• Anonym (Illern)

Viktminskningen har avstannat trots lågt kaloriintag

Är en kvinna på 30+ som aldrig varit överviktig enligt BMI, men som ändå ville gå ner ett par kg eftersom jag drog på mig några extra under ett par månader som jag var skadad efter en olycka. 

Har lyckats tappa 7 kg och ska ner ytterligare 2 kg för att nå min målvikt, men nu har det tagit stopp. Jag räknar kalorierna och håller en lågkolhydratkost. Kaloriintaget skiftar mellan ca 600-900 kcal per dygn. Detta SKA jag alltså gå ner på, och jag HAR ju också gjort det. Men det senaste två veckorna har jag inte gått ner nånting alls, inte ett gram. Står still på samma vikt. 

Väger mig vid samma tidpunkt på dygnet och utan kläder på. 

Kan tillägga att jag rör på mig ganska lite eftersom jag som sagt varit skadad och inte kan röra mig helt obehindrat än. Har dessutom ett stillasittande jobb och har inte haft så mycket tid över till annat. 

Enligt beräkningarna borde jag alltså gå ner på det jag äter - och jag äter INTE ngt extra mellan måltiderna eller sånt som jag inte vägt innan. Är benhård på den punkten. 

Har också noterat tidigare att jag kan stå stilla nån vecka, men sen helt plötsligt rasar jag ner 2 kg på jättekort tid. Vad är det som händer då? Jag har bra koll på kost och hälsa, men just nu blir jag lite orolig över att det har hänt ngt med min ämnesomsättning. 

Någon som kan tipsa mig om nåt jag kan göra för att gå ner de där 2 kilona, eller kanske nån annan som har uppmärksammat samma sak som jag? 

Egentligen är det ju inte världens undergång om jag stannar på den vikt jag har nu, för jag ser bra ut och är smal redan. Men jag vill ändå väga samma som jag gjorde för exakt ett år sen, innan skadan, och tycker inte om när jag inte har kontroll över saker. Nu känns det som sagt som att kroppen lever sitt eget liv och agerar lite såsom den själv vill, och det stör mig. Hade jag slarvat med maten hade det varit en sak, men jag har som sagt fascistisk koll på allt jag stoppar i mig och dricker dessutom bara te och vatten. NÅGOT är det som rubbar balansen, helt klart. Men vad? 

• Svar på tråden Viktminskningen har avstannat trots lågt kaloriintag
  • Fjärilslarv

med tanke på att du svälter ut din kropp på alla muskler etc som finns i den, så ska du nog vara glad att du kan stå över huvud taget.

• Anonym (Illern)

Det tror inte jag. Har gjort en fettprocentmätning (ej på egen hand dock) och ligger mkt lägre nu än innan. Dessutom har jag väl synliga muskler, t o m på mage trots att jag är kvinna. Ser ganska vältränad ut, för jag har varit riktigt fit tidigare.

Kan ju också säga att jag inte ligger så väldigt mkt under mitt dagliga kaloribehov om jag äter 900 kcal/dag (är kort). Hur mga kcal tror du egentligen att en kvinna i min ålder med stillasittande jobb behöver per dag? 2000? Kan säga att jag ska ligga närmare 1200 om jag ska stå stilla i vikt.

Fjärilslarv skrev 2013-12-18 14:41:29 följande:
    med tanke på att du svälter ut din kropp på alla muskler etc som finns i den, så ska du nog vara glad att du kan stå över huvud taget.

• Fjärilslarv
    Anonym (Illern) skrev 2013-12-18 15:54:20 följande:
    Det tror inte jag. Har gjort en fettprocentmätning (ej på egen hand dock) och ligger mkt lägre nu än innan. Dessutom har jag väl synliga muskler, t o m på mage trots att jag är kvinna. Ser ganska vältränad ut, för jag har varit riktigt fit tidigare.

Kan ju också säga att jag inte ligger så väldigt mkt under mitt dagliga kaloribehov om jag äter 900 kcal/dag (är kort). Hur mga kcal tror du egentligen att en kvinna i min ålder med stillasittande jobb behöver per dag? 2000? Kan säga att jag ska ligga närmare 1200 om jag ska stå stilla i vikt.
    jag äter 1500-2000 kcal/ dag och jag är bara 158,5 cm lång.
  • kouki

Är det inte så att man efter ett tag behöver förändra vanorna när man har stannat? Har ett vagt minne av att man bör gå upp i intaget då, men kanske handlar mest om när man tränar...

• Fjärilslarv
    kouki skrev 2013-12-18 15:58:19 följande:
    Är det inte så att man efter ett tag behöver förändra vanorna när man har stannat? Har ett vagt minne av att man bör gå upp i intaget då, men kanske handlar mest om när man tränar...
    jo alltså att köra samma träning år och år in i samma intensitet och tempo ger nog inte så så mkt.
  • Anonym (Illern)

Du är bra mkt längre än jag och som sagt ska jag NER i vikt. Har räknat ut det exakta intaget för min längd och vikt, så det är detta jag utgår ifrån.

Fjärilslarv skrev 2013-12-18 15:55:48 följande:
    jag äter 1500-2000 kcal/ dag och jag är bara 158,5 cm lång.

• Fjärilslarv
    Anonym (Illern) skrev 2013-12-18 16:09:53 följande:
    Du är bra mkt längre än jag och som sagt ska jag NER i vikt. Har räknat ut det exakta intaget för min längd och vikt, så det är detta jag utgår ifrån.
    ok.
    jag har aldrig hört om någon som rekomenderat ett intag på 600-900kcal/dag.
  • kouki
    Fjärilslarv skrev 2013-12-18 15:59:23 följande:
    jo alltså att köra samma träning år och år in i samma intensitet och tempo ger nog inte så så mkt.
    Alltså att man ska gå upp antalet kalorier för att kroppen har vant sig för mycket vid den nedre gränsen och sätter sig i ett stadie där man inte går ner längre. Om man då ökar kalorier i form av protein, så ger man kroppen det den behöver och man går ner igen... Så var det för mig för några år sedan :)
  • Fjärilslarv
    kouki skrev 2013-12-18 16:25:06 följande:
    Alltså att man ska gå upp antalet kalorier för att kroppen har vant sig för mycket vid den nedre gränsen och sätter sig i ett stadie där man inte går ner längre. Om man då ökar kalorier i form av protein, så ger man kroppen det den behöver och man går ner igen... Så var det för mig för några år sedan :)
    ah ok =).
    det där var för avancerat för mig denna tid på dygnet :P.
  • kouki
    Fjärilslarv skrev 2013-12-18 16:42:13 följande:
    ah ok =).
    det där var för avancerat för mig denna tid på dygnet :P.

Haha, förstår dig, sitter själv och halvsover^^

Men OnT: 

TS, går du ner på egen hand eller med PT/dietist/specialläkare eller något? I så fall be hen om hjälp! Det är sjukt svårt att balansera detta rätt på egen hand :)

• Anonym (Illern)
    kouki skrev 2013-12-18 16:49:18 följande:

Men OnT: 

TS, går du ner på egen hand eller med PT/dietist/specialläkare eller något? I så fall be hen om hjälp! Det är sjukt svårt att balansera detta rätt på egen hand :)

Saken är den att jag själv jobbar med sånt här, men som när det gäller allting annat är det alltid väldigt mkt enklare när det gäller andra än en själv. Har perfekt balans på maten, men ändå har jag inte gått ner. Misstänker att jag kanske samlat på mig vätska av nån anledning, eller att jag kanske är FÖR nitisk så att kroppen vänjer sig av den anledningen. Ska testa att chocka kroppen lite i ett par dagar, så får vi se om det sker nån förändring. 

Det är ju möjligt att jag är för otålig eftersom jag vet att jag borde ha bra koll på sånt här. 
  • Anonym (Illern)

Ytterligare en skum grej är att även om jag inte gått ner något viktmässigt de senaste två veckorna, så ser jag smalare ut och kläderna sitter även lösare. En person som jag inte sett på de senaste 15 dagarna kommenterade idag att han ser att jag gått ner sen sist. It makes no sense! Vågen verkar ju funka som den ska, så detta är enbart underligt. 

Jag hade förstått det om jag hade tränat, men nu har jag som sagt inte gjort det. 

• kouki
    Anonym (Illern) skrev 2013-12-18 19:54:23 följande:
    Ytterligare en skum grej är att även om jag inte gått ner något viktmässigt de senaste två veckorna, så ser jag smalare ut och kläderna sitter även lösare. En person som jag inte sett på de senaste 15 dagarna kommenterade idag att han ser att jag gått ner sen sist. It makes no sense! Vågen verkar ju funka som den ska, så detta är enbart underligt. 

Jag hade förstått det om jag hade tränat, men nu har jag som sagt inte gjort det. 
    Kan ju också vara att det är muskler, men låter som sagt konstigt iom att du inte tränat. :)
  • Fjärilslarv
    kouki skrev 2013-12-18 16:49:18 följande:

Men OnT: 

Min hjärna går på off ungefär vid 17 när dagens arbete är slut :P.
  • Anonym (Bryt platån)

TS, jag kör samma upplägg som du om jag gått upp lite och att stanna på en och samma vikt och sedan dippa 2 kg är vanligt. Antingen så håller du ut (min teori är att kroppen samlar på sig vätska medan en omfördelning sker av muskler och fett, d.v.s. du kan ha tappat muskelvikt som sedan "återställs" och kroppen gör sig av med fettvikt istället). Vad man måste förstå är att kroppen inte är en maskin. Man kan alltså inte räkna på att "jag stoppar in Xkg och ut kommer Xkg" då man måste ta med den s.k. ackumuleringen som sker vid alla de kemiska reaktioner som sker konstant i kroppen.

När jag hamnar på en sådan här platå brukar jag slänga in en ätardag. Ja, jag äter helt enkelt 2000-4000 kcal på en och samma dag. Visst går jag upp 1-2kg (vatten+glykogen mest) dagen efter, men nog fan hjälper det varje gång. Dagen efter återgår man till sitt snåla intag och vikten fortsätter gå ner och platån som man upplevt så länge bryts. Om man hamnar på en platå igen efter några veckor kan man göra samma sak. Du boostar alltså din metabolism på detta sättet och förbränningen i kroppen tar fart igen.

Så antingen härdar du ut eller testa och släng in en ätardag (vanligt bland fitnessfolk som deffar). Grattis till viktminskningen!

• Nyfikna72

Var hittar man att 600-900 kalorier skulle vara ett normalt matintag för en människa i din ålder? Det låter mer som en svältkur mer än att göra det långsiktigt. För lite mat och kroppen tror väl att den svälter och spar istället, det är väl därför du står still.

• Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (Bryt platån) skrev 2013-12-19 17:54:59 följande:

TS, jag kör samma upplägg som du om jag gått upp lite och att stanna på en och samma vikt och sedan dippa 2 kg är vanligt. Antingen så håller du ut (min teori är att kroppen samlar på sig vätska medan en omfördelning sker av muskler och fett, d.v.s. du kan ha tappat muskelvikt som sedan "återställs" och kroppen gör sig av med fettvikt istället). Vad man måste förstå är att kroppen inte är en maskin. Man kan alltså inte räkna på att "jag stoppar in Xkg och ut kommer Xkg" då man måste ta med den s.k. ackumuleringen som sker vid alla de kemiska reaktioner som sker konstant i kroppen.

När jag hamnar på en sådan här platå brukar jag slänga in en ätardag. Ja, jag äter helt enkelt 2000-4000 kcal på en och samma dag. Visst går jag upp 1-2kg (vatten+glykogen mest) dagen efter, men nog fan hjälper det varje gång. Dagen efter återgår man till sitt snåla intag och vikten fortsätter gå ner och platån som man upplevt så länge bryts. Om man hamnar på en platå igen efter några veckor kan man göra samma sak. Du boostar alltså din metabolism på detta sättet och förbränningen i kroppen tar fart igen.

Så antingen härdar du ut eller testa och släng in en ätardag (vanligt bland fitnessfolk som deffar). Grattis till viktminskningen!

Jag gjorde precis som du skrev och stoppade i mig lite mer på nyårsmiddagen och drack även vin, det gjorde susen. Nu har jag rasat ned 3 kg efter det! Superbra tips, så tack!
  • Anonym (Trådskaparen)

Dvs ett kg UNDER min målvikt. Är jättenöjd! :D

Svar på tråden Viktminskningen har avstannat trots lågt kaloriintag