrum) så dammar jag, torkar av och ur köksskåpen, rengör kylen (frysen gör jag senare på vintern när det är kallare ute), snyggar till i bokhyllorna och det viktigaste: rensar barnens rum. De får en varsin låda där de får lägga ned saker de inte längre använder för att göra plats för julklapparna (detta är frivilligt, de måste inte lägga undan om de inte vill).

När det är gjort börjar jag julpynta.

• Josephine96

Flyttar bara på lite saker så att alla tomteprydnader får plats och julgranen. Dammsuger väl också lite.

• PollMaster
    Monchichier skrev 2013-12-17 13:02:30 följande:
    Måste säga att jag tycker att en del grejer i alternativen är ganska underliga.

Byta tandborste ska man göra var 3e månad.
    Göra rent tak och väggar? Kan någon förklara för mig?
    Knäskura golv. Gör verkligen folk sådant nu för tiden?

Se det som metaforer för mängden jobb.

Knäskurar gör folk med skurgolv.
  • Monchichier
    PollMaster skrev 2013-12-21 08:39:39 följande:

Se det som metaforer för mängden jobb.

Knäskurar gör folk med skurgolv.
    Ahumm.

Skurgolv? 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Monchichier skrev 2013-12-21 11:31:14 följande:
    Ahumm.

Skurgolv? 
    Skurgolv är trägolv som enbart behandlats med såpa. Alltså inte behandlats med olja, målats eller på annat sätt fått en annan skyddande yta.

Det innebär helt enkelt att man använder såpa som tränger in i nakna golvbrädor. När träet blir mättat så ger det ett skydd mot fläckar, skador och så vidare precis som olja eller lack. Underhållet är något mer komplicerat dock, man kan inte använda varmt vatten och vanliga rengöringsmedel eftersom man då förstör impregneringen. Man använder istället kallt vatten och såpa.

Det krävs mer jobb med den initiala impregneringen än om man använder olja, det måste göras flera gånger under ganska lång tid för att få god effekt.

Det är därför man knäskurade förr (och nu också, om man har sådana golv) för att man hade just såpimpregnerade golv.

Tänk vad man kan lära sig när man spenderar sin barndom på museum.
    Första gången jag haft nytta av den kunskapen tror jag.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • BeanBag
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-21 11:42:38 följande:
    Skurgolv är trägolv som enbart behandlats med såpa. Alltså inte behandlats med olja, målats eller på annat sätt fått en annan skyddande yta.

Det innebär helt enkelt att man använder såpa som tränger in i nakna golvbrädor. När träet blir mättat så ger det ett skydd mot fläckar, skador och så vidare precis som olja eller lack. Underhållet är något mer komplicerat dock, man kan inte använda varmt vatten och vanliga rengöringsmedel eftersom man då förstör impregneringen. Man använder istället kallt vatten och såpa.

Det krävs mer jobb med den initiala impregneringen än om man använder olja, det måste göras flera gånger under ganska lång tid för att få god effekt.

Det är därför man knäskurade förr (och nu också, om man har sådana golv) för att man hade just såpimpregnerade golv.

Tänk vad man kan lära sig när man spenderar sin barndom på museum.
    Första gången jag haft nytta av den kunskapen tror jag.
    Jag knäskurar inte våra golv. använder en skurkäpp
  • Lallis

Jag städar inte alls. Har en herrgård som jag flyttar in i på vintern. Hem hjälpen ser till att det alltid är julstädat och fint. Riktigt trevligt och mysigt med gamla hergårdar på vintern

• Dixie
    Lallis skrev 2015-11-26 17:00:49 följande:

Jag städar inte alls. Har en herrgård som jag flyttar in i på vintern. Hem hjälpen ser till att det alltid är julstädat och fint. Riktigt trevligt och mysigt med gamla hergårdar på vintern

var bor du på sommaren då!? 
  • Velmaja

Jag städar inte mer än det jag gör i vanliga fall..

• Jenita659

Plockar bara undan papper, post och leksaker som ligger framme, städar gör städhjälpen hos oss.

• fluu

Oftast "bara" vanlig storstädning som ändå görs 1-2 gånger i månaden. Dvs damning, skurar golven, dammsugning, städning av toaletter(det görs dock oftare en 1-2 gånger i månaden ). Behövs det(som i år) så kör vi exempelvis även fönsterputsning, men det gör vi denna helgen så behöver vi inte städa allt på en gång sen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mooomin

Visste inte riktigt hur jag ska rösta.. Jag julstödar ingenting, men jag städar som vanligt. Inget särskilt inför just julen!

Svar på tråden Hur mycket julstädar du?