• Sarah3

Vilken vit färg till lister och panel?

Behöver hjälp! Vi bygger nytt hus och har valt kritvitt tak. Nu märker jag att utbudet av lister i kritvit är minimal och alla fina lister kommer i 0502y, alltså lite gulvit. Jämfört med taket känns dom jätte gula! Funderade måla lister och väggpanel i kritvit men börjar de då se dumt ut mot dörrar och fönster som kommer i 0502y? Eller ska jag försöka byta taket till samma vita som listerna? Någon som haft samma dilemma och hur har ni löst det? :)

• Svar på tråden Vilken vit färg till lister och panel?
  • Nyfikna72

Har ni verkligen tänkt igenom valet av kritvitt till allting då? Det finns en anledning till att man oftast väljer en bruten vit till sådant. Man kanske kan tro att obruten vit ser bäst ut men i det långa loppet mår ögat bäst av en bruten vit.

• Sarah3

Nja, därav jag skrev om vi skulle byta taket till samma vita som listerna kommer i orginal, alltså 0502y som är bruten. Men helt ärligt tycker jag den inte är så fin, föredrar nog kritvit.. Tror jag! :)

• Nyfikna72

Nu är det ju inget som säger att listerna ska vara i samma ton som taket heller.........foder och socklar och sånt brukar ju målas med typ antikvitt, det är ju en svagt bruten vit. Kritvitt på dessa ställen ser bara konstigt ut.

• Sarah3
    Nyfikna72 skrev 2013-12-19 20:14:36 följande:
    Nu är det ju inget som säger att listerna ska vara i samma ton som taket heller.........foder och socklar och sånt brukar ju målas med typ antikvitt, det är ju en svagt bruten vit. Kritvitt på dessa ställen ser bara konstigt ut.

Jo, antikvit är ju bruten med gult och därför tänker jag att dom ser ännu gulare ut mot ett kritvitt tak. Jag tror inte du förstår riktigt vad jag menar.. :)
  • Sarah3
    Gurkburken skrev 2013-12-20 13:02:23 följande:
    När vi nu målar om listerna hemma så har vi valt 0500-N, dvs med lite svärta i men inget gult. Vi har kritvita väggar och tak, och det blir väldigt fint tillsammans. studiokarin.blogspot.com/2011/09/vitt-stockho...

Kan tänka mej det är fint! Hur tycker du listerna runt dörren ser ut? Känns dörren väldigt gul i jämförelse? Förutsatt att ni har standard vit på dörr förstås. :)
Svar på tråden Vilken vit färg till lister och panel?