• iphone samsung

utbytesstudent hjälp!!!

Hej heter x och om två år är jag 16 och vill då åka som utbytesstudent till USA i ett år, mina föräldrar tillåter det men det är lite ekonomiska problem, mamma och pappa kan tänka sig att betala runt 20 000kr men en resa kostar 80 000kr så behöver fixa 60 000kr!! och stipendium är väl det ända jag kan göra?. ge tips på bra stipendium vill altså åka till usa i ett år som 16 men blir 17 under året och kommer då bo hos en värdfamilj och gå i en lokal high school. Ge tips på bra stipendium för sånt eller andra sätt att fixa 60 000kr, det behöver inte vara 60 000kr såklart på et grej men om ni vet nåt där man kan få 5000kr eller mer eller så så berätta gärna det. Ursäkta för alla stavfel är lite trött just nu o allt. Ps man behöver ha minst E i alla ämnen för att få åka och jag har över det så betyg är inga problem så det är bara det ekonomiska som är problemet. SÅ HJÄLP EN UNG GRABB SOM VILL UT OCH RESA!!! :D :D :D tack så länge

• Svar på tråden utbytesstudent hjälp!!!
  • Elaifiknow

Eller vänta tills du är klar med gymnasiet och ok dit som au-pair. Kostar inte lika mycket och så får du arbetslivserfarenhet.

• iphone samsung

för det första nej att tjäna 80 000kr på 1 år är omöjligt och för det andra vill inte jobba som au pair

• M i l l a n

Det finns stipendier att söka. USA är ett populärt land att åka till så det är bra om du har bra betyg eller på annat sätt kan vara en bra ambassadör för organisationen som ger stipendiet.

Om du inte får ett stipendium så är kostar det ganska mycket pengar. De flesta företag som har utbytesprogram till High school erbjuder delbetalning eller räntefria lån, vad jag sett.

Här finns en bra sida där du hittar mycket information. www.utbytesstudent.se/info/kostnader

STS har ett fåtal stipendier att söka.

www.sts-education.com/sweden/hs/hur-ansoker-jag/stipendier/

YFU erbjuder flest stipendier för utbytesåret www.yfu.se/stipendier.php

Har hört de som åkt med Rotary för en billigare peng.

www.rotarystudent.se

Kan ju finnas fler stipendier att söka hos exempelvis EF. Du får undersöka alla möjligheter helt enkelt.

• Dixie
    M i l l a n skrev 2013-12-20 01:55:39 följande:

Har hört de som åkt med Rotary för en billigare peng.
    www.rotarystudent.se 

åker man med Rotary tror jag att familjen hemma ska ta emot en utbytesstudent också - men det kan ju vara intressant, särskilt om det är en billigare lösning än tex EF!
  • Deia01

Om detta är något du verkligen vill så börja jobba under loven! Och vänta tills du fyller 18 så hinner du tjäna in pengarna. Beror lite på om du fyller år på våren eller hösten för en del arrangörer får man inte ha fyllt 18 när man åker.
    Vad är drivkraften och drömmen om ett år i USA för din del? Vad har du för förhoppningar om ett år som utbytesstudent? Man får inte gå på reklamen där allt ser så underbart ut! En trevlig familj, stränder och inga problem.
    Jag tycker inte du ska åka när du är 16. Båda mina barn har varit iväg och dom var 17 och 18 år. Man stöter på en del problem under sitt år utomlands och det kan vara en fördel att vara lite äldre. Mina barn har varit i Australien som kanske är ett lite enklare land än USA. Har sällan hört någon som varit nöjd som varit i USA. Man hamnar sällas i Los Angeles eller Hollywwod!
    Vilket bolag har du tänkt åka med? Mitt förslag är att du tittar på AFS. Definitivt den bästa och mest erfarna arrangören som har ett bra kontaktnät och en bra inarbetad organisation på plats. Bra att du uteslutit EF. Gör likaså med STS! Båda är vinstdrivande företag.
    http://www.afs.se/

• macumba

Hej hej
    Tror att många är i samma situation som dig.
    Vill få till ett utbytesår som student men det kostar riktigt mycket stålar.

USA är varken enkelt eller billigt - funderat på England?

Tjäna pengar
    Det går att dra in OK med pengar genom att sälja kvällsposten/GP/expressen men tänk på att det
    inte är tidningarna som ger dig bra betalt utan det gäller att vara trevlig, glad och dela med sig lite av sitt liv så får man så småningom
    mycket dricks av regelbundna kunder.

Sedan kan man alltid försöka få till ett sommar jobb - kanske genom att sälja jordgubbar etc. Gärna då genom något större företag som
    står vi utgången av stormarknaderna och säljer jordgubbar. T ex Fru Bär. Googla så ser du.

Har du en stor släkt och du börjar få till en bra sparplan och tjänar pengar på extraknäcken- berätta det för dem så har du kanske
    möjlighet till sympatier och generösa bidrag från dem. Tänk på att alla vill hjälpa någon som redan är på rätt väg och börjar få ihop pengar.

Vidare så kan du ju välja ett billigt alternativ till språkrese arrangör. Finns t ex en liten och prisvärd arrangör som heter.
    Into Education som erbjuder både USA, Kanada och även England om du nu skulle vilja ändra destination.
    www.utbytesstudent-into.se

Lycka till och skriv och berätta hur det går för dig så får du säkert många bra tips på vägen från andra här inne.

• iphone samsung

tack för alla tips men har nu bestämt mig att vänta och åka efter gymnasiet för att behöver tjäna ihop engar till det och hoppas få nån kompis som vill åka med, det är ju kul att åka ensam me roligt med en kompis som man sen kan snacka med om allt som hände i usa hemma i sverige med.

• Dixie
    iphone samsung skrev 2014-01-11 01:11:51 följande:
    tack för alla tips men har nu bestämt mig att vänta och åka efter gymnasiet för att behöver tjäna ihop engar till det och hoppas få nån kompis som vill åka med, det är ju kul att åka ensam me roligt med en kompis som man sen kan snacka med om allt som hände i usa hemma i sverige med.

Vad ska du göra i USA då? För att gå på high school tror jag inte du får när du fyllt 19, då är det collage och helt andra kostnader.
Svar på tråden utbytesstudent hjälp!!!