• Anonym (:/)

Köparen säger att hon inte fått sitt paket

Sålt smyckesdelar på facebook och missade att skicka ett paket till en köpare p.g.a att min hund har blivit sjuk. Köparen hörde av sig och jag sa att det var möjligt att jag hade missat det och bad om ursäkt. Skickade paketet till henne i tisdags förra veckan plus en massa extra berlocker. Senast idag säger hon att hon fortfarande inte fått det. Nu kräver hon nya saker eller pengar för hon skulle ha detta till julklappar..
    Hon betalade 400kr men jag har väldigt bra priser så värdet är betydliiiiiigt högre!! Alltså en stor förlust för mig.

Känns jobbigt om hon inte fått det hon betalat för men det är samtidigt en mycket större förlust för mig och jag har ju skickat paketet.

Vad gör man i detta läget??

• Svar på tråden Köparen säger att hon inte fått sitt paket
  • Anonym (gh)

Varför skickar du inte som paket eller som rek?

• viseversa

Maria 434 varför ska ts ta ansvar för postens slarv menar du? Nej hon behöver inte ersätta köparen om hon skickat paketet. Ts det kan vara försenat innan jul. Jag vann en auktion på tradera som skulle kommit HÖGST 2 dagar senare. Det tog mer än en vecka innan det kom. Men kom gjorde det.

• Maria 434
    viseversa skrev 2013-12-18 15:52:56 följande:
    Maria 434 varför ska ts ta ansvar för postens slarv menar du? Nej hon behöver inte ersätta köparen om hon skickat paketet. Ts det kan vara försenat innan jul. Jag vann en auktion på tradera som skulle kommit HÖGST 2 dagar senare. Det tog mer än en vecka innan det kom. Men kom gjorde det.
    Företag gör så, i varje fall i de enstaka fall det hänt mig.
    Jag tycker inte att köparen ska betala för en vara som hon inte fått. Varför ska köparen betala för en vara hon inte fått pga att Posten inte uppfyllt sitt avtal med säljaren.
    Så länge det är säljaren som ansvarar för frakten så står ju risken hos denne också.
    Säljaren kan sedan kräva ersättning från posten.
    Hade det varit jag som var köparen så hade jag också begärt pengarna tillbaka.

Förhoppningsvis har TS ett sändningsnummer så att hon kan se var paketet befinner sig.

Nej paketet har inget spårningsnummer det är lagt på vanlig postlåda. Köparen har inte batalat för rekommenderat brev (om det är så spårningsbart brev heter) JAG vill ju inte stå för fraktkostnaden, det tycker jag är självklart att säljaren ska göra.

Men inte roligt nu när hon säger att hon inte fått det än. Tycker bara det är fel att jag ska betala för det när jag har postat det, då förlorar jag summan hon betalt samt mer med tanke på riktiga värdet :/

Jag har inte företag, är privatperson.

Menar att jag tycker köparen ska stå för frakten...

• Nyfikna72

Sånt här gör man upp om innan man skickar nåt, många väljer brev då det är billigt för småsaker men då måste man göra köparen införstådd med att kommer det bort så är det på köparens egen risk. Det är liksom köparen som ska få välja frakt och då betala för det men då måste man göra denne uppmärksam på detta, man kan som säljare inte bara göra som man vill och sen låta köparen ta risken utan att kanske veta nåt. Alla kan inte vara experter på allt men säljer man på tradera eller liknande under regelbundna former lär man nog läsa på lite iallafall vad som gäller och inte.

Jo men om man inte har gjort upp något innan då? Man lär sig ju alltid av sina misstag så detta kommer alltid diskuteras i framtiden.

Har sålt till massor av olika och inte varit problem innan.

• NadiaMi

Det är december. Det är många paket som skickas nu.
    Be köparen avvakta lite och hoppas att paketet kommer fram inom någon vecka till.

ALLT tar längre tid kring jul, påsk och andra högtidet, och jul är värst av de alla med tanke på allt som beställs på nätet, ska skickas till långväga familj och allt vad det nu är.

• Maria 434
    Anonym (:/) skrev 2013-12-18 19:48:03 följande:
    Nej paketet har inget spårningsnummer det är lagt på vanlig postlåda. Köparen har inte batalat för rekommenderat brev (om det är så spårningsbart brev heter) JAG vill ju inte stå för fraktkostnaden, det tycker jag är självklart att säljaren ska göra.
    Men inte roligt nu när hon säger att hon inte fått det än. Tycker bara det är fel att jag ska betala för det när jag har postat det, då förlorar jag summan hon betalt samt mer med tanke på riktiga värdet :/

Var det köparen som bestämde att det skulle skickas som brev bara? I så fall tycker jag att hon får ta risken.
  • Anonym (gh)

Jag kan tänka mig att hon har svårt att tro dig eftersom du strulade innan. Att skicka som paket eller rek, skyddar ju även dig?
  • Anonym (gh)

Om du säljer så mycket på tradera så hoppas jag att skattemyndigheten även anser att du är privat person...
  • MikNis
    Maria 434 skrev 2013-12-18 15:19:41 följande:
    Har hon inte fått paketet pga postens slarv tex så är du skyldig att återbetala henne
    Varför gör du dig till idiot?

Det är postens ansvar om paketet slarvas bort eller skadas under transporten.
  • Maria 434
    MikNis skrev 2013-12-19 09:46:26 följande:
    Varför gör du dig till idiot?

Det är postens ansvar om paketet slarvas bort eller skadas under transporten.

Du är inte så läskunnig va?
  • Sweet life

Rent krasst måste du kunna bevisa att du lagt paketet på lådan. Kan du inte det kan du inte heller hävda att du har fullföljt din del av avtalet. Anmäler hon dig finns det en risk att du åker dit för bedrägeri om du inte kan bevisa detta. Att du köpt frimärken är inte bevis nog.

Shit happens, betala tillbaka pengarna.

Jag skickar med det billigaste alternativet och skriver alltid vad frakten är. Vill man ha rek tycker jag det är självklart att man får be om det och betala för det.. 

Dumma kommentarer om att dra in skattemyndiheten i detta hör inte ens hit. Som jag skrev säljer jag på facebook och man kan spåra exakt vad jag säljer och vem jag är. Så stora summor är det inte.  För att stilla dina nerver... 

Jag kan inte bevisa att jag skickat det nej, likväl som hon inte kan bevisa att hon inte fått det. Men jag har ett gott samvete av att jag vet att jag skickat det. 

Svar på tråden Köparen säger att hon inte fått sitt paket