• Sarsey

    Läcker avföring

    Jag har upptäckt att jag ibland läcker avföring, vilket känns extremt äckligt. Jag har också (har alltid haft) väldigt svårt att få helt rent efter toalettbesök. Det är sällan så att jag får fläckar i underkläderna, men om jag varit på toaletten och torkat helt rent (spelar ingen roll om jag är lös eller hård i magen) och sedan väntar ett par timmar för att då kolltorka med ett papper, så blir det brunt på pappret.

    Har sökt läkarhjälp då jag misstänkte att det kunde vara hemorrojder som gjorde att jag läckte. Men läkaren hittade inga fel och menade att mina problem var ganska vanliga.....själv har jag aldrig hört talats om något liknande....

    Så min fråga till er är: Finns det någon med liknande symptom (kontrollera gärna efter nästa toalettbesök). Vad kan det bero på? Och framför allt, vad kan man göra åt besvären?

    Även om jag inte får avföring i underkläderna så är detta extremt jobbigt för mig. Känner mig extremt ofräsch och är ständigt rädd för att läcka. Har alltid en stor binda på mig och vågar inte gå och träna eftersom jag får för mig att det ska läcka mer om jag tar i. När jag duschar står jag jätte länge och tvättar mig då det känns som att det hala tiden kommer ut mer avföring...

    Vet inte när problemen uppstod. Kan ju alltid ha varit så här men att jag upptäckt det först nu. Eller är det helt enkelt så här för många människor? Jag har fött tre barn men har inga skador på ringmuskeln (har kontrollerats både efter förlossning och vid senaste läkarbesök). Jag har alltid varit väldigt äcklad av avföring, även min egen vilket gjort att jag alltid torkat mig väldigt noga. Använder ofta en hel toarulle och gärna våtservetter. Kan jag ha förstört den normala funktionen med mitt eviga torkande?

    Hoppas att det finns någon som kan svara mig.

  • Svar på tråden Läcker avföring
  • Queenie70

    Använder du en HEL toarulle för att torka dig efter ett toabesök?

  • Anonym (mm)

    Jag har samma problem. Kan torka i evigheter för att bli ren, sedan går det en timme eller två och jag behöver gå på toaletten igen och då får jag avföring på pappret när jag torkar mig. Alltså inte fast avföring utan mer som om det läckt avföringsvätska. Ibland kan jag känna också mellan toalettbesöken att jag blir irriterad i baken och då går jag och kollar och mycket riktigt så är det inte rent. 

    Har också sökt läkare men inte fått hjälp. Det där får man dras med, sa han. 

  • Anonym (n)

    jag har börjat bli så med under graviditeten. Hoppas det blir bra efter graviditeten. Får då endast lite brunt på papper när jag torkar emellan, hur mycket får ni? Känns då inte som jag bajsar på mig.

  • Sarsey

    Egentligen är det nog ganska lite, men ibland mer.... Är inte fast avföring utan mer som "avföringsvätska".

  • Anonyyy

    Hej, har samma problem, hade inte varit ett så stort problem om det inte va för att jag har ett jobb som involverar sitta i bil i timmar och ständigt hoppa in å ut ur den. Efter ett tag märker jag hur det luktar äckligt om byxorna jag har på mig när jag knäböjer för att ta något på marknivå.
    Hade jag haft möjlighet hade jag kunnat gå med jämna mellanrum och torka mig, men efter 12h och ett eller två toabesök som max och med att man svettas osv blir det omöjligt att hålla det lilla som rinner ut från att sätta sig i underkläderna och byxorna. Det börjar så klart lukta som man fisit eller nå när man böjer sig och det är oerhört pinsamt, dock har jag inte fått någon som påvisat doften än så kanske bara jag som är ovanligt känslig inför doften eftersom jag hela tiden luktar efter den.

    Oavsett lär det ju finnas nån lösning förutom blöjjor? Eller nått som osakar detta. Dricker jag för mycket? Svettas jag för mycket? Skiter jag inte ur mig nog på toa? Ska man spendera 30 min på toa varje gång blir jag tokigt, har så mycket bättre att göra med livet. Kanske är det stress-skitandet hehe..

    Ja, oavsett lär jag komma till botten med det här, har inte haft problemet länge, kanske ett år max.

  • Anonym (123)

    Att man läcker från endtarmen är ett tecken på att något inte är som det ska men det behöver inte vara något fel.
    Har ni nämnt detta för läkaren just att ni läcker från ändtarmen inte alltid det tas upp och då tas det inte i beaktning.
    En vanlig orsak är dålig kost, alkohol, stress, prova att ändra kosten det går också att få tarmreglerande medel utskrivet som sätter magen i balans.

  • Anonym (Jag vet)

    Tror det är vanligare än man kan tro att sfinkterfunktionen kan förändras efter förlossningar även om inga synliga skador uppstått.

  • Anonym

    Prova torka med våtservetter. De är ju mycket "följsammare" och gör rent ordentligt.

  • Anonym (Förlöst)

    Är man. 36 år. Genomgått två förlossningar (inte själv alltså). Upplever detsamma. Funderat att söka men eftersom det inte blir fartränder eller stör nån annan så "skiter" jag i det.

    Lite störande men tänkt att jag inte är ensam. Vilket jag uppenbarligen inte är. Gott nytt!

  • Anonym (123)

    Jag hade ungefär samma problem, kände mig alltid fuktig, typ som att det läkte och inbillade mig att det läckte.

    Jag ändrade min kost och magen vart bättre och det försvann.

  • Har samma problem

    Har haft samma problem som du beskrivit. Har blivit bättre senaste tiden dock. Finns en intressant studie på området som hjälpte en del
    link.springer.com/article/10.1007/s10151-011-0709-1

    Att man läcker vätska behöver inte bero på sfinkterfunktionen utan mer på att man inte lyckas tömma tarmen helt när man går på toan. Mina problem blev mycket bättre när jag slutade med gluten då avföringen inte alls blev lika klistrig längre. Öka på med fibrerna också som det står i studien, gärna psylliumfrön.

  • Anonym (samma)

    Jag (man) läcker också. Ett par timmar efter jag har skitit måste jag alltid gå och eftertorka, det kan bli en tre-fyra papper innan det är torrt. Och det känns kladdigt i röven. Det kommer smygande, liksom. Till slut kliar det som fan, och man bara måste in på dass och torka bort det. Det är jävligt irriterande. Men sen när det är borta läcker det inte mer. En tre-fyra papper en två-tre timmar efter skitande.

  • Anonym (XXX)

    Hejsan Sarsey
    Har själv denna symtom men tycker att det är något av det vidrigaste som
    en människa kan ha Du skriver att du sökt för det men att det inte skulle vara något fel
    Undrar var du sökte? Har nog själv undrat hur det kommer sig Haft det ca ett-
    två år utan att söka pga att jag tycker det är retligt vill inte prata med manlig läkare utan Nu frågar jag dig Var sökte du? Här där jag bor måste man gå genom Vårdcentralen för att få remiss till sjukhuset Helst skulle jag vilja gå derekt till sjukhuser Var söker man hjälp??

  • John22

    Att äta mer fibrer kanske skulle hjälpa? Mer fibrer resulterar i torrare avföring, och alltså mindre "avföringsvatten" som kan läcka. Bara en tanke...

  • Noname00

    Det kan vara så att man har en liten infektion.
    Men också hemorojder.
    Något otroligt vanligt dock är kosten, man blir lite dålig i magen.
    Är mer fibrer så magen kommer i balans.

  • Anonym (XXX)

    Kan ingen som skriver i den här trådenBerätta var man ska söka
    för detta förnedrande elände Tycker någon som sökt kan skriva vad de gör för undersökningarHoppas någon svarar

  • Anonym (...)

    Samma problem. Är det hemorrojder då tro eller något annat fel? Kliar också för mig.

Svar på tråden Läcker avföring