• jetta144

matte hjälp!!!!!!

Kan någon hjälpa mig med följande frågorna?
    Jag har försökt och räkna ut de jag kan inte ( jag har suttit med de nästan hela dan)

1, En affärsman kan köpa matematikbok för 250 i inköpspris. Efterfrågan på denna spännande bok beskrivs av p(q)=10000/√q. Vilket försäljningspris skall försäljaren sätta för att maximera vinsten?

2,Efterfrågan, q, på en vara beror på priset, p, enligt sambandet
    q(p)=3p/p2
    Beräkna priselasticiteten

3,Efterfrågan, q, på en vara beror på priset, p, enligt sambandet
    q(p)=38/√p
    Beräkna priselasticitete

• Svar på tråden matte hjälp!!!!!!
  • jetta144

Du är jättesnäll vet du? Ja, jag kan göra min egen hemläxa men jag har suttit med det här nästan två dagar och jag vet inte hur man löser ut rutorna. Det är det som är problemet att jag får fel svar hela tiden så om du kan hjälpa mig a förklara hur jag lösa ut rutorna då är jag väldigt tacksam!

• oOOo  oOOo
    jetta144 skrev 2013-12-18 14:04:30 följande:
    Kan någon hjälpa mig med följande frågorna?
    Jag har försökt och räkna ut de jag kan inte ( jag har suttit med de nästan hela dan)

1, En affärsman kan köpa matematikbok för 250 i inköpspris. Efterfrågan på denna spännande bok beskrivs av p(q)=10000/√q. Vilket försäljningspris skall försäljaren sätta för att maximera vinsten?
    priset : p = 10000/√q
    efterfrågan q = 10000² / p²

vinsten är då V(p) = q*(p-250) = 10000² * (p-250) / p²

för att hitta bästa pris derivera och se var maximum är dvs för vilket p är V'(p) = 0

V'(p) = 10000² * (500-p) / p³  
    V'(p) = 0 => p = 500 (du kan verifiera att detta är ett maximum eftersom derivatan är negativ p>500 och positiv p<500)

Svar: 500kr

Svar på tråden matte hjälp!!!!!!