• Anonym (Fundersam)

lång tid!

Lite bakgrunds historia.
    Min före detta partner. Gick från honom slutet av November. Har psykiskt kränkt mej någon enstaka gång fysiskt gått på mej. Han är polisanmäld. (erkänt detta) Han blev erbjuden psykisk vård.
    Vi har en gemensamt barn på 2,5 år. Han har inte träffat barnet sedan jag gick efter att han hota mej med kniv. Jag har fått rådet av social och polis att han inte ska träffa sin dotter förrän han är stabil psykiskt! Han har nu genom sina vänner försökt få hjälp att bara komma och hämta sitt barn före jul. Hur ska man gå tillväga med detta?
    Jag väntar på att få en kontaktperson genom soc som ska ordna deras umgänge i framtiden. Ska jag då bara sitta och vänta på att det händer något då familjerätten har öppet en gång i veckan här. Och då soc och polis försökt få tag på mitt ex har han undvikit dom. Han svarar inte i telefon och vi vet inte vilken adress han befinner sig på.
    Jag vet inte hur jag ska gå tillväga med allt då jag varken får tag på socialen eller min advokat. Vi ligger hemma i magsjuka för tillfället så kan inte gå dit och fråga heller:(

Nån som har genomgått liknande och vet hur man ska göra?!

• Svar på tråden lång tid!
  • Kjell2
    Anonym (Fundersam) skrev 2013-12-18 13:46:16 följande:
    Lite bakgrunds historia.
    Min före detta partner. Gick från honom slutet av November. Har psykiskt kränkt mej någon enstaka gång fysiskt gått på mej. Han är polisanmäld. (erkänt detta) Han blev erbjuden psykisk vård.
    Vi har en gemensamt barn på 2,5 år. Han har inte träffat barnet sedan jag gick efter att han hota mej med kniv. Jag har fått rådet av social och polis att han inte ska träffa sin dotter förrän han är stabil psykiskt! Han har nu genom sina vänner försökt få hjälp att bara komma och hämta sitt barn före jul. Hur ska man gå tillväga med detta?
    Jag väntar på att få en kontaktperson genom soc som ska ordna deras umgänge i framtiden. Ska jag då bara sitta och vänta på att det händer något då familjerätten har öppet en gång i veckan här. Och då soc och polis försökt få tag på mitt ex har han undvikit dom. Han svarar inte i telefon och vi vet inte vilken adress han befinner sig på.
    Jag vet inte hur jag ska gå tillväga med allt då jag varken får tag på socialen eller min advokat. Vi ligger hemma i magsjuka för tillfället så kan inte gå dit och fråga heller:(

Nån som har genomgått liknande och vet hur man ska göra?!

"Jag har fått rådet av social och polis att han inte ska träffa sin dotter förrän han är stabil psykiskt!"

Där har du svaret!
  • Anonym (Fundersam)

Det jag menar är ju att gäller inte den gemensamma vårdnaden i detta fallet?!

• Kjell2
    Anonym (Fundersam) skrev 2013-12-18 13:54:58 följande:
    Det jag menar är ju att gäller inte den gemensamma vårdnaden i detta fallet?!

Vad har vårdnden med saken att göra? Om det inte finns något fastsällt umgänge finns inga krav på dig att lämna över barnet. Har du desutom en rekommendation från polis och FR att inte gör det så har du extremt tortt på fötterna.

När kontaktpersonen och rutiner från soc är på plats så är det dags.
  • Anonym (Fundersam)

Tack då kan jag va lugn. Sitter ändå i tankarna om att jag gör fel. Vi är aldrig ensamma och bor hos några bekanta tills vidare. Just hotelserna om att han kommer komma som gör mej rädd. Då jag vet han har kriminella i sin umgängeskrets

• Kjell2
    Anonym (Fundersam) skrev 2013-12-18 14:05:41 följande:
    Tack då kan jag va lugn. Sitter ändå i tankarna om att jag gör fel. Vi är aldrig ensamma och bor hos några bekanta tills vidare. Just hotelserna om att han kommer komma som gör mej rädd. Då jag vet han har kriminella i sin umgängeskrets

Släpp inte in honom. Är han hotfull eller försöker tvinga sig in ring polisen.
  • Hannah76

Tycker att du ska höra av dig till soc och polis att han har tänkt hämta barnet.

• Anonym (insatt)

Finns inget beslut/dom eller godkänt avtal om umgänge så har du all rätt att skydda ditt barn från risken att fara illa i samband med umgänget.

• Anonym (Fundersam)

Fick "positivt" besked igår. Han hade ringt socialen och försökt få hämta sitt barn. Då han även självklart kom på allt negativt om mej han kunde hitta på. (vem hade väntat sig annat). Enda svaret han hade fått va att det blir inget umgänge än på ett tag. För vi skulle utredas och få kontaktperson. (detta fick vi veta av en "vän" till honom). Så skulle han komma och försöka skulle vi ringa polis

• Anonym (insatt)
    Anonym (Fundersam) skrev 2013-12-19 22:32:44 följande:
    Fick "positivt" besked igår. Han hade ringt socialen och försökt få hämta sitt barn. Då han även självklart kom på allt negativt om mej han kunde hitta på. (vem hade väntat sig annat). Enda svaret han hade fått va att det blir inget umgänge än på ett tag. För vi skulle utredas och få kontaktperson. (detta fick vi veta av en "vän" till honom). Så skulle han komma och försöka skulle vi ringa polis
    Problement är att pappa kan inte tvingas på skyddat umgänge med kontaktperson el dyl mot sin vilja. Endast domstol har rätt att tilsätta umgängesstöd i det läget att han själv säger nej!
Svar på tråden lång tid!