Viktminskningen har avstannat trots lågt kaloriintag
Är en kvinna på 30+ som aldrig varit överviktig enligt BMI, men som ändå ville gå ner ett par kg eftersom jag drog på mig några extra under ett par månader som jag var skadad efter en olycka.
Har lyckats tappa 7 kg och ska ner ytterligare 2 kg för att nå min målvikt, men nu har det tagit stopp. Jag räknar kalorierna och håller en lågkolhydratkost. Kaloriintaget skiftar mellan ca 600-900 kcal per dygn. Detta SKA jag alltså gå ner på, och jag HAR ju också gjort det. Men det senaste två veckorna har jag inte gått ner nånting alls, inte ett gram. Står still på samma vikt.
Väger mig vid samma tidpunkt på dygnet och utan kläder på.
Kan tillägga att jag rör på mig ganska lite eftersom jag som sagt varit skadad och inte kan röra mig helt obehindrat än. Har dessutom ett stillasittande jobb och har inte haft så mycket tid över till annat.
Enligt beräkningarna borde jag alltså gå ner på det jag äter - och jag äter INTE ngt extra mellan måltiderna eller sånt som jag inte vägt innan. Är benhård på den punkten.
Har också noterat tidigare att jag kan stå stilla nån vecka, men sen helt plötsligt rasar jag ner 2 kg på jättekort tid. Vad är det som händer då? Jag har bra koll på kost och hälsa, men just nu blir jag lite orolig över att det har hänt ngt med min ämnesomsättning.
Någon som kan tipsa mig om nåt jag kan göra för att gå ner de där 2 kilona, eller kanske nån annan som har uppmärksammat samma sak som jag?
Egentligen är det ju inte världens undergång om jag stannar på den vikt jag har nu, för jag ser bra ut och är smal redan. Men jag vill ändå väga samma som jag gjorde för exakt ett år sen, innan skadan, och tycker inte om när jag inte har kontroll över saker. Nu känns det som sagt som att kroppen lever sitt eget liv och agerar lite såsom den själv vill, och det stör mig. Hade jag slarvat med maten hade det varit en sak, men jag har som sagt fascistisk koll på allt jag stoppar i mig och dricker dessutom bara te och vatten. NÅGOT är det som rubbar balansen, helt klart. Men vad?