Lola89 skrev 2013-12-17 17:15:41 följande:
Det är vanligt att barn har mardrömmar och då ska man försöka ta reda på vad som ligger bakom det. Om barnet sover med en dag efter dag år efter år löser ju inte själva problemet. Jag måste vara riktigt elak som väljer att kommunicera med barnet istället för att ignorera problemet.
Kommunicera!? Genom att låsa dörren!? Du har en extremt märklig uppfattning om kommunikation...
Min mamma kommunicerade med mig. Vi pratade om mardrömmarna och vi gick t o m till en barnpsykolog för att komma tillrätta med problemet. Och vet du vad barnpsykologen sa? Jo, hon sa att det inte alls är ovanligt att barn upplever mörkret som skrämmande. Hon sa att mitt problem förmodligen bestod i att jag var rädd för själva mardrömmarna. Det gjorde att jag låg och tänkte på dem precis innan jag somnade, eftersom jag var så rädd för att drömma, och det i sin tur gjorde att mardrömmarna återvände natt efter natt.
Hon sa att min mamma gjorde helt rätt som fanns där för mig som en trygg punkt som jag kunde söka mig till.
Inte en enda gång under de gånger som vi träffade henne sa hon ett enda ord om att mamma borde låsa dörren så att jag inte kunde komma in!
Det är nämligen inte att kommunicera. Det är att vara elak!