• Lola89

Avskyr att dottern sover i vår säng!

LisanA skrev 2013-12-16 15:34:43 följande:
    Vår dotter som är 5 år kommer varje natt tassande med kudden under armen. Hon är mörkrädd och vill sova nära mig. Hennes pappa tycker inte om det här, han försöker till och med ge henne pengar för att hon ska sova i sin egna säng. Han har sagt att han avskyr att hon sover i vår säng? okej någon natt, men inte varje natt? Vad ska jag göra? Jag vill ju finnas för min dotter så hon känner sig trygg, samtidigt så sover jag jättedåligt och sexlivet uteblir ju?.

Jag skulle ha förklarat för barnet att på natten så sover man i sin egen säng, och lagt någon nattlampa hos barnet så hon kan sova. Om hon fortsätter komma till våran säng så är det inte för att hon är rädd utan för att hon är van. Jag skulle ha låst sovrumms dörren då har hon inget annat val än att gå tillbaka till sin egen säng.
  • Lola89
    keron skrev 2013-12-17 16:13:27 följande:
    Eller hur -_-

La Lola skrev 2013-12-17 16:06:55 följande:
    Fy fan så elakt! Skäms!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*

jag är den jag är skrev 2013-12-17 16:01:11 följande:
    Usch! Båda tummarna ner!

Varför är de så hemskt? Man har ju redan förklarat för barnet och lagt en nattlampa. Det är en sak om barnet kommer någon gång för hon är rädd, men barnet måste förstå att det kan de inte göra förevigt, bara för att de är vana.
  • Lola89
    Recept skrev 2013-12-17 16:42:33 följande:
    Du har aldrig varit mörkrädd du. "Om hon fortsätter komma till våran säng så är det inte för att hon är rädd utan för att hon är van" Oerhört korkat skrivet! Jag hade inte blivit hjälpt av nån nattlampa! Det var ej kolsvart i rummet jag sov i, jag var mörkrädd och otrygg ändå. Hade ingen vana av att varje natt gå in till min mamma. Jag försökte faktiskt själv först, innan jag gick. För att bara ta modet och resa mig ur sängen och gå genom ett halvdunkelt hus var otroligt jobbigt. "Jag skulle ha låst sovrumms dörren då har hon inget annat val än att gå tillbaka till sin egen säng."  Elakhet när den är som värst, vilken hemsk inställning. Tänk om vuxna kunde ta mörkrädda barn på lite större allvar, det är inte alltid en fas, som växer bort, när ska det inses i de vuxnas värld.

Klart de är vana! Första gången är det okey, även andra och tredje, men sen handlar det inte om rädsla utan om vana. De måste du själv förstå! Det är viktigt att man pratar med barnet och förklarar hur det ligger till. Barn förstår mer än du tror. Om man har bra kommunikation med barnet och nattlampa(om det behövs), så förstår de varför de ska sova i sin egen säng och gör de. Att låsa dörren är ett sätt att visa barnet att man inte ger med sig och faktiskt håller de man lovat.
  • Lola89
    La Lola skrev 2013-12-17 17:03:04 följande:
    Hoppas tomten inte läser på FL för då är dina julklappar i fara. (Jo, jag skulle kunna vara elakare än så men jag har ingen lust att bli anmäld)

jag är den jag är skrev 2013-12-17 17:05:10 följande:
    Min uppfattning om dig blev inte direkt högre av det här inlägget! När jag var liten var jag extremt mörkrädd (och är fortfarande ibland). Från det att jag var ca 2 år tills jag var runt 10 år så drömde jag mardrömmar varje natt! Ja, faktiskt VARJE natt. Jag tassade in till mamma och tack och lov så har hon ett varmt hjärta och lät mig antingen sova hos henne eller - om jag hellre ville det - följde med mig in till mitt rum och satt med mig tills jag somnade igen. Jag gick in till henne för att jag var rädd.  Jag behövde den trygghet som hon kunde ge mig. Om hon hade låst dörren så hade jag blivit skräckslagen! Fy sjutton! Hur har man hjärta att göra så!?

Det är vanligt att barn har mardrömmar och då ska man försöka ta reda på vad som ligger bakom det. Om barnet sover med en dag efter dag år efter år löser ju inte själva problemet. Jag måste vara riktigt elak som väljer att kommunicera med barnet istället för att ignorera problemet.
  • Lola89
    La Lola skrev 2013-12-17 17:27:46 följande:
    Ja jävlar vilket problem det är med barn som har behov av närhet. Du sover inte med nån ev partner antar jag? Varsitt sovrum eller?

Så att sova med sitt barn är detsamma som att sova med sin partner...wow, verkligen inte i min värld! Barnet får ju närhet under dagen eller får ditt bara det bara under natten??? Att sova med sin partner är en helt annan sak, vilket faktiskt är viktigt i ett förhållande.Jag har redan nämt att man ska först kommunicera med barnet alltså prata och förklara att hon inte har något att vara rädd för. Låsa dörren är så att barnet ska förstå, klart jag skulle öppna om hon hade panik, men det är en helt annan sak.
  • Lola89
    fluu skrev 2013-12-17 19:37:25 följande:
    Men du, rädsla är inte rationellt... Om du tycker hundar är obehagliga och det kommer en hund glatt hoppandes mot dig, hoppar upp på dig och leker lite vilt samtidigt som ägaren står bakom och säger "han är inget att vara rädd för, han leker bara", tycker du att det är så betryggande då när du står med hundens tänder tre cm från näsan? För övrigt är det lite konstigt om du tycker att du och din partner har rätt att få närhet om nätterna, men inte ditt barn. Din parten är ju så stor och duktig och borde väl ha lärt sig att sova själv vid det här laget.. inget att vara rädd för.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!

Klart jag vill sova med min partner! Nej, rädsla är inte rationell, men barnet ska inte heller vänja sig att sova i föräldrarnas säng. Den närheten som finns mellan barn och förälder är inte samma som är mellan mig och min partner.
Svar på tråden Avskyr att dottern sover i vår säng!