Här har ni ännu en person som har allvarliga issues med allt som har med kryp att göra.
I mitt förra boende hade vi silverfiskar, invasion för att vara korrekt.
De trivs när det är fuktigt och kan bli mängder av dem. Silverfiskar är silvriga och håller oftast till i våtutrymmen, så som kök och badrum (vi hade dock i hela huset)
Det var så illa att vi sålde huset med förlust, ett medvetet val, för att jag inte stod ut.
Bor idag i en hyresrätt i väntan på att sambon min skall plugga klart (färdig 2014) och upptäckte efter några månader dessa små larver du beskriver.
Ringde direkt hyresvärden och vart hänvisad till anticimex.
Anticimex kom någon dag senare och jag förklarade vart jag sett dem samt hade en i en burk att visa upp, det var pälsängrar.
Då vi har barn som vid tillfället var 2 år, så förklarade han riskerna med att bespruta hemmet och jag såg hellre att avvakta för att se hur det "utvecklade sig"
Jag har totalt sett ca 10-15 stycken under mer än ett år.
Oftast inne i en utav våra garderober, men även i kök/sovrum.
Anticimex förklarade att pälsängrar finns i princip Överallt.
Det är som ovan nämnde, en bagge som är till för att bryta ner ute i naturen, som flyger in och lägger ägg hos oss människor, våra "ovälkomna" gäster.
Han sa även att " Hur mycket du än kommer att flytta, så kommer du Alltid ha ha ovälkomna kryp i mer eller mindre mängder" Och enligt honom så skulle städandet inte påverka allt för mycket. (Även om jag inte riktigt tror på just det)
Han sa också att hittar man någon då och då så behöver man inte bespruta, däremot, om man ser fler än tio stycken på en vecka så kan det vara läge att kontakta dem igen.
I ditt fall, så fann du ju flera på en gång.
Jag tror det bästa är att rensa allt där du fann dem, tvätta alla kläder och dammsug/torka ur med såpa.
Finner du fler efter detta (mer än tio på en vecka) så är det dags att ringa Anticimex.
Jag är lite extrem vad gäller städning och är pedant av mig.
Detta har blivit värre efter silverfisk invasionen vi hade (dammsög 3ggr om dagen och rensade över allt, hela tiden)
Pälsängrarna är dock betydligt mer "lätthanterliga" då de inte alls är lika snabba som silverfiskar.
Jag har fortsatt nojja för krypen, men det blev bättre efter att jag pratade med Anticimex och även en vän som hade pälsängrar i många många år och fick de råd jag nu ger till dig.
Idag dammsuger jag ca 2 gånger i veckan och vid behov (alltså, grus i hallen, om något är tappat på golvet etc)
och jag dammar 2ggr i veckan ca. Ser också alltid till att ha kläder etc upphängda/vikta på hyller. De kläder som inte hänger, skakar jag av någon gång i månaden och torkar hyllplanen med grönsåpa just in case.
Jag får inte samma panik som jag fick för bara 6 månader sedan.
Mitt tips till dig är:
- Ha inga kläder/böcker etc på golv
- Städa hyllplanen, skaka kläderna och vik om ca 1 gång i månaden
- Dammsug minst en gång i veckan, överallt.
- Använd enbart grönsåpa (till att torka av bord, golv etc - tydligen så gillar inte djuren såpa. Jag har köpt en vattenspruta och blandar grönsåpa/vatten med och använder som rengöring, till allt, istället för kemikalierna.. Vilket inte bara är bra för krypen utan även miljön och är heller inte farligt för barnet, om han råkar få på sig det av någon anledning)
- Kör en ordentlig dammsugning, runt alla lister etc 1 gång i månaden (de säger 1gång i kvartalet, men jag gör det oftare)
- Håll det cleant hemma, kort och gott - inte mängder med tidningar på golv etc.
Jag torkar ut köksskåp, lådor etc med jämna mellanrum också.
Jag VET att det är äckligt och jag förstår verkligen din panik känsla.
Man blir inte av med dem, men man kan däremot se till att de inte trivs så bra hos sig.
Jag har sett silverfisk hos oss också, i stora badrummet, men så länge jag bara ser någon då och då, så är det OK. (såg en i hallen för två veckor sedan, men tror det berodde på att vi tog in en del saker från förrådet som skulle slängas)
Har även jag misstankar om att jag lider av OCD. Det blev absolut inte bättre efter vårt förra boende som vi flydde ifrån, ordagrant.
Det jag "tröstar" mig med är att ju mer jag har pratat om alla dessa vidriga kryp, ju vanligare är det.. Alla verkar ha det, i olika mängder.
Som sagt.. Jag förstår dig verkligen.
Ta en rejd där hemma, skaka ALLA textilier du har, torka ut alla skåp, damsug ordentligt och skura med såpa. Jag VET verkligen hur jävligt detta känns..