P30 skrev 2013-12-16 16:59:03 följande:
HUR du gör spelar ingen roll. Det existerar ingen metabol fördel vad än lchf-förespråkarna försöker slå i dig. Den energi du stoppar i dig måste du få ur dig + 100 000 kalorier till.
Ett bodypump-pass motsvarar ungefär en snickers, två mackor eller en flaska coca cola i kaloriförbrukning.
En tuff spinningklass brukar man räkna med gör av med ungefär 50% mer, dvs cirka 400kcal, dvs en dl grädde om vi pratar lchf-språk.
Skall du gå ner så pass mycket finns det för- och nackdelar med motion. Om du inte är mycket noggrann med vad du stoppar i dig ger träningen generellt en ökad aptit och de flesta som börjar träna äter mer än vad de gör av med på träningen.
Om man kontrollerar intäkterna innebär självklart träningen både en högre förbränning - både kortsiktigt men också långsiktigt på två sätt - dels bränner muskelmassa mycket mer energi än vad ditt inlagrade fett förbränner, dels har kroppen en högre puls och aktivitetsnivå under ett dygn efter träning (dock ingår de kalorierna i beräkningarna ovan...) Det största plusset är ändå att när du kommit förbi de sju första träningstillfällena ger träningen mer energi än den tar - det är betydligt lättare att ta tag i tvättberget för tränande personer efter ett träningstillfälle än en person som inte tränar, framför allt om du fokuserar på endorfinskapande träning, helst i intervallform. Exempel på sådan träning är intervall-löpning, spinning, indoor walking, cross fit och annat som anses jobbigt! :) Fokus är att pulsen skall upp rejält och att det skall vara mycket stor variation på pulsen så många gånger som möjligt under passet.
Om fokus bara är på att göra av med energi skall man istället använda så hög ansträngning som man orkar med under så lång tid som möjligt. Därför kan det vara bättre att promenera en timme än att gå på spinning i 30 minuter ur ett kaloriperspektiv, beroende på hur mycket man tar i på varje förstås.
När det gäller motivationen då. Det brukar faktiskt inte finnas så många varianter för oss människor där heller. Det blir ganska tydligt på gymmen i januari. Det är helt tjockt i hela januari. I februari börjar det tunna ut fram till sportlovet då det nästan är tomt, därefter finns det gott om plats fram till i augusti. Sådär ser det ut vartenda år och kommer att se ut så, så länge det finns människor.
Så, hur motiverar man sig?
1. Du berättar för de tio människor du ser upp till mest exakt hur din plan ser ut, hur många pass i veckan du skall köra, vad som händer när du har lyckats och på vilket sätt de får förödmjuka dig om du inte klarar det.
2. Du skaffar en eller två träningskompisar med samma motivation och mål som du. Skriv på facebook för att hitta minst två. Bestäm er för ett upplägg, hitta gemensamma tider där ni tränar ihop. Ni måste träna minst två och max fyra gånger i veckan. Det måste vara realistiskt, möjligt att genomföra. Skriv ett skriftligt kontrakt och där de som bryter mot det får göra något som kostar: bjuda alla er andra på en resa och ha en helnaken profilbild på facebook i en vecka eller så...
3. Fundera över vad som motiverar just dig. Läs om det på nätet eller skaffa en bok, för en del funkar piska, för en del morot, för en del egen vinning, för en del ära och stolthet. Kombinera allt och skapa en tillräckligt kraftfull kombination.
Och kom ihåg - om du inte vågar göra så att det verkligen svider om du misslyckas - då är du nog inte tillräckligt motiverad. Och är du inte tillräckligt motiverad kommer det inte att gå om du inte verkligen gillar vägen dit.
Det är väl där lchf kommer in i bilden - en del människor gillar verkligen att äta lchf: massor med kött, fisk och feta såser. Andra klarar inte av att skippa potatis, bröd, ris, pasta, rotfrukter osv. Oavsett vilken form du väljer skulle jag säga att snabba kolhydrater och sötningsmedel är dina största ovänner. Snabba kolhydrater för att det ger dig massor med hungerskänslor, sötningsmedel skapar sockersug, vad de än säger...
Tack för ditt inlägg. Jobbar du med träning och hälsa?
Jag och mamma ska börja träna och kämpa med vikten tillsammans. Hon har mycket mer att gå ner dock. Vi funderar på att gå med i itrim. Så pengarna man betalat för programmet kanske kan fungera som en sporre. Sen så har jag en resa inbokad i maj och jag vill gärna se bra ut i min bikini som jag har nu och slippa köpe en större.