• Malinn81

varför trasiga fiskpinnar vid stekning?

vad gör jag för fel då mina fiskpinnar som ska va så enkelt att tillaga alltid blir utan panering på mitt stekjärn.. begriper inte det..

iband går de flesta sönder men ibland bara ett fåtal..

• Svar på tråden varför trasiga fiskpinnar vid stekning?
  • Whitetrash86

Inte tillräckligt med smör/olja.

Det måste tyvärr vara rätt flottigt när man steker något med panering.. det är iaf min erfarenhet.

• Malinn81

brukar ha mycket smör.. är de nått knep att de ska va frysta/ tinade eller nått liknande för att de ska gå lättare?

• Whitetrash86
    Malinn81 skrev 2013-12-18 18:50:12 följande:
    brukar ha mycket smör.. är de nått knep att de ska va frysta/ tinade eller nått liknande för att de ska gå lättare?
    Jag märker ingen skillnad på fryst eller tinad.

Det kanske går så bra för mig då jag använder mer olja än smör..?
  • Whitetrash86
    Tobby skrev 2013-12-18 18:51:23 följande:
    För hög värme
    Ja, låg värme är ett måste.
  • Malinn81

hmm kör alltid på ettan.. använder aldrig högre värme på mina stekjärn.. vi har bara 1-3 på spisen nämligen.. tycker inte det brukar bli nån färg på dom bara sladdrigt skal som lossnar vi vändning:(

• Queenie70
    Tobby skrev 2013-12-18 18:51:23 följande:
    För hög värme

För låg värme snarare. Starta med hög värme så det fort blir en skorpa som håller ihop dem, sedan sänker man till ettan för att få dem genomstrekta utan att bränna.
  • Tobby
    Queenie70 skrev 2013-12-18 19:18:41 följande:

För låg värme snarare. Starta med hög värme så det fort blir en skorpa som håller ihop dem, sedan sänker man till ettan för att få dem genomstrekta utan att bränna.
    Nä där har du fel , det är för hög värme som gör att dom blir för sköra o går sönder
  • Frontline

In med dom i ugnen på ett bakplåtspapper då håller dom garanterat ihop...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Queenie70
    Tobby skrev 2013-12-18 19:19:49 följande:
    Nä där har du fel , det är för hög värme som gör att dom blir för sköra o går sönder

Så funkar inte mina pinnar i alla fall :)
  • Tobby
    Queenie70 skrev 2013-12-18 19:40:59 följande:

Så funkar inte mina pinnar i alla fall :)
    Då har du konstiga pinnar som blir bättre om man gör tvärtemot vad det rekommenderas :)
  • LillGris
    Tobby skrev 2013-12-18 19:19:49 följande:

Jag kör också hög värme först och sänker sen, de blir 10 ggr av 10 perfekta.
  • felix le chat

Medel värme och SLUTA PILLA PÅ FISKPINNARNA
    Låt dom vara. Skaka pannan nån gång då och då och vänd EN gång
    Då blir dom perfekta och inte trasiga.

• Aniiee

För LÅG värme!

Lägg pinnarna i en het panna. Har du sexstegsspis så på sexan. Lägg inte i pinnarna när stekpannan är kall. ÄR pannan av gjutgärn så stäng av pannan helt när pinnarna är i, är det en "modernare" panna så sätt den på 2.

Och så smör. Minst en matsked i en 20cm-panna.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    felix le chat skrev 2013-12-18 19:58:40 följande:
    Medel värme och SLUTA PILLA PÅ FISKPINNARNA
    Låt dom vara. Skaka pannan nån gång då och då och vänd EN gång
    Då blir dom perfekta och inte trasiga.
    Sant. Folk vänder och byter och håller på alldeles för mycket på sina stekbitar.

När fiskpinnen/köttbiten/whatever går att rucka på utan problem är de färdigbrynta på den sidan. Fastnar de så har man stekt för lite. Förutsatt då att man har tillräckligt varmt och tillräckligt mycket matfett.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden varför trasiga fiskpinnar vid stekning?