föräldrapenning hur mycket får man minimum
Ja alltså jag har hört 180 kr per dag men nu vill jag ha hela summan efter skatt 7 dagar i veckan jag har självklart räknat ut det och de blir ca 5500 kr och de är ju ingenting...
Ja alltså jag har hört 180 kr per dag men nu vill jag ha hela summan efter skatt 7 dagar i veckan jag har självklart räknat ut det och de blir ca 5500 kr och de är ju ingenting...
Lägstanivån är 220kr/dag numera tror jag, om man saknar SGI.
Du betalar 25-27% i skatt på föräldrapenning. På skatteverkets hemsida finns tabeller för föräldrapenning och sjukpenning.
Lägstanivån är 220kr/dag numera tror jag, om man saknar SGI.
Du betalar 25-27% i skatt på föräldrapenning. På skatteverkets hemsida finns tabeller för föräldrapenning och sjukpenning.
Grundnivå är 240kr per dag. Multiplicera det med 30 och dra sedan bort skatten så vet du.
eller så kan man helt enkelt gå in på FKs hemsida och läsa sig till att grundnivån är på 225 kr per dag och inget annat...
De första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse. När Försäkringskassan bedömer om du uppfyller villkoret utgår vi från den tidpunkt som är mest fördelaktig för dig - den beräknade eller den faktiska födelsen. Uppfyller du inte villkoret får du ersättning på grundnivå med 225 kronor per dag.
okej tack för svar :)