koppla samman två datorer
Då det finns så mycket samlad kunskap här testar jag att skicka ut en fråga...
Jag har hört att man kan koppla samman två datorer och då använda den ena som en extra hårddisk. Stämmer detta?
Då det finns så mycket samlad kunskap här testar jag att skicka ut en fråga...
Jag har hört att man kan koppla samman två datorer och då använda den ena som en extra hårddisk. Stämmer detta?
Ja, det stämmer. Hur gör man det? Nätverkskort i båda och en kabel eller 2 kablar och en switch. Resten är en inställningsfråga.
Men vet man inte att man kan, så är det inte hel-enkelt. Fråga nån datanörd i bekantskapskretsen så fixar den detta på några minuter.
Om du enbart ska använda den extra datorn till hårddisk så kanske det är enklare att plocka ut hårddisken ur den och stoppa in den i din egen dator. Så spar man både ström, plats och ljudnivå.
Hmm, tänkte om det var möjligt att bara köpa en sladd, stoppa in den i var sitt hål och det går att nå hårddisken = enkelt för dataidioter
men alltså är det lite svårare...
Har tyvärr ont om datanördar i bekantskapskretsen
Vill du bara ha större hårddisk är det smidigare att sätta i en extr i din dator, köper du en ny hårddisk tar butiken max en hundring för att montera den samtidigt. Om du bara behöver komma åt den ibland kan du skaffa en extern hårddisk i stället.
USB-nätverk
www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx&path=3340000,5710000,5740000,5810000
Du installerar programmet på båda datorerna och får upp ett fönster som ser ut ungefär som utforskaren, men du ser båda datorerna.
Nätverk
Antingen en korsad nätverkskabel direkt dator-dator. Risk att signalerna studsar. Bättre är att använda två vanliga nätverkskablar och en hubb eller switch mellan dem. Har du båda anslutna till internet har du förmodligen en kombinerad router/switch/brandvägg. Då har du redan en switch och alla kablar är färdiga. Med den här lösningen kan du från respektive dator se de mappar som är utdelade på den andra. Även här är det bra med bra lösenord och brandväggar osv. Men det gäller alltid.
www.kjell.com/
www.kjell.com/
Vill du köra två olika datorer som vanligt, men med samma mus, tangentbord och skärm?
Då har du två olika lösningar att välja bland.
~~KVM-switch~~
www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx&path=
eller
www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx&path=3340000,5570000,5580000
Till den andra modellen får man ofta köpa kablarna separat, de finns för olika antal datorer. Datorerna måste stå nära varandra eftersom du använder specialkablar.
~~Fjärrskrivbord~~
Finns inbyggt i Windows XP och kan tankas hem till Windows 2000. Symnatec PC Anyware(Kostar pengar), TightVNC (Gratis). Då räcker det med att du ansluter el och nätverkskabel till den ena datorn, sedan styr du den från den andra. Du kan låsa så att du bara kan använda det inom ditt eget nätverk. Men du kan också välja att inte göra det, och sätta dig vid vilken internetansluten dator som helst i värlsen och använda datorn hemma. Då bör du se över brandväggar och lösenord så att de är bra.
Tack för ditt svar isfjord! Ska läsa igenom lite mer noggrant och hoppas att jag förstår då...
Problemet är att jag har två datorer...
... dator 1 är min gamla, den är sjukt seg och jag får ett sammanbrott av att sitta med den. Den är seg bla pga att den har windows 2000 och det är den inte gjort för, och dessutom har den gradvis blivit värre och värre. Den hade ett mask-problem en gång som jag iaf trott att den är frisk från, så jag vet inte varför den blivit seg. Jag har även fyllt upp hårddisken med fotografier men det är fortfarande ungefär en GB tomt. På denna dator har jag en del program jag vill komma åt, tex Dreamweaver, som är kvar sedan jag fick datorn, och som jag inte har någon installationscd/licenskod eller nåt till så de (så vitt jag vet) går inte att flytta till min "nya" dator. Denna dator har även en USB-port.
... dator 2 är min "nya" men egentligen ännu äldre dator. Den har ingen USB-port och hårddisken är typ 1 Gb. Och USB-port behöver jag ju för digitalkamerans skull, för att tömma minneskortet.
Så vad jag borde göra är att köpa en ny dator, men med min nuvarande ekonomi så prioriteras inte detta. Jag kan köpa en ny USB port och sätta in i min "nya" dator, men samtidigt så är den så gammal att jag inte riktigt vill kosta på den något. Och så vill jag nå Dreamweaver utan att bli knäpp för att den är så seeeeeg.
Så tanken var att jag vid behov skulle kunna koppla samman datorerna och använda den gamla datorn med dess bra innehåll med den "nya" datorns snabbhet (nja... snabb vore i och för sig ett för starkt ord att använda).
Ja, det var bakgrunden
Surt läge
USB-linkkabeln finns även motsvarande med serie respektive parallellportskontakt. Serieporten har jag aldrig provat, men jag har kört via parallellportarna för många år sedan. Men, men, där gäller DOS. Du får starta båda datorerna i DOS och flytta filerna där. Ett tips om du ger dig på det, komprimera alla småfiler och mappar ett mindre antal zip-filer som du lägger i roten och sedan flyttar till roten. Zip-filerna ska ha namn på max åtta tecken.
Har du nätverkskort i båda är det smidigast, utan tvekan.
....hmmm ett alternativ kan ju vara att "plocka ut" korten på t ex ett USB minne.
På den nya datorn kan du ju installera Dreamweaver, det går ju utmärkt att ladda ner utan kostnad... ööööh, har jag hört.... jag skulle naturligtvis aldrig göra nå't sån't själv, för det får man kanske inte....?
Hon har bara USB på ena datorn...
hmmm... ja det läser jag nu...
kan du kanske låna ett USB-minne och få fotona brända på CDR hos en kompis eller så...? Är datorerna såpass gamla och den du har dina JPG foto på dessutom har eventuell mask borde du kanske försöka rädda fotona först, övriga program går ju alltid att fixa. Mitt råd är att ta smällen (efter du räddat foton) och formatera om den nyaste datorn och installera om rubbet på DEN istället....
över till Isfjord, han har säkert andra bra förslag?
Blandade datanördar:
En liten undran mest. Vad har Win 2000 för filsystem? Kan det ställa till problem om hon har FAT32 på den gamla och försöker koppla ihop den med NTFS? Det här är verkligen inte mitt starkaste område...
Ammiz
Du råkar inte ha en skrivare med kortläsare så att du kan ta bilder från skrivaren till datorn då?
FAT 32 och NTFS i samma nätverk fungerar, även på samma dator om du har NTFS på C. NTFS kan läsa FAT 32, men inte tvärtom.