• Anonym (fp/vab)

föräldraledighet och vab

Jag har 2 barn. 1an går 15h på dagis medan jag är föräldraledig med 2an.

Nu har 1an blivit sjuk (igen...) och jag kom att tänka på att ersättningen för vab är högre än för fp. Kan jag ta vab för 1an imorgon istället för fp? Är det heldag som gäller då eller bara 5h?

• Svar på tråden föräldraledighet och vab
  • Anonym (D)

Du får ersättning för den tid ungen skulle vart på förskolan enl ts då 5 tim

• Anonym (!!)
    Anonym (fp/vab) skrev 2013-12-16 11:55:50 följande:

Jag har 2 barn. 1an går 15h på dagis medan jag är föräldraledig med 2an.

Nu har 1an blivit sjuk (igen...) och jag kom att tänka på att ersättningen för vab är högre än för fp. Kan jag ta vab för 1an imorgon istället för fp? Är det heldag som gäller då eller bara 5h?

Man kan inte byta fp mot vabb
  • Malima

Hur kan ersättningen för vab bli högre än för fp? De beräknas väl lika( eller har jag inte fattat?ð??? )

• Anonym (Z)
    Malima skrev 2013-12-16 12:38:01 följande:

Hur kan ersättningen för vab bli högre än för fp? De beräknas väl lika( eller har jag inte fattat?ð??? )

Vab räknas på så många arbetstimmar man skulle ha jobbat fp är dagspenning
  • kaffeamanda

Jag frågade försäkringskassan och han jag pratade med sade att man bara kan byta ut fp mot vab om det andra barnet ligger på sjukhus.

• Anonym (fp/vab)

Tar jag bort morgondagens fp ikväll och anmäler vab imorgon kan de inte säga så mycket.

• Alexi

Du kan inte byta ut fp mot vab! De ser ju att du är fl, du kan inte trixa dig runt det...

• Anonym (?)

Hur gammal är barnet du är föräldraledig med? Godkänner arbetsgivaren att du bryter föräldraledigheten?

• Anonym (?)
    Anonym (fp/vab) skrev 2013-12-16 20:19:10 följande:

Tar jag bort morgondagens fp ikväll och anmäler vab imorgon kan de inte säga så mycket.

Dom ser ju att du tagit bort fp
  • Anonym (***)
    Fast vabba får man väl bara göra om man jobbar, och det gör inte du. Och det är väl självklart att de kan säga något, om du gör fel, var har du fått det ifrån?
  • Lady Gaga
    Om du har ett pågående föräldrapenningärende så kan du inte byta fp till tfp. Enda gången du kan det är om barnet vårdas på sjukhus.
    Silence! I KEEL you!
  • Anonym (fp/vab)

Tar inte ut 7 dagar/v och har för mig att jag inte tar ut tisdagar så för allt vad de vet så jobbar jag tisdagar.

Kommer inte greja. Jobbigt nog att sambon måste vabba om 1an inte är tillbaka på förskolan på onsdag när vi har BVC för 2an. Att vi får göra så har jag kollat med försäkringskassan.

• Anonym (??)
    Anonym (fp/vab) skrev 2013-12-16 22:39:43 följande:

Tar inte ut 7 dagar/v och har för mig att jag inte tar ut tisdagar så för allt vad de vet så jobbar jag tisdagar.

Kommer inte greja. Jobbigt nog att sambon måste vabba om 1an inte är tillbaka på förskolan på onsdag när vi har BVC för 2an. Att vi får göra så har jag kollat med försäkringskassan.

spelar ingen roll om du inte har fp just på tisdagen , du jobbar inte o förlorar ingen inkomst
  • Anonym (***)

Du har kollat med försäkringskassan, men måste ändå dubbelkolla på FL?
  • Dixie

Du förlorar ju ingen inkomst och har därför inte rätt till tillfällig föräldrapenning ....

• Anonym (Suss)

Du måste ju fylla i vad du skulle ha gjort om du inte hade VABat.... De kommer nog att tycka att det är konstigt att du, som annars är föräldraledig, skulle ha jobbat just den dagen, och kolla med ditt jobb.

• cloudberry79

Det fyller du i när du gör ansökan, om du jobbar samtidigt som du är föräldraledig. De kommer helt klart att kolla detta med ditt jobb och det är bidragsfusk. Brottsligt alltså.
    (M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden föräldraledighet och vab