Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania

Avskyr att dottern sover i vår säng!

Mariohn skrev 2013-12-18 02:20:25 följande:
    Barn som tassar in i mitt sovrum om natten hamnar i min säng och sedan somnar vi om. Det skulle kunna vara vems barn som helst. Jag orkar inte bry mig. Barn i detta huset ska känna sig trygga och om de gör det i min famn är det där de ska vara. Hur man kan resonera annorlunda förstår jag inte för fem öre. 
    Nej mer komplicerat än så är det faktiskt inte.
  • Rocket Mania
    Gullebulle25 skrev 2013-12-18 13:37:30 följande:
    Barn känner sig oxå trygga när de vet vad som förväntas av dem. Barn vill gärna vara duktiga o göra sina föräldrar till lags. egentligen. O det är absolut nödvändigt att lära barn visa hänsyn till att vuxna ska få sova ostört natten igenom så mkt det går.
    Man kan inte curla o tassa på tå för barns behov jämt o slätt hela tiden. Hur ska de klara sig i världen och i samhället när de inte kan förstå att andra människor har behov som ser annorlundare ut än deras egna om det inte är de vuxna som visar det?

Hur tror du att barn ska lära sig att alla har olika behov när de själva inte får visa några?
  • Rocket Mania
    Gullebulle25 skrev 2013-12-18 14:03:54 följande:
    Vad jag menar är att alla vi människor har olika behov. Det är det som vårt samhälle vilar på, våran värdegrund. I en familj består av olika viljor, behov och personligheter som ska fungera ihop. Då är det nödvändigt att kunna få förståelse för hur andra upplever saker o fungerar på.

Jag vet inte hur det blev att barn inte ska få lov att uttrycka sig. Måste missat det i min text o det var absolut inte meningen. Det är det sista jag tror på.
    Men nu är det ju så att det är hos barn man lägger grund för den trygghet som kommer forma deras liv. Om de inte får/vill tanka trygghet när de som mest behöver det utan hellre "visar sig duktiga och gör sina föräldrar till lags" har något gått väldigt, väldigt snett.
  • Rocket Mania
    Gullebulle25 skrev 2013-12-18 14:12:18 följande:
    1) Jag måste uttryckt mig fel om att curla barn genom att samsova. För att curla handlar om andra saker än just samsovning. för mig handlar begreppet curla om att barnet inte får visa på sina egna färdigheter och kunskaper o känslan att jag kan själv och vet själv och hot om barnets självständighet. tror att vi alla föräldrar curlar ibland (vilket jag gör) men nu pratar jag om det extrema hållet. o i curling ingår inte samsovning som sagt.

2) Jag tror inte på att barn mår sämre eller beter sig sämre.
    vad jag ville få fram i min text var att när en förälder blir jävligt trött o inte kan sova tillsammans med flera stycken i sängen då fungerar inte ens hälsan, då vi människor behöver sömn för att orka med vardagen med allt vad det innebär. Då måste man dra en gräns. Och det är inte farligt att sova i egen säng. Det är  något ett barn måste lära sig så småningom ändå.

Jag sov i mammas säng till jag var 10. Jag skäms och skämdes lite även då. Hon skulle lärt mig att sova i egen säng helt klart. Bara en parantes.

Hur är din kontakt med din mamma idag?
  • Rocket Mania
    Gullebulle25 skrev 2013-12-18 14:14:29 följande:
    Det är ju (barn)psykologi. Barn sätter sig emot. Barn vill göra sina föräldrar till lags. Det är en jämn kamp mellan dessa känslor.

Små barn behöver få sina behov tillfredsställda, de ska inte tillfredsställa sina föräldrars behov.
Svar på tråden Avskyr att dottern sover i vår säng!