• fia1

Ska jag behöva slänga en helt ny micro eller??

köpte en ny micro igår som jag idag använde för första gången. Värmde lasange och har tyvärr inget sånt där stänk skydd över. Tänkte inte på att köpa det också. 

Så har det självklart skvätt överallt. Det är ju iofs ok för man kan ju torka bort. Men det finns något slags papp-filter eller något sånt som sitter på ena sidan av micron som har massa stänk märken på. Den kan man ju inte torka rent. 

Vad är det för skit?? Kan man byta ut det där "filtret" 

Så tröttsamt när man köpt en ny micro. 

Hoppas verkligen någon kan svara på detta. Gravidhormonerna tar över här hemma och jag känner mig värdelös som förstört den. 

• Svar på tråden Ska jag behöva slänga en helt ny micro eller??
  • fia1
    Hallonröd skrev 2013-12-17 15:48:10 följande:
    Pappfilter i en micro...?!
    Nej men det sitter som ett papp-aktigt filter på sidan. Vet inte vad det är för material. 
  • Hallonröd

Har jag aldrig sett...allt i en micro ska ju vara av hårdplast/glas som är lätt att torka av!

• Robert 832

Jag är ganska säker på att det där "filtret" inte är nått annat än just ett papper som sitter där för att det inte ska komma skräp i vad det nu blockerar medan micron står i hyllan hos försäljaren.
    Ofta när man köper nya saker så får man plocka frigolit innefrån en diskmaskin, papper och plast som skyddar mot repor och skräp etc etc. Har aldrig hört talats om att man använder papper som filter i microvågsugnar och då har jag ändå jobbat som bud/installtör av vitvaror.

• Kjell2

Eventuellt något skydd för utsugsfläkten. Torka av så gott det går och låt det sen vara.

• Hallonröd
    Robert 832 skrev 2013-12-17 16:07:22 följande:
    Jag är ganska säker på att det där "filtret" inte är nått annat än just ett papper som sitter där för att det inte ska komma skräp i vad det nu blockerar medan micron står i hyllan hos försäljaren.
    Ofta när man köper nya saker så får man plocka frigolit innefrån en diskmaskin, papper och plast som skyddar mot repor och skräp etc etc. Har aldrig hört talats om att man använder papper som filter i microvågsugnar och då har jag ändå jobbat som bud/installtör av vitvaror.

Tänkte precis också på om det kunde vara nåt sånt som TS glömt att plocka ur?
  • Frontline
    Robert 832 skrev 2013-12-17 16:07:22 följande:
    Hallonröd skrev 2013-12-17 16:15:44 följande:

Tänkte precis också på om det kunde vara nåt sånt som TS glömt att plocka ur?

Har ni micro så kika in i den och ni kommer att se att det sitter som en pappskiva i den, jag kikade precis i min nu och jag vet att det finns i andra med...
    Vad den är till för vet jag inte men så mycket vet jag att om den blir skadad går inte micron och man kan då byta ut den så funkar den igen...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Robert 832
    Frontline skrev 2013-12-17 16:22:27 följande:

Har ni micro så kika in i den och ni kommer att se att det sitter som en pappskiva i den, jag kikade precis i min nu och jag vet att det finns i andra med...
    Vad den är till för vet jag inte men så mycket vet jag att om den blir skadad går inte micron och man kan då byta ut den så funkar den igen...
    Gjorde precis det men såg inget papper alls. Såg ett lock av plast dock som låg över ett fyrkantigt hål ungefär 1x1 dm. I övrigt hittade jag bara små hål som jag antar är nån form av ventilation.
  • Hallonröd
    Frontline skrev 2013-12-17 16:22:27 följande:

Har inget sån i min jag heller...men min är ganska gammal iofs...kanske nåt nytt påfund i nyare ugnar?! Tycker det låter konstigt dock att det skulle vara nåt så känsligt i en micro? Den kan ju bli rejält kladdig invändigt och då ska det vara lätt att torka ur den utan behöva oroa sig för at nån pappskiva ska bli skadad?!
  • Vickan I

Har också en pappskiva i min micro. Men denna känns lite plastig och är fastskruvad! I den gamla mikrob var det en lös bit som man kunde ta loss lätt.

Svar på tråden Ska jag behöva slänga en helt ny micro eller??