• fluu

Avskyr att dottern sover i vår säng!

Muta henne är väl ingen bra idé, försök göra henne tryggare i situationen istället. Vår dotter sover återigen i vår säng trots att vi inte är överlyckliga över det, men hon behöver det just nu. Nå får nog se om det är värt det att hon ligger kvar hos er och ni hittar andra vägar att leva med det eller hitta ett alternativ.

Sex kan man ju ha på andra ställen än i sängen till exempel... Är det så att ni sover sämre när hon kommer kanske någon av er kan däcka i soffan, kanske kan ni lägga en madrass nedanför er säng där hon kan lägga sig. Kanske följa med tillbaka till hennes säng och sitta på sängkanten till hon somnar om. Kanske ladda CD-spelare med saga som ni kan trycka igång så kan hon lyssna på den tills hon somnar om.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Lola89 skrev 2013-12-17 19:33:35 följande:

Så att sova med sitt barn är detsamma som att sova med sin partner...wow, verkligen inte i min värld! Barnet får ju närhet under dagen eller får ditt bara det bara under natten??? Att sova med sin partner är en helt annan sak, vilket faktiskt är viktigt i ett förhållande.Jag har redan nämt att man ska först kommunicera med barnet alltså prata och förklara att hon inte har något att vara rädd för. Låsa dörren är så att barnet ska förstå, klart jag skulle öppna om hon hade panik, men det är en helt annan sak.
    Men du, rädsla är inte rationellt... Om du tycker hundar är obehagliga och det kommer en hund glatt hoppandes mot dig, hoppar upp på dig och leker lite vilt samtidigt som ägaren står bakom och säger "han är inget att vara rädd för, han leker bara", tycker du att det är så betryggande då när du står med hundens tänder tre cm från näsan?

För övrigt är det lite konstigt om du tycker att du och din partner har rätt att få närhet om nätterna, men inte ditt barn. Din parten är ju så stor och duktig och borde väl ha lärt sig att sova själv vid det här laget.. inget att vara rädd för.
  • fluu
    Lola89 skrev 2013-12-17 19:49:30 följande:

Klart jag vill sova med min partner! Nej, rädsla är inte rationell, men barnet ska inte heller vänja sig att sova i föräldrarnas säng. Den närheten som finns mellan barn och förälder är inte samma som är mellan mig och min partner.
    Vet du? Det är okej att du inte vill ha barn i sängen, men det är inte heller okej att låsa ute ett barn... du ser inte nyanserna i detta? Allt är inte svart eller vitt.
    Konstigt detta med att vi är den enda djurarten som ska isolera våra avkommor i egna sängar från födseln.
  • fluu
    singel pappa83 skrev 2013-12-17 20:14:35 följande:
    Jesus! blir ju helt mörkrädd av å läsa alla mammors inlägg, här! 
    Här är d visst helt normalt att ha stora barn i sin egna säng, även upp i tonåren.... jisses
    hoppas verkligen inte att jag träffar en tjej som er där ute i dejting djungeln, kul å veta att man sågottsom aldrig kommer få vara ensam med den man tycker om. 
    Helt klart ska ens barn få komma in å sova i vår säng om dom vaknar å har ont eller mardrömmar, men varje natt? inte en chans.
    Har barnet så stort närhetsbehov ( på natten) så står det nog inte rätt till i familjen. 
    Nu slutar ja följa denna tråden då ja vill fortsätta ha ett hopp om att få träffa en normal tjej igen! 
    Du läser också fel som vanligt... Det är INGEN som snackar om att samsova med tonåringar och det är nog ytters få om någon tonåring som själv vill sova med päronen. Detta handlar om ett litet barn och hur man ska lösa situationen som inte nödvändigtvis innebär samsovning utan någon kompromiss.
    Och senaste diskussionen handlar om att det är fel att låsa ute en småunge med motiveringen "du har inget att vara rädd för".
  • fluu
    singel pappa83 skrev 2013-12-17 21:42:38 följande:
    Precis som jag har å har haft d!  har funkat hur bra som helst här oxå! 
    Min son har aldrig sovit i min ( eller vår) säng sen han va 1.5 år å endast då när han va sjuk osv.  han sover alltid hela nätter, dom nätterna han vaknat dom senaste 5 åren kan ja räkna på mina fingrar.
    Så frågan e ju vad ni som har barn i sängen hela tiden gör för fel som gör att barnen inte kan/vill sova i sin egna säng, istället för att svartmåla oss som har ett normalt sov arangemang! 
    Så du ser på riktigt inte skillnaden på att tycka illa om att avvisa barn mitt i natten/låsa ute barnet och att helt enkelt ha arrangemanget att barn och föräldrar sover i separata sängar och det är bra och fungerar för alla? För DET är det ingen som ställer sig emot här i tråden.
  • fluu
    Michelle 341 skrev 2013-12-17 22:02:37 följande:

Klart man inte ska avvisa sitt barn! Vem tycker det? När barnet står där med kudden under armen får man ju ta det till sig såklart. Men man kanske ska jobba förebyggande? kanske man ska jobba för att få barnet att bli tryggt i sin egen säng eller så låter man det somna om föräldrarnas säng och sen bär man bara tillbaka det.
    Nattlampa, tv vid sängen som visar film, god natt saga, babykoll så man hör om barnet  vaknar och då gå in och somna om det på plats o.s.v. Jag tycker det är fel att "finna sig i " att barnet sover i mammas och pappas säng om man nu inte trivs med det.
    Ett antal personer i tråden...  Man kan jobba på olika sätt beroende på vad som är rätt för den enskilda familjen, för nej, det är inte så som många anti-samsovningfolks verkar tro att det enbart är när man samsover som man är en bra prettoförälder. Man kan komma upp med hundra olika lösningar. Vad jag tycker är konstigt är när det ena eller andra valet plötsligt misstänkliggörs, inte att man gör på olika sätt, eller ja, när det handlar om att avisa barn, skälla eller låsa ute tycker jag att det är förkastligt, men de allra flesta pratar inte heller om det när de inte vill ha barn i sängen 24/7.
  • fluu
    singel pappa83 skrev 2013-12-17 22:06:51 följande:
     helt rätt! 

ang att låsa ute ett barn så är ja absolut inte för d, men man kan inte låta dom komma in å sova i stora sängen alltid bara för att! å kan inte barnet sova i sin egna säng så är det ett problem som ska lösas, å inte genom att låta barnet sova i dem vuxnas säng! 
    Är det så svårt att förstå att det finns olika lösningar då? Och att en lösning för vissa familjer faktiskt är samsovning? För en annan att förälder sitter bredvid sängen och för en annan madrass på golvet? Är det så svårt att se att vi alla är olika och att det är okej?
  • fluu
    singel pappa83 skrev 2013-12-17 22:13:28 följande:
    klart alla får göra som dom vill, men  det har mer känts som att vi som inte vill ha våra barn i vår säng hela tiden har något konstigt fel i oss bara för att vi vill ha vår sömn å närhet till den vi älskar.
    Det är att övertolka. Vanligt på FL, för vet du, det är nog inte många som samsover som tycker att päron och barn som sover separat har en störd relation. Och inte heller många päron som inte vill ha ungar i sängen tycker att samsovaren i sig är störd, bara att de själva inte vill ha det så. Sen övertolkas det och så är pajkastningen igång.
    Relax people!
Svar på tråden Avskyr att dottern sover i vår säng!