• Anonym (Sara M)

Vill hellre leva ensam - är det ovanligt?

Jag och min man separerade för ganska exakt ett år sedan. Det var han som ville flytta ut, tyckte att vårt förhållande bara gick utför och vi behövde stoppa det för att kunna antingen gå vidare tillsammans eller var för sig. Även om det kändes otroligt jobbigt och jag kände mig sviken av hans beslut, tackar jag honom idag. Vi har ett mer vänskapligt förhållande nu, trots att vi fortfarande är separerade. Jag har gått i terapi och mår så mycket bättre. Jag har vant mig vid att vara själv med våra 3 barn och kan också se det sköna med att vara själv när barnen är hos pappa. Livet går runt ganska bra, trots allt, och det är mer harmoniskt nu än innan. Jag trivs alltså helt ok med situationen och lever hellre ensam än i det förhållande vi hade mot slutet. Vi hade varit tillsammans i 15 år, och är fortfarande gifta på pappret. Jag känner inget behov alls av att hitta någon ny man. Faktiskt känns det som att det bara skulle komplicera livet. Det känns bara inte värt det. Men jag märker att vissa i min omgivning inte gillar att jag vill leva ensam. De blir till och med provocerade när jag säger så. Som om jag inte kan mena allvar. 'Det här är ju ändå bara ditt första äktenskap' har en av mina vänner sagt. Som om det var självklart att jag skulle gifta mig igen. Runtomkring hör jag bara om dessa 'lyckade' nya bonusfamiljer och det verkar som att man liksom måste träffa någon ny för att samhället ska acceptera en efter en separation. Varför är det så här? Varför är det så svårt för andra att förstå att jag trivs bättre själv än med en ny man? Får man inte lov att leva själv för att bli accepterad i dagen samhälle? Måste man vilja få ny man med bonusbarn för att bli godkänd? Eller är det fler som känner som jag? 

• Svar på tråden Vill hellre leva ensam - är det ovanligt?
  • LonelyWolf

Hej ts

Vill bara säga grattis till att du trivs så bra med dig själv. Jag tror att du vill leva själv tills du råkar på den rätte. När det händer så är du fri och stark i dig själv, och det är jättebra.

Jag trivs bra med mig själv också.

kram Glad

• Nenne666

Vadå accepterar dom dig inte? Är du utesluten av dina vänner? Jag blir också lite provocerad av min väninna som har valt ett liv utan barn och ingen karl. Bara hennes katter. Hon är ensam och har svårt att förstå att kompisarna (hon) kan omöjligt stå i fokus för en annan. Barnen går först, myskväll med ens kille föredras framför att hålla henne sällskap i telefon. Hon är 38 och jag 37 så vi är inga småbarn heller. Visst hennes beslut, men fan skaffa en karl i stället. Det känns grymt ensamt att leva som henne. Svårt att förklara hur jag menar. För övrigt får folk leva som dom vill men i det nämnda fallet så verkar det grymt ensamt.

• hellokill3r

Jag trivs också ensam med mina barn, känns som om jag aldrig mer vill ha nån karl igen faktiskt!!

• Anonym (Sara M)
    Nenne666 skrev 2013-12-16 17:53:47 följande:
    Vadå accepterar dom dig inte? Är du utesluten av dina vänner? Jag blir också lite provocerad av min väninna som har valt ett liv utan barn och ingen karl. Bara hennes katter. Hon är ensam och har svårt att förstå att kompisarna (hon) kan omöjligt stå i fokus för en annan. Barnen går först, myskväll med ens kille föredras framför att hålla henne sällskap i telefon. Hon är 38 och jag 37 så vi är inga småbarn heller. Visst hennes beslut, men fan skaffa en karl i stället. Det känns grymt ensamt att leva som henne. Svårt att förklara hur jag menar. För övrigt får folk leva som dom vill men i det nämnda fallet så verkar det grymt ensamt.
    Jag är inte utesluten av mina vänner alls. De vill säkert mig bara väl. Men det verkar bara finnas ett sätt att leva för de jag har runtomkring mig - och det är med en partner. Mycket klappande på axeln och huvudet på sned och kommentarer som 'du kommer att hitta en ny man snart'. Som om jag måste det, som om jag vill det. Jag undrar bara varför det är så svårt att förstå att mitt liv kan vara bra som det är utan en man. Jag behöver väl ingen kärleksrelation eller karl för att vara lycklig? Varför antar alla att det är en partner som gör livet komplett?
  • LonelyWolf

För min del så har jag valt att trivas med att vara singel. Tills jag träffar på någon som skulle få mig att ändra åsikt.

En del kanske innerst inne vill ha en partner men vågar inte eller tror inte att de kommer träffa någon ny. Och då deklarerar man att man hellre vill vara själv.

• Nenne666

Jo jag kan förstå att ni som lever själva får uppleva många 'klapp på axeln' och lite stackars dig-kommentarer. Det är väl kanske dessa som är grymt nöjda i sin tvåsamhet som kanske inte kan se det positiva i någons 'ensamhet'. Om du förstår vad jag menar... Hm. Jag lever gärna särbo framför sambo idag, här undrar man varför vi inte flyttat ihop ännu, efter alla år. Men efter flera seperationer och den eviga uppbyggnaden av ens hem gör mig smått tokig. Nu äntligen är det mitt.

• segelvind
    Nenne666 skrev 2013-12-16 18:19:01 följande:
    Jo jag kan förstå att ni som lever själva får uppleva många 'klapp på axeln' och lite stackars dig-kommentarer. Det är väl kanske dessa som är grymt nöjda i sin tvåsamhet som kanske inte kan se det positiva i någons 'ensamhet'. Om du förstår vad jag menar... Hm. Jag lever gärna särbo framför sambo idag, här undrar man varför vi inte flyttat ihop ännu, efter alla år. Men efter flera seperationer och den eviga uppbyggnaden av ens hem gör mig smått tokig. Nu äntligen är det mitt.
    Eller så får man stackars-dig kommentarer för att de försöker övertyga sig själva om att de minsann har det bättre i sin tvåsamhet.
  • Nenne666

Ja så kan det ju förstås också vara.

• Anonym (Sara M)
    segelvind skrev 2013-12-16 18:43:31 följande:
    Eller så får man stackars-dig kommentarer för att de försöker övertyga sig själva om att de minsann har det bättre i sin tvåsamhet.
    Just så jag försöker tänka. Kanske är det en rädsla att själv bli ensam som ligger bakom kommentarerna. Men det är inget jag behöver höra. De flesta vill inte lyssna på problem heller, som jag förstår också kan få även om jag trivs bra i min ensamhet, utan vill ge en lösning som låter bra för dem själva.
  • Anonym (Sara M)
    LonelyWolf skrev 2013-12-16 18:08:29 följande:
    För min del så har jag valt att trivas med att vara singel. Tills jag träffar på någon som skulle få mig att ändra åsikt.

En del kanske innerst inne vill ha en partner men vågar inte eller tror inte att de kommer träffa någon ny. Och då deklarerar man att man hellre vill vara själv.
    Bra sätt att tänka! Trivas bra tills man stöter på något som ändrar det. Eller bara trivas ändå :)
Svar på tråden Vill hellre leva ensam - är det ovanligt?