• jajja

Vi som bakar tårtor......(amatärer & proffs)

Tänkte att det skulle finnas en tråd för oss.
    Så vi kan dela med oss av olika ideér och annat.
    Visa upp våra konstverk och bara prata allmänt.

vad tycker ni???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-07 20:52:23:
    beta.familjeliv.se/Forum-5-72/m8532589.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-07 20:52:29:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-07 20:53:01:
    Ny tråd startad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-07 20:53:43:
    Ny tråd startad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-18 13:25:33:
    beta.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b7690.html
    Julans recept Blogg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-18 13:27:02:
    beta.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b4386.html

JFL Recept Blogg!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-18 13:34:15:
    beta.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b8521.html
    Att dekorera tårtor

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-18 13:35:37:
    beta.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b8515.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-18 13:39:42:
    beta.familjeliv.se/hem/jfl/blogg.php

JFL samlade Bloggar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-18 15:02:22:
    beta.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b8811.html

Ännu en jätte bra blogg med massor vi kan lära oss av.
    Tacka Julan för det!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-09 08:58:57:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m9173993.html

Den NYA tårttråden

• Svar på tråden Vi som bakar tårtor......(amatärer & proffs)
  • irrblosset

-pustar ut-

Det jag har använt är.. öh.. www.dekoreramera.se/catalog/product_info.php&products_id=639
    Lättare att länka än att förklara

Nån som har ett bra recept på FP?
    Jag har själv ingen bra maskin för att blanda sånt med, men en kompis jobbar som kock, så hon har tillgång till alla möjliga braviga maskiner. Tänkte att jag skulle snylta lite på hennes goda vilja
    Eller man kanske skulle investera i en Kitchen Aid? Vad kostar den? Ynka 6 000:- eller?
    -kikar ner i plånboken och hittar endast damm-
    Nåväl.

När man gör blomster i marsipan, vad använder ni då för att marsipanen inte ska fastna i underlaget eller kaveln? Testade med maizena, florsocker och olja. Inget var speciellt bra!

• JFL

Är du nöjd med den annars Irrblosset? Jag funderar på att köpa en sådan. Innehåller den små små blommor, som på Elsas doptårta (i mitt galleri)?

Jag hade florsocker, funkade väl inte helt optimalt. Jag fick blanda i massa florsocker i marsipanen för att en kunna börja modellera med den.

• Firren
    irrblosset skrev 2006-02-26 12:25:26 följande:
    -pustar ut-Det jag har använt är.. öh.. www.dekoreramera.se/catalog/product_info.phpLättare att länka än att förklara Nån som har ett bra recept på FP?Jag har själv ingen bra maskin för att blanda sånt med, men en kompis jobbar som kock, så hon har tillgång till alla möjliga braviga maskiner. Tänkte att jag skulle snylta lite på hennes goda vilja Eller man kanske skulle investera i en Kitchen Aid? Vad kostar den? Ynka 6 000:- eller? -kikar ner i plånboken och hittar endast damm-Nåväl.När man gör blomster i marsipan, vad använder ni då för att marsipanen inte ska fastna i underlaget eller kaveln? Testade med maizena, florsocker och olja. Inget var speciellt bra!
    Petal base kan nog vara bra. JAg har bara använt det till sp och fp, men det borde vara bra till marsipan med.

http://www.tartdecor.se/product.asp?product=803&sub=0&page=1

Åh en Kitchen aid måste jag bara få då jag fyller 30... 3 år kvar...
    Tårtgalen mamma till 3, -99, -01 och -05.
  • Firren

UWO: Vad är blomsterkoner?
    Jag har ju wiltons stora verktygsväska, och den är ju rätt bra till färger osv. Men den är rätt trång. Det får ju inte plats med så mkt saker under färg och tyll"hyllan".
    Säg till om du hittar något som är bra!
    Det börjar bli rörigt här med.

På NCD var det ju någon eller några som hade köpt någon verktygsväska avsedd till annat som verkade suveränt. Men tror ej det fanns motsvarande i svergie...

JFL: Nu ska jag kolla på din blomster!

Själv har jag köpt florsocker och ska göra mig en stor sats kristyr idag. Så det finns att leka med!

Tårtgalen mamma till 3, -99, -01 och -05.
  • irrblosset

JFL: Jorå, det finns så små blommor. Har faktiskt kikat noga på din tårta och funderat på hur man ska gå till väga för att göra såna små söta blommor. Efter mycket tramsande fram och tillbaka kom jag på att såna blommor blir finast om man gör dom i kristyr, vilket jag sen satte mig ned och gjorde
    Dvs, ända tills spritsern gav upp och kopplingen lossnade. Två gånger

För tjock kristyr månne? Men om man inte gör tjock kristyr så blir det ju bara pannkaka av allt! Blommorna flyter ut.

• irrblosset

Firren: Ja, man får nog önska sig den. Det känns ju jääkligt värdelöst att spara ihop till en sån, då man kan få två utlandsresor för samma pengar

• JFL

Irrblosset: menar du att du inte blir nöjd med de små blommorna, är de svåra att få till? Fastnar de i underlaget eller vad är problemet, för dig?
    /Nyfikna Jenny

• UWO BaraJag
    firren: Jag hittade koner i fp som jag gjort själv, konen utgör liksom mitten i rosen och stadgar upp kronbladen och ger volym åt blomman.
    Man klistrar alltså kronbladen på konen, ung som wiltons spritsade ros.
    :( Jag hittade ingen bra verktygsväska. Hade velat ha en med flera små fack och ett par stora men den blev en mellanstor vanlig + en extra låda med mindre fack.
    Lite bättre ordning blir det nu men jag gissar att dessa kommer bytas ut när/om jag hittar bättre.
    Annars kan jag rekommendera en låda med flyttbara mellanväggar. Jag kan gissa att den är till för fiske eller skruvar/muttrar odyl. Urbra!! Är den tillräckligt djup så ryms det mesta och man skiftar bara väggarna efter vad man har hemma för tillfället. :D
    Har den till färger bla.

Wiltons.. är den med eller utan saker i från början? Får kolla upp det. Biltema har många bra annars (finns dock ej här).
  • vicksvicks

om man byter ut vatten och äggvitepulver mot äggvita......
    äggvita och florsocker borde väl funka? till kristyl?
    annars måste jag beställa äggvitepulver från nätet =( vill inte vänta så länge.

• MayaS

brukar alltid använda vanlig äggvita... det man ska tänka på är att hållbarhetstiden inte blir lika lång som med äggvitepulver.

Svar på tråden Vi som bakar tårtor......(amatärer & proffs)