Inlägg från: Agabbe |Visa alla inlägg
  • Agabbe

valpen vill inte äta...

Någon med tips på vad jag ska göra för att få min 3 månaders valp att äta? Han har under två veckors tid blivit erbjuden mat tre gånger om dagen, ätit en par tuggor och sedan lämnat resten. Har bytt foder från RC till Orjien puppy large breed. Ger fodret uppblött, men han verkar vara mer sugen på torra kulorna...

Skulle inte vilja börja blanda med en massa gott, det har uppfödaren gjort men jag vill inte ha en kräsen hund.

Tips?

• Svar på tråden valpen vill inte äta...
  • Agabbe

Är det ibte större risk för magomvridning etc. och att de inte tar upp näringen lika bra om man ger det torrt? Måste prova byta skål också :p

• Agabbe

Tack för tipsen. Vi har nyligen bytt till Orjien i hopp om att han ska börja äta, men det var inte så enkelt. Torrt kunde jag kanske ge men då han inte tuggar kulorna, bara sväljer dem, det är väl ändå inte så bra? Han är lite på 3månader.

• Agabbe

Vi har försökt bjuda mat bara två ggr om dagen och sen ta bort så att han skulle hinna bli ordentligt hungrig, ibland har han ätit upp allt men inte varje måltid så han får ändå på tok för lite mat och har fått det sen han kom hit i början av december. Vi har provat med att blanda med skinka, godis, leverkorv i botten men han plockar endera godisbitarna eller så konstaterar han att det inte är värt att äta upp allt för att komma åt levern och skiter i det.... Har även försökt ge torrt men han äter inte ändå, i petflaska äter han nog för det tycker han är skoj men att sätta 3 mål om dagen på det viset tror jag han tröttnar på??eller? Och dessutom tuggar han ju inte kulorna.

Är inne på att pröva med färskfoder nu, men samtidigt orolig om han får i sig allt och inte växer för snabbt. Han är ju en storvuxen ras som förväntas bli ca 60cm i mankh.. men måste ju prova något annars slutar han väl växa då han inte äter! Någon som har tips på BRA frskfoder, har ingen som helst koll på det. Musch tillverkas här i stan, men vet inget om det. Vet inte heller om vilket utbud som finns här, bor i Finland. Någon med kunskap?

• Agabbe

Tack för svaren. Musch är barf, det vet jag, de har sin tillverkning här. De har också färdiga köttbullar för valpar men det kostar över 2000 kr i månaden... Vanlig barf är ju betydligt vanligare, men det avråder uppfödaren ifrån eftersom det är en snabb- och storvuxen hund.

I övrigt säger uppfödaren att jag helt enkelt ska vänta ut honom och inte ge honom mer mat om han inte äter. Jag är rädd för att om han nu är mager länge så blir det svårare för honom att få massa senare också... Så jag vill han ska äta!

Provade petflaskan i går, han lekte och tog ut kulorna men där fick de lämna på golvet...

Svar på tråden valpen vill inte äta...