Josephine96 skrev 2013-12-17 20:48:12 följande:
Men herregud hon är bara 5 år och ni försöker muta henne med pengar?? När jag var 5 år så sov jag i en egen säng intill mina föräldrars säng, men ändå så kröp jag jämt upp o sov i deras. Jag har alltid varit självständig av mig och har alltid tyckt om att vara själv. På dagtid. På natten däremot så hatar jag fortfarande att sova själv. Avskyr det verkligen. Känner mig aldrig helt trygg när jag sover själv (dvs 99% av året).
Ni kan väl lägga en madrass på golvet intill sängen till en början? Ni kanske kan dekorera er dotters rum o göra det riktigt fint och prinsessigt (sänghimmel kanske?) o ha massa mjuka kuddar så att hon hellre vill sova där?
När du skriver så, att du fortfarande inte 'kan' sova själv är ett argument som stärker mig i att man absolut sak försöka få barn att sova i egen säng.
Dock, är barnet rädd så ska det klart få den tröst det behöver. Men föräldrar måste sova bra också. Jag sover inte bra med barnen i sängen. En och annan natt, absolut men inte varje natt. Att ignorera barnet som kommer och vill sova är absolut inte bra, men inte heller att bara låta barnet komma utan att försöka klura ut varför och hur man kan hjälpa barnet.