Inlägg från: Anonym (halvfet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (halvfet)

Ni som lyckats gå ner 10 kg.

Hur gjorde ni?

Körde ni någon diet? Motion? Hur lång tid tog det osv.

Jag skulle behöva gå ner 10 kg till slutet av maj. Jag har svårt att gå ner i vikt pga av en medicin jag tar. Jag har dessutom lätt att tappa motivationen. Hur ska jag lyckas?

• Svar på tråden Ni som lyckats gå ner 10 kg.
  • Anonym (halvfet)

Jag har provat lchf men det är tyvärr inget för mig. Jag mår illa och får fruktansvärd halsbränna + att jag blir tvärförstoppad.

• Anonym (halvfet)
    Anonym (tallriksmodellen) skrev 2013-12-16 16:32:40 följande:
    Jag har gått ner 9 kg det här året. Hade BMI 23,5 vid start och ligger på BMI 20,5 nu så var inte överviktig vid start. Är 40+ också så det sägs börja sitta hårdare fast med kilona.

Hur som; tallriksmodellen har jag tänkt. Har fyllt upp halva tallriken med sallad, två medelstora potatisar /ris och så kött/kyckling/fisk. Äter tre varma mål mat per dag och ett till två mellanmål.  Har också börjat motionera, joggar flera gånger i veckan men bara korta pass, 2-3 km per gång.

Exempel på en vanlig dag:
    Frukost: kokt rågflingsgröt (1dl rågflingor, 2dl vatten) som ätes med frysta osockrade bär (ca en halv till en dl) och en par msk grynost, ett kokt ägg och en macka hårdbröd med två skivor skinka på och paprikaringar eller gurka. Två glas väl utspädd hemkokt saft gjord på bär och lite socker.

Förmiddag: En banan och ett glas vatten

Lunch: äter alltid lunch ute vid jobbet. Tar en tallrik, fyller halva med sallad, två potatisar (tre om de är väldigt små) och så kött/fisk/kyckling. Bara lite lite salladsdressing på salladen om ens någon, sås till maten. Är det mat som inte mättar så bra tar jag även en skiva bröd. Dricker vatten till.

Eftermiddag: Ett glas vatten. Om jag är hungrig tar jag en frukt till mellanmål. Men oftast är jag mätt efter lunchen.

Middag hemma kl 17: Liknande som lunchen, men mat jag gjort själv. Undviker färdigmat och försöker så långt som möjligt göra eget. Genren är vanlig enkel husmanskost. Dricker mjölk till.

Kväll: Om jag tränat eller annars bara är hungrig blir det fruktsallad med kvark. T.ex. en halv banan, en halv klementin och ett halvt äpple som tärnas och läggs i en skål. Ovanpå det rejält med kvark och så lite vaniljsocker ovanpå.

Försöker ransonera godiset till en dag i veckan. Då blir det vanligen ca 150g Candy King. Fika med god bulle varje fredag i jobbet.

Tränat har jag gjort för att må bra, bli piggare och gladare och få bättre kondition. Men jag tränar på väldigt låg nivå. Kcal i träningen går det en vanlig vecka ca 1500. Jag tränar enbart hemma, inga pass vid gym eller liknande. Utan snörar på skorna hemma och så iväg bortåt 15 min och så¨svänger jag och far hemåt igen. Effektivt och behändigt :) Stretchar och gör lite styrkeövningar hemma sen.

Så jag är nu 40+ och känner mig riktigt nöjd med ett BMI på 20,5 :)  Det är jätteroligt att shoppa kläder när det faktiskt blir rätt snyggt utan stor mage som ska döljas.

Så lycka till TS!! Det här fixar du!!!!

Ungefär så där äter jag nu. Tyvärr så måste jag dra ner extra på kalorierna pga av min medicin. Innan jag började med den vägde jag 47kg, är 156 lång. Jag fick kämpa för att gå upp 2 kg. Nu behöver jag bara titta på en tallrik med mat så går jag upp i vikt.

Men jag ska fasen fixa det här! Har precis kommit överräns med min mamma om att vi ska kämpa tillsammans.
  • Anonym (halvfet)
    Anonym (.!.) skrev 2013-12-16 16:44:20 följande:
    För att du minskar kolhydrater ?

För allt fett. Sen så vill jag hitta ett sätt att gå ner i vikt utan att utesluta något, förutom godis och sånt då. Jag vill hitta något hållbart.
  • Anonym (halvfet)
    Anonym (kr) skrev 2013-12-16 16:49:02 följande:
    Så kan man må första veckan men sen går det över

Jag körde i 10 veckor innan jag la ner. Gick ner 7 kg dock
  • Anonym (halvfet)
    Anonym (!?!) skrev 2013-12-16 16:53:08 följande:
    Lchf är väl hållbart om något ! Man går inte ner i vikt om man inte vill minska på något , utesluter gör man inte i lchf

Man utesluter kolhydrater och det fungerar inte för mig.
  • Anonym (halvfet)
    Anonym (.!.) skrev 2013-12-16 16:51:37 följande:
    Man måste inte äta massa fett

Då är det inte lchf längre. Men skitsamma, lchf är inget för mig helt enkelt.
  • Anonym (halvfet)
    Anonym (!?!) skrev 2013-12-16 16:53:08 följande:
    Lchf är väl hållbart om något ! Man går inte ner i vikt om man inte vill minska på något , utesluter gör man inte i lchf

Jag vill hitta något som jag trivs med som jag kan leva med. Jag har redan provat lchf och det kan inte jag leva med.
  • Anonym (halvfet)
    Anonym (.!.) skrev 2013-12-16 16:56:52 följande:
    Ööhh jo det är det , är ju bra om man vet hur man kan äta innan man provar

Jag har följt en lchf bok. Men nog om lchf det passar inte mig helt enkelt.
  • Anonym (halvfet)
    P30 skrev 2013-12-16 16:59:03 följande:
    HUR du gör spelar ingen roll. Det existerar ingen metabol fördel vad än lchf-förespråkarna försöker slå i dig. Den energi du stoppar i dig måste du få ur dig + 100 000 kalorier till.

Ett bodypump-pass motsvarar ungefär en snickers,  två mackor eller en flaska coca cola i kaloriförbrukning.

En tuff spinningklass brukar man räkna med gör av med ungefär 50% mer, dvs cirka 400kcal, dvs en dl grädde om vi pratar lchf-språk.

Skall du gå ner så pass mycket finns det för- och nackdelar med motion. Om du inte är mycket noggrann med vad du stoppar i dig ger träningen generellt en ökad aptit och de flesta som börjar träna äter mer än vad de gör av med på träningen.

Om man kontrollerar intäkterna innebär självklart träningen både en högre förbränning - både kortsiktigt men också långsiktigt på två sätt - dels bränner muskelmassa mycket mer energi än vad ditt inlagrade fett förbränner, dels har kroppen en högre puls och aktivitetsnivå under ett dygn efter träning (dock ingår de kalorierna i beräkningarna ovan...) Det största plusset är ändå att när du kommit förbi de sju första träningstillfällena ger träningen mer energi än den tar - det är betydligt lättare att ta tag i tvättberget för tränande personer efter ett träningstillfälle än en person som inte tränar, framför allt om du fokuserar på endorfinskapande träning, helst i intervallform. Exempel på sådan träning är intervall-löpning, spinning, indoor walking, cross fit och annat som anses jobbigt! :) Fokus är att pulsen skall upp rejält och att det skall vara mycket stor variation på pulsen så många gånger som möjligt under passet.

Om fokus bara är på att göra av med energi skall man istället använda så hög ansträngning som man orkar med under så lång tid som möjligt. Därför kan det vara bättre att promenera en timme än att gå på spinning i 30 minuter ur ett kaloriperspektiv, beroende på hur mycket man tar i på varje förstås.

När det gäller motivationen då. Det brukar faktiskt inte finnas så många varianter för oss människor där heller. Det blir ganska tydligt på gymmen i januari. Det är helt tjockt i hela januari. I februari börjar det tunna ut fram till sportlovet då det nästan är tomt, därefter finns det gott om plats fram till i augusti. Sådär ser det ut vartenda år och kommer att se ut så, så länge det finns människor.

Så, hur motiverar man sig?

1. Du berättar för de tio människor du ser upp till mest exakt hur din plan ser ut, hur många pass i veckan du skall köra, vad som händer när du har lyckats och på vilket sätt de får förödmjuka dig om du inte klarar det.

2. Du skaffar en eller två träningskompisar med samma motivation och mål som du. Skriv på facebook för att hitta minst två. Bestäm er för ett upplägg, hitta gemensamma tider där ni tränar ihop. Ni måste träna minst två och max fyra gånger i veckan. Det måste vara realistiskt, möjligt att genomföra. Skriv ett skriftligt kontrakt och där de som bryter mot det får göra något som kostar: bjuda alla er andra på en resa och ha en helnaken profilbild på facebook i en vecka eller så...

3. Fundera över vad som motiverar just dig. Läs om det på nätet eller skaffa en bok, för en del funkar piska, för en del morot, för en del egen vinning, för en del ära och stolthet. Kombinera allt och skapa en tillräckligt kraftfull kombination.

Och kom ihåg - om du inte vågar göra så att det verkligen svider om du misslyckas - då är du nog inte tillräckligt motiverad. Och är du inte tillräckligt motiverad kommer det inte att gå om du inte verkligen gillar vägen dit.

Det är väl där lchf kommer in i bilden - en del människor gillar verkligen att äta lchf: massor med kött, fisk och feta såser. Andra klarar inte av att skippa potatis, bröd, ris, pasta, rotfrukter osv. Oavsett vilken form du väljer skulle jag säga att snabba kolhydrater och sötningsmedel är dina största ovänner. Snabba kolhydrater för att det ger dig massor med hungerskänslor, sötningsmedel skapar sockersug, vad de än säger...
    Tack för ditt inlägg. Jobbar du med träning och hälsa?

Jag och mamma ska börja träna och kämpa med vikten tillsammans. Hon har mycket mer att gå ner dock. Vi funderar på att gå med i itrim. Så pengarna man betalat för programmet kanske kan fungera som en sporre. Sen så har jag en resa inbokad i maj och jag vill gärna se bra ut i min bikini som jag har nu och slippa köpe en större.
  • Anonym (halvfet)
    Anonym (.!.) skrev 2013-12-16 16:59:55 följande:
    Måste varit en dålig bok

Eller så är det så att lchf inte passar för alla helt enkelt.
  • Anonym (halvfet)
    P30 skrev 2013-12-16 17:28:57 följande:
    Ja, delvis, är instruktör på ett gym i Gbg, har själv en vikthistoria och har gått ner totalt 50kg, tog nästan tio år men har gått ner 20kg första året, därefter ibland lite upp, sedan lite mer ner.

Jag har använt pulver under perioder, träning, gi och lchf och för mig funkade lchf och pulver bäst. Dock tror jag inte att kroppen mår bra av sådana enorma mängder fett som det handlar om - och vill bara tillägga att ni i tråden som säger att man inte måste äta mycket fett och ändå kunna käka lchf uppenbarligen inte har någon koll alls.

Grundvalen för lchf är att äta samma mängd protein som tidigare, men byta ut kolhydrater mot fett. Hitta gärna en av de stora och namnkunniga lchf-förespråkarna som går ut med att det är ok att dubbla mängden protein och äta lite fett och inga kolhydrater...

Däremot är jag övertygad om att det är det som sker hemma i stugorna, folk äter mer protein, håller sig mer mätta och får därför i sig färre kalorier. Det finns problem om man äter för mycket protein, men till ts och alla er andra som vill gå ner i vikt:

Under viktminskningsperioderna är träning viktigt. Konditionsträning med intervaller för att må bra och gymträning för att bevara muskelmassan och få en långsiktig viktnedgång. Det som är lika viktigt är att äta protein. Det spelar ingen roll i vilken form, det spelar mindre roll hur mycket, men mer än idag och protein till varje måltid. Många fuskar tex med proteinet till frukost, vilket är superviktigt.

När det gäller itrim tycker jag det finns för- och nackdelar. Har man en stor övervikt tror jag att fördelarna överväger. Jag gillar inte riktigt att man skall köpa deras pulver och jag tycker att det är på tok för lite protein i deras upplägg, vilket nog snarare beror på livsmedelsverket än itrim. Jag tror att modellen med att skriva långsiktiga kontrakt, att det kostar pengar, stor viktminskning i början och kombination med träning är riktiga vinnare.

Sen hade jag som sagt hellre sett små justeringar i det och tycker kanske möjligen att det är lite dyrt. Å andra sidan är det jäkligt välinvesterade pengar för alla dem som får det att funka. Som jag tidigare skrev: är du inte beredd att satsa kommer du inte att nå målet. Punkt.
    Jag tror att jag behöver en jäkligt tuff start för att sen övergå till något normalt. Det är nog den faktorn som fått mig att misslyckas så många gånger. Jag kan lätt hålla en tuff diet i 12 veckor, men sen ger jag upp. Jag behöver vägledning så att jag inte faller tillbaka till gamla mönster igen efter att jag lyckats gå ner flera kilo. Dessutom så känns allt redan lättare när jag fått min mamma med på spåret. 

Itrim är visserligen ett långt program att följa. Men om ett år så ska vi på en längre utlandsresa så att vara i trim då sporrar verkligen.
  • Anonym (halvfet)
    Pymsan skrev 2013-12-16 21:28:06 följande:
    Jag gick ner 14 kilo på ett drygt halvår genom att äta GI och jogga några ggr i veckan. Unnade mig ibland men bara lite och sällan. Min motivation var ett foto av mitt knubbigaste jag på kylen. Väldigt enkelt men för mig effektivt...
    Det där med fotot ska jag absolut ta efter
  • Anonym (halvfet)

Nu har jag suttit hela kvällen och tittat på nytagna foton av mig. Usch, jag är verkligen inte nöjd med vad jag ser. När jag tittar i spegeln så tycker jag inte alls att det ser lika illa ut som det gör på vissa foton. Jag har även tittat på gamla bilder av mig där jag var smal och såg fantastisk ut!!! Åh jag känner mig så peppad att tappa all extra vikt och känna mig nöjd med mig själv igen. I morgon tänker jag skriva ut den västa och den bästa bilden och fästa dom på kylskåpet.

• Anonym (halvfet)
    Sara 634 skrev 2013-12-19 00:12:11 följande:
    Jag slutade med mina mediciner mot psykisk ohälsa och började äta fler gånger om dagen och har gått ner snart 40 kilo på 3 år

Jag kan tyvärr inte sluta med mina mediciner då mitt tillstånd är kroniskt. Det är så jäkla synd att det är så.
Svar på tråden Ni som lyckats gå ner 10 kg.