• Anonym (orolig)

Få mammografi som 25åring. Möjligt?

hej,

jag känner mig i stort behov till att få göra en mammografi. Är dock bara 25 år och känner mig jättelöjlig, men har man en oro så vill man gärna få det bekräftat.

Nu undrar jag, får man ens göra mammografi i så ung ålder. Och vart vänder man sig?Jag bor i Stockholm och ser gärna Södersjukhuset som mitt första alternativ.
    OM man får mammografi, hur lång väntetid brukar det vara?

MVH

• Svar på tråden Få mammografi som 25åring. Möjligt?
  • Anonym (jk)

Finns det misstanke om cancer, så absolut.

• McIris

Klart du får göra mammografi även om du är ung. Du får betala själv dock. Jag rekommenderar Aleris bröstmottagning vid Sabbatsbergs sjukhus, du får nog tid inom några veckor max och får svar direkt. De är toppen där!

• Anonym (45)

Du kan även få remiss från din vårdcentral om de håller med om att du bör vara orolig.

• The Fugly

Jag hittade en knöl i den åldern och fick göra en mammografi och biopsi inom några dagar. Var på Bröstmottagningen på Radiumhemmet.

• ica
    The Fugly skrev 2013-12-18 09:23:17 följande:
    Jag hittade en knöl i den åldern och fick göra en mammografi och biopsi inom några dagar. Var på Bröstmottagningen på Radiumhemmet.

en kompis hittade också en knäl när hon var 20 år. Mammografi och biopsi inom några dagar. Där jag bor finns en bröstmottagning där man får tid samma dag. Finns kanske på fler ställen?
  • Anonym (orolig)

Hej!

Jag ringde till Södersjukhuset, men de skulle ringa upp och har ej gjort det än.

Mclris: Jag har varit inne och kollar på sabbatsbergs hemsida nu, och det verkar som att man ej behöver remiss dit?Tänkte ringa dit imorgon om SÖS ej hör av sig. Men sköter sabbatsberg hela processen med OP och Strålning ( om så är fallet) eller är det bara kontrollen man gör där?

• Anonym (jk)
    Anonym (orolig) skrev 2013-12-18 13:56:12 följande:

Hej!

Jag ringde till Södersjukhuset, men de skulle ringa upp och har ej gjort det än.

Mclris: Jag har varit inne och kollar på sabbatsbergs hemsida nu, och det verkar som att man ej behöver remiss dit?Tänkte ringa dit imorgon om SÖS ej hör av sig. Men sköter sabbatsberg hela processen med OP och Strålning ( om så är fallet) eller är det bara kontrollen man gör där?

Du kan ju börja med att gå till din familjeläkare.
  • Anonym (Lollo)

Nu vet jag inte vart du bor men i alla län har dom olika regler för det med mammografi. i kronobergslän där jag bor får man första kallelsen till mammografi det året man fyller 25.

• McIris
    Anonym (orolig) skrev 2013-12-18 13:56:12 följande:

Hej!

Det behövs ingen remiss dit! Jag tror inte de kör hela proceduren om man har bc utan det sker på andra sjukhus.Men har du orsak till oro?
    Anonym (Lollo) skrev 2013-12-18 14:25:40 följande:
    Nu vet jag inte vart du bor men i alla län har dom olika regler för det med mammografi. i kronobergslän där jag bor får man första kallelsen till mammografi det året man fyller 25.
    Varför? Är du säker att det är vid 25 år? Risken är ju inte överhängande i den åldern. Då finns det mycket större risk för tex hudcancer.
  • Anonym (konstigt)

Jag har många som dött av cancer i min familj (pappa, pappas kusin, farmor) och 1 syster som haft cancer, så jag var väl i "riskgruppen", men fick ändå inte göra någon fastän jag bett om det efter jag fått barn. Märkte att det kom var ur bröstet, ur en utav mjölkgångarna. De envisades md att det säkert var gammal mjölk men det vet jag att det inte var, det var en stor klump i bröstet som liksom fylldes på efter några timmar så kom det bara ut gult äckligt var när man klämde på det stället, ibland blodblandat.. :/ Men jag har ju inte dött än så jag antar att även om det varit någon slags cancertumör så var det nog en ofarlig sort (är 5 år sen nu)... Är 22 år gammal. 

• ica
    McIris skrev 2013-12-18 18:29:28 följande:
    Varför? Är du säker att det är vid 25 år? Risken är ju inte överhängande i den åldern. Då finns det mycket större risk för tex hudcancer.

Ju yngre man är desto allvarligare är det. Så självklart ska man ta sitt liv på allvar.
  • Anonym (mia)

Jag har haft många knutor redan i 20 års åldern men någon mamografi har jag inte gjort. Däremot gjorde man ultraljud av bröstet och tog biopsi. De sa att bröstvävnaden i unga bröst gjorde att ett ultraljud var bättre, men nu känns det ju lite konstigt när jag läser här att alla ni andra fått mamografi...

• Anonym (?)

[quote=71993520][quote-nick]Anonym (Lollo) skrev 2013-12-18 14:25:40 följande:[/quote-nick]Nu vet jag inte vart du bor men i alla län har dom olika regler för det med mammografi. i kronobergslän där jag bor får man första kallelsen till mammografi det året man fyller 25.[/ Det låter konstigt, det står 40 år på deras webbplats.

• McIris
    ica skrev 2013-12-19 11:24:17 följande:

Ju yngre man är desto allvarligare är det. Så självklart ska man ta sitt liv på allvar.

ja,men det gäller ju många cancersorter. Och bc är hyfsat ovanligt under 40 år därför börjar man åtminstone i Sthlm vid med mammografi då. Och dessutom är det väldigt kostsamt för vården att alla ska gå från 25 år och det finns även en hälsoaspekt på att under sitt liv göra för många röntgenundersökningar. Och det handlar ju inte om att inte ta sitt liv på allvar,man själv ska ju ha koll o kolla ev orosmoln.

O som anonym (?) skrev, det verkar ju inte ens stämma det du skrev.

• Anonym (Lollo)
    McIris skrev 2013-12-18 18:29:28 följande:
    Det behövs ingen remiss dit! Jag tror inte de kör hela proceduren om man har bc utan det sker på andra sjukhus.Men har du orsak till oro?
    ja jag är helt säker på att det är vid 25, har precis fått mitt brev om att dom bjuder in mig på mammografi under februari för att jag precis fyllt 25.
    så ja i kronoberg är det 25 år.
  • sextiotalist

Jag har ingen aning, men en kollega har gjort det regelbundet, hennes mamma dog i bröstcancer, men hon har tyvärr blivit oförskämt bemött många gånger, de har alltid ifrågasatt varför hon gör det, när hon inte har åldern inne, hon har gått på remiss

• Anonym (Dr)

Om du går via VC så kan du diskutera din oro och läkaren kan känna på bröstet och bedöma. Ibland kan doktorn utesluta farliga knölar bara genom att du berättar och undersökningen. Annars skriver hon en remiss för den bästa undersökningen för just dina bröst. Har hon hög misstanke om något farligt kan allt vara klart inom en vecka. Annars tar det längre tid, men då är det ju inte så bråttom heller.

Svar på tråden Få mammografi som 25åring. Möjligt?