• VIDE MI

Vad är erat barns favoritmat??

Jag har en kille på 14 månader och jag undrar vad era barns favvomat är? skriv gärna ålder på barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-16 14:22
    Hehe, glömde skriva vad min goding äter helst! Små köttbullar, spagetti, mild version av kyckling Marengo, frukt å tryckisar. Han har alltid haft en lätt besatthet av avokado, tomat med basilika å mozzarella sallad oxå vilket funkar under matvägrarperioder.

Han fullkomligen avskyr lax!!

@ vad era bebisar avskyr för mat får ni gärna skriva!

• Svar på tråden Vad är erat barns favoritmat??
  • zemer

Min dotter är 16 månader och älskar, korv/ägg/kyckling och pasta. Sen äter hon gärna frukt och yoghurt.

• Whitetrash86

Oj.

Båda ( 2år och 5år) tjatar om korv varje dag. Men samtidigt kastar dom i sig både köttfärssås och spaghetti samt kyckling med ris.

• Serendipitet

Min lilla älskar korv, räkor, makaroner, ärtor, broccoli och stark mat..  frukt, bär och grönsaker över lag.

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • evaanderzzon

Min son är 3 år och gillar: Pannkakor, Delizie, köttfärssås och spaghetti, Stroganoff, lax, samt att han gillar bara makaroner, ris och bullgur. :)

• förrvirrad

-Ugnsbakad lax med creme fraiche och pestotäcke. Både ettåringen och treåringens favorit!

• Ankaja

Min tjej har precis fyllt 2, hon älskar ädelostgratinerad fläskfilé, kinamat är också en höjdare och kryddiga korvar. Hon tycker överhuvudtaget inte om pannkakor, köttfärssås och spaghetti och annan 'barnvänlig' mat

• Bling1975

Dotter på 20 månader.

Guacamole är en stor favorit, gärna med kryddad kyckling, majs och tomat men helst skulle hon nog bara ta skålen och äta med sked. Torsk i dillsås med ärtor och ris, porterstek med potatismos och köttfärssås och pasta ligger också i topp.

Ris och pasta är favoriterna bland tillbehören. Tomat, majs och ärtor bland grönsakerna. Alla frukter och bär får applåder och fanfarer.

Men hon äter faktiskt det mesta med mycket god aptit. Ägg är det enda som är tvärstopp oavsett i vilken form det kommer. Har provat pannkakor, omelett, i stekt ris osv men hon spottar ut direkt. Lax och curry är andra saker som inte direkt uppskattas. Men de äter hon i alla fall.

• evaanderzzon
    evaanderzzon skrev 2013-12-17 22:27:02 följande:
    Min son är 3 år och gillar: Pannkakor, Delizie, köttfärssås och spaghetti, Stroganoff, lax, samt att han gillar bara makaroner, ris och bullgur. :)

Thaimat gillar han också, samt sushi (utan wasabi). Vad för mat han inte gillar... Hm... Gröt. Är det enda jag kan komma på. ;P
  • evaanderzzon
    evaanderzzon skrev 2013-12-18 00:47:13 följande:
    Thaimat gillar han också, samt sushi (utan wasabi). Vad för mat han inte gillar... Hm... Gröt. Är det enda jag kan komma på. ;P

Alltså, min son gillar det mesta inom mat. Den maten jag nämnde är sånt han själv kan fråga om då det är favoriterna. Nu när vi är hos mormor över jul, så är det Delizie för hela slanten som gäller.
  • augustisten

Min tvååring älskar ost - parmesan eller annan smakrik. Hemmagjord pesto är en favorit och mustiga grytor. Pannkakor avskyr hon.

Storebror som är sju älskar sushi och pesto han med. Båda äter det mesta egentligen.

• elinvd

Min dotter är 21 månader och hon älskar ugnsbakad lax med potatis, citron- och dillsås och ärtor.
    Andra favoriter är korv, ost, gurka, vindruvor, köttbullar, pasta och alla sorters sås.
    Saker som absolut inte går ner är pannkakor, lingonsylt och söta bullar och kakor.

• tulip79

Sonen är två och hans favoriträtt är pastahjul med grillkorv. Även grönsaker av alla de slag!

• I969

Så "vitt" som möjligt, alltså bäst är bara riset, potatisen eller pastan med smör och örtsalt på. Sen äter han det andra också, men helst så rent som möjligt, grönsaker råa eller kokta i stavar eller om de redan har fina former som broccolibuketter eller brysselkål. Allt detta också gärna med smör på, om det är kokt alltså. Sen gillar han bönor med syrlig dressing, lite citron eller spad från inlagda smörgåsgurkor, olja och salt. Samma dressing gillas med fint rivna morrötter eller kokta, kalla rödbetor. Avokado är gott. Sen gillas det mesta i boll-form, spelar inte så stor roll vad det är kan vara falafel, köttbullar, fiskbullar o.s.v. Allt detta har varit favoriter redan sedan han var i 1-årsåldern, nu är han 4. Vi äter huvudsakligen vegetariskt och fisk hemma, så det blir ofta lite vegobetonade "bollar", överblivet ris blandas med bönmix, stekt lök, vänds i lite ströbröd och steks.

• daimstrut

Lasagne är min sons favorit. Han är två och äter en vuxenportion när det serveras han gillar ingen frukt, bortsett från banan och melon.

• BinaBurner

Min 2,5-åring har inte direkt någon favoritmat. Han vill bara ha "torr" mat och gillar inte pasta eller ris så det blir mycket köttbullar med olika sorters kött, kyckling (han älskar nuggets) och äggula samt potatis och typ potatisbullar. Ibland kan han äta lax och grönsaker men då ska han vara jäkligt hungrig.

• fluu

Mitt barn är lite i maten så det beror oftast på humöret och inte maten om hon äter. Det är få saker hon totalratar och hon äter mer om hon får vara med och laga mat och själv lägga upp maten.

Favoritmaten som aldrig, aldrig ratas är lax. Tätt efter kommer pommes(tack för den svärmor ;P) och ärtor. Hon är fortfarande mycket för plockmat. Två bast.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vad är erat barns favoritmat??