• Vargflicka

Ni som har katt och hamnat hos Soc

Är det någon som har en/flera katter och hamnat i en situation då ni lever på försörjningsstöd? Hur går det, kan ni behålla katten? Tänker på månads-kostnaden, och det att katten kan ju råka ut för något så den behöver veterinärvård. Den behöver även vaccinationer. Funkar det för er ekonomiskt att ha katt?

• Svar på tråden Ni som har katt och hamnat hos Soc
  • Rottiss

Ja det funkar att ha katt när man lever på soc du får ju en viss summa pengar för kläder, osv och då får du minska på det istället och lägga det på dina djur. Du får inga extra pengar för djur eller så, det är alltså ''ens egna problem'' så att säga. Men ekonomiskt funkar det, ja.

• Vargflicka

Ja att man inte får extra pengar för det vet jag ju, undrade mest hur det går för dom som har katt :) Får man fråga hur du skulle lösa det om katten skulle behöva veterinärvård, som en operation?
    Vad har du för månadskostnad på din katt ungefär?

• Rottiss
    Vargflicka skrev 2013-12-17 20:50:50 följande:
    Ja att man inte får extra pengar för det vet jag ju, undrade mest hur det går för dom som har katt :) Får man fråga hur du skulle lösa det om katten skulle behöva veterinärvård, som en operation?
    Vad har du för månadskostnad på din katt ungefär?
    Jag går inte på soc, utan har gjort det förut en period, men då la jag ca 500 kr i månaden på katten tror jag. Min pappa betalade kattförsäkringen. Om man inte har försäkring och katten skulle behöva en 10 000 kr operation skulle man ju vara tvungen att avliva den i värsta fall.
  • Momalicious

Du har ju försäkring hoppas jag? I så fall så löser det väl sig om den skulle behöva vård.

• Vargflicka
    Momalicious skrev 2013-12-17 21:05:06 följande:
    Du har ju försäkring hoppas jag? I så fall så löser det väl sig om den skulle behöva vård.
    Jag har ingen katt.
    Det är så att jag har Soc, haft det ett tag och just nu inte har något annat "på gång". Är sjukskriven o ej berättigad något annat. Längtar efter lite sällskap och värme, älskar katter. Men vågar inte skaffa en för vad gör jag om den behöver veterinär-vård... Samtidigt kan jag inte riktigt släppa att jag skulle vilja ha en. Lever ett ganska ensamt liv.
  • Tobby
    Momalicious skrev 2013-12-17 21:05:06 följande:

Det kostar trots försäkring , kan bli dyrt ändå
  • Vargflicka

Det har ju blivit hårdare att ha Soc med... svårt att spara pengar. Om jag varje månad betalade en försäkring skulle väl Soc se det och undra (eftersom jag måste lämna utskrift från mitt konto varje månad).

Sen om kontanterna skulle försvinna helt (för de försvinner ju mer och mer?), så går det inte att spara kontanter till vaccinationer/annan veterinärvård. 

• Rottiss
    Vargflicka skrev 2013-12-17 21:16:06 följande:
    Det har ju blivit hårdare att ha Soc med... svårt att spara pengar. Om jag varje månad betalade en försäkring skulle väl Soc se det och undra (eftersom jag måste lämna utskrift från mitt konto varje månad).

Sen om kontanterna skulle försvinna helt (för de försvinner ju mer och mer?), så går det inte att spara kontanter till vaccinationer/annan veterinärvård. 
    Jag tog ut allting kontant.  Kan du inte ha försäkringen skriven på någon annans namn? (Med dennes tillstånd givetvis)
  • Vargflicka
    Rottiss skrev 2013-12-17 21:17:29 följande:
    Jag tog ut allting kontant.  Kan du inte ha försäkringen skriven på någon annans namn? (Med dennes tillstånd givetvis)
    Jag kan ju alltid fråga om någon vill ställa upp. Bra tips :)
  • Rottiss

Alltså jag har haft två katter och till och med en hund på soc.. Allt går om man vill. Så ekonomiskt så går det.

Kan du inte sätta upp ett mål om att du kan skaffa katt när du slutat med soc? Eller så tycker jag du i såna fall ska ha försäkringen på någon annans namn för o undvika problem med soc, och kattungar är skitjobbiga.. Eller så är det jag som har fått men med allt för många kattungar och katter genom åren hahaha...

Svar på tråden Ni som har katt och hamnat hos Soc