• dooleys85

Nån som känner igen sig med sitt barn?

Jag har världens goaste lilla kille som är 5 år.
    Han är oerhört kärleksfull och kramig.

Däremot har han varit sen med talet och därför gått hos logoped och har talpedagog i förskolan.

Han är inte det minsta intresserad av de andra barnen på dagis. Han iakttar på avstånd men är aldrig med i leken.
    Han är otroligt lugn och snäll.

Nu har vi även varit i kontakt med en barnpsykolog som skulle träffat han flera ggr, men räckte med vi var där 20 min och var med han en förmiddag på förskolan.

Enligt testen hon gjorde ligger han långt under kurvan för en "normal" 5-åring. Han låg mer på en 2-2.5 årings nivå.
    Nu ska han få remiss om utredning på rehab.

Han är väldigt inrutad.
    Kommer tex hans Morfar hem till oss och äter tårta och vi nästa gång han kommer inte äter tårta så blir han jätteledsen kommer han sedan en 3.e gång utan tårta så går det bra.

Han ställer samma frågor om & om igen.
    Varje gång jag hämtar på dagis så har han som rutin att dra upp min tröja och fråga om min tatuering.

På dagis använder dom sig av bilder på den är den bild på en blå matta så när dom har samling och istället skulle sätta sig på den röda mattan så vägrar han det för den stämmer inte med bilden.

Han är oerhört känslig för förändringar.

Bara liten kort beskrivning. Nån som känner igen sitt barn.

Lät som det skulle göras utredning inom autismspektrumet. Jag är lite inne på aspberger.

Vi är i alla fall alla överens om han inte är redo börja i förskoleklass i höst.
    Utan tycker han ska gå på dagis ytterligare 1 år med ännu mer stöd.

¸.?*¨*?☆ Isaac 051109, Elias 080923, Nova 101231☆?*¨*?¸.
  • Svar på tråden Nån som känner igen sig med sitt barn?
  • Mamori

Du skriver att han är sen med talet, i asperger så har man normal språkutveckling, så i så fall autism. Asperger kommer dessutom tas bort som diagnos och hamna under autism. Högfungerande autism om han är normalintelligent för sin ålder tror jag det räknas som.

• dooleys85

Okej trodde sånt var individuellt som med allt annat. Alla utvecklas olika och kan ju dessutom ha fler än 1 diagnos.

Antar det bara är vänta och se vad utredningen visar.

Tack för svar.

Mamori skrev 2013-12-17 23:27:05 följande:
    Du skriver att han är sen med talet, i asperger så har man normal språkutveckling, så i så fall autism. Asperger kommer dessutom tas bort som diagnos och hamna under autism. Högfungerande autism om han är normalintelligent för sin ålder tror jag det räknas som.

• dooleys85

Han har varit sen med talet var det vi sökte hjälp för i början där har han gjort enorma framsteg. Men ff efter sina jämnåriga.

Men kände ju oro över han inte leker med andra barn.

Den enda han leker med är sin storebror

Och som jag sa till psykologen han tittarän i ögona men känns ändå som han inte ser än. Hon upplevde samma sak.

Men han kolla både syn och hörsel för 2 mån sen helt utan anmärkning.

• Mamori

Vad jag vet är enda skillnaden på autism/asperger just en normal språkutveckling i det senare, det är kriteriet för diagnosen... Hoppas utredningen ger klarhet och tänknpå att han är samma kille oavsett vilken diagnos han får

• dooleys85

Tack. :) blivit väldigt peppad och känner mig starkare efter läst trådar.

Precis han är samma goa älskade kille ändå :)

Även om man är helt knäckt periodvis. Har barna 50 %.

Och flytta till en ny lägenhet vilket varit jobbigt för han så varit extra bråkigt/testa gränser.

Sen en megatrotsig 3-åring på det och en 8-åring som är inne i en känslig fas.

Så man får verkligen känna att man lever.

Varit oerhört deppig men efter pratat med psykologen och att det tas på allvar och nu kommer hända massa gör man känner en enorm lättnad inombords.

Mamori skrev 2013-12-17 23:48:01 följande:
    Vad jag vet är enda skillnaden på autism/asperger just en normal språkutveckling i det senare, det är kriteriet för diagnosen... Hoppas utredningen ger klarhet och tänknpå att han är samma kille oavsett vilken diagnos han får

• Blixa
    Mamori skrev 2013-12-17 23:48:01 följande:

Nja, det är inte riktigt så enkelt. Det beror lite på vad den sena språkutvecklingen beror på. Vår AS-kille gick också hos logoped under förskoletiden. Jag tänker i efterhand att han hade dåligt uttal och att det delvis berodde på dålig munmotorik och delvis på att han inte hade samma förmåga att "härma" oss för språkutvecklingen.
    Han lärde sig läsa tidigt och då lossnade uttalet. Han hade mycket lättare att uttala ett ord som han läste än ett han hörde. Sedan uttalar han lite "överdrivet". Uttalar varje bokstav, vilket andra människor oftast inte gör... ;)

Och TS; jag känner igen mycket av det du beskriver. Lycka till med utredningen!
  • dooleys85

Tack så mycket! :)

Blixa skrev 2013-12-18 08:10:05 följande:
    Nja, det är inte riktigt så enkelt. Det beror lite på vad den sena språkutvecklingen beror på. Vår AS-kille gick också hos logoped under förskoletiden. Jag tänker i efterhand att han hade dåligt uttal och att det delvis berodde på dålig munmotorik och delvis på att han inte hade samma förmåga att "härma" oss för språkutvecklingen.

Han lärde sig läsa tidigt och då lossnade uttalet. Han hade mycket lättare att uttala ett ord som han läste än ett han hörde. Sedan uttalar han lite "överdrivet". Uttalar varje bokstav, vilket andra människor oftast inte gör... ;)

Och TS; jag känner igen mycket av det du beskriver. Lycka till med utredningen!

• dooleys85

Men trots att han ligger på en 2-årings nivå så lärde han sig cykla utan stödhjul när han var 4 år, lärde sig direkt fast

han knappt suttit på en cykel.

Trots att han aldrig gått på vare sig babysim eller simskola så kan han simma.

Han är otroligt duktig på vissa saker.

Är inte det också lite typiskt för diagnosbarn? Sen med vissa saker medans dom kan vara superduktiga på specifika saker.

Som dom jag jobbat med som har asperger/autistiska drag (vuxna) En var superduktig på att skriva på maskin väldigt stor fantasi skrev massa noveller och den andre

kunde alla länders flaggor osv.

• Skruttensmamma

Just det där med sen eller normal tal-utveckling är en sak man inte verkar vara helt överens om ifall man ska ha med som kriterium för asperger. Kanske är det en av anledningarna till att man funderar på att ta bort diagnosen asperger och (enligt vad jag har förstått) ersätta den med autismspektrumstörning.

Jag har en son som vi misstänker har asperger. 

• blubbblubb

När det gäller språkutveckling så brukar man skilja på de barn som har uttalsproblem och de som har problem med andra delar av språket.

BUP gör väl både utvecklingsbedömning och Autismutredning så det låter bra att ni kommit dit.

Svar på tråden Nån som känner igen sig med sitt barn?