• jannicab

Är min man ovanligt lat?

Hej alla! Jag och min man har en son på 10 mån och flickor varannan vecka. Jag är mammaledig och min man jobbar ca heltid. Han jobbar konstiga tider, ibland blir det halvdag och ibland är han ledig några dagar extra i veckan. Efter vi fick vår son så tycker jag att han ställer inte upp och hjälper till här hemma. Jag stiger upp på morgonen med vår son och han till jobbet. Jag vilar inget på dagen då sonen vilar eftersom jag tar igen städningen som blir mycket med tre barn. När min sambo kommer hem så lägger han sig på soffan, ska vila en halvtimme som blir ca två-tre timmar. Jag lagar mat och har sonen att underhålla samtidigt. Efter maten sitter han framför tv och tar det lugnt. Käkar nått gott dricker kaffe. Jag kan inte lägga mig i soffan för jag har sonen som ska ha mat, vatten, bus, leksaker eller uppsikt när han kryper. Sonen somnar en timme, men vaknar sen igen och kan vara hur pigg som helst i 3-5 timmar. Då lägger sig min man och sover i soffan, vaknar upp efter nån timme och frågar hur går det älskling. Jag säger att jag är helt slut, sonen har skrikit och bökat i flera timmar. Jag måste få duscha och dricka kaffe. Jag gråter av frustration. Han somnar om. Meningen va att min man skulle vila efter jobbet för att orka vara uppe ett tag på kvällen då han är ledig dagen efter. Jag förstår att när jag är hemma och mamma ledig så har jag sonen och chans att röja upp hemma. Men sen då när han är hemma. Ska inte sysslorna delas upp 50/50? Jag har hand om all tvätt, städ, disk duscha tre barn, nagelklippning borsta m.m. Jag gör allt för inget blir gjort. Vi har bråkat om det här i sex år nu. Annars har vi ett bra förhållande, men det blir bara värre och jag tycker att hans lathet blir avtändande. Finns det nån i samma sits eller några bra råd?

Slutkörd!
  • Svar på tråden Är min man ovanligt lat?
  • emmya
    jannicab skrev 2013-12-19 04:33:40 följande:
    Bra förslag emmya, tankarna snurrar. Jag hoppas han tar ansvar. Han är noga och har koll på vissa saker. Jag tyckte han va en bättre pappa innan vi fick våran gemensamma. Jag är orolig att han ska va egoistisk under pappaledigheten. Att sonen inte får det han behöver. Uppsikt, käk regelbundet och umgås med varandra.
    Låter kanske inte så bra att han ska spela tv-spel och ligga och halvsova med barnet. Då kanske pojken har det bättre i förskolan.
  • emmya

Låter rimligt att du försöker ha sonen i förskolan kanske mellan kl 8- 14 varje dag eller något sånt så kan han ta barnet på eftermidan.

• fluu

Men vad är det för grottman? Berätta precis hur det är för honom. Han jobbar halvtid säger du, du jobbar ju 24/7 med barn och hem, plus att du servar en jättebebis! Fattar han inte att han måste skärpa sig efter snack så sluta helt enkelt serva honom. Laga din och bebis mat, tvätta era kläder. Han får klara sig så kanske han ser hur det är.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • sigill

Om det är vanligt vet jag inte, men jag hade det likadant. Och kärleken stendog såklart. Nu är jag bara ihop med honom för att barnen ska slippa bli skilsmässobarn.

När du börjar jobba (om han nu tänker vara f-ledig som han lovat) så bete dig precis som han gör nu. Lägg dig i soffan. Lata dig. Fråga honom hur det går. Enda problemet är att det troligen inte kommer funka, eftersom sonen kommer komma till dig hela tiden. Han vet ju att du tar hand om honom, pappa spelar bara tv-spel och bryr sig inte.

Berätta för flickornas mamma att han inte tar hand om dem. Varför är de hos er varannan vecka??? Varför inte varannan helg? Det måste ju bli väldigt hattigt och hoppigt att flänga sådär och vara borta från sitt hem 50 % (!) av tiden kan väl aldrig vara bra.

• iknasi

Mammaledig är inte samma sak som hemmafru. Man gör det som hinns om man orkar. Vill själv ha ett städat & fint hem men finns inte energin så mår inte jag bra heller. Ja och sambon fördelar allt när han kommer hem från jobbet dvs disk, rasta hund ect. När allt sånt är klart får han gärna vila/somna en stund på soffan. Nu ska ju vi få vårat första barn i mars så har inte som en helst aning hur det kommer bli. Men han förstår att små barn eller barn överlag tar mycket tid och att man troligtvis inte kommer ha samma tid som innan och lägga på sitt hem. Då hjälps man åt helt enkelt.

• Studentpappa

Han verkar sjukt lat, vem har tid att vila efter jobbet? Ge honom ett ultimatum där han får skärpa sig eller så åker han ut. Finns väl ingen anledning att ha ett bojsänke som ändå inte är intresserad av sina barn eller partner?

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • Natulcien

Men herregud, din man bor ju på hotell där du är nanny, städerska, kock, tvätterska etc etc etc!! Förvånad

Sluta serva honom!
    Som man bäddar får man, som bekant, ligga...och om du far runt som en tok och städar, fejar, fixar och tar hand om barn så lär han ju inte börja göra något. Han har ju märkt att det funkar att ligga på sofflocket.

Så för att svara på frågan i din trådstart: Ja, din man är ovanligt lat. Sjukt lat, faktiskt. Jag har inte ens hört talas om en man som är så lat i min egen bekantskapskrets.

Och det här meningen i din text förstår jag inte ens: "...annars har vi ett bra förhållande..."
    Hur kan någonting vara bra med en man som beter sig så?

• Natulcien
    scanmia skrev 2013-12-19 04:18:52 följande:
    Nej men sluta serva honom bara. Om ni har haft samma gräl i sex år så kommer han inte att ändra sig utan att du gör det först. Varför skulle han?

När han kommer hem från jobbet så ta en tur till gymmet eller gå på bio utan barn och låt honom ta hand om hemmafronten. Börja behandla honom som en kapabel, fullt fungerande vuxen och medförälder.

När saker behöver göras i hemmet så låt honom inte bara sitta passiv. Vill du dammsuga eller ta badrummen? Vill du laga mat eller ta bebisen? Har du allt du behöver till kvällsmaten för jag ska till affären och göra några ärenden och kan passa på att handla om det är något du behöver? 

Tjata inte utan vägra bara se det som naturligt att han inte tar sin del. Sin fulla del som pappa och partner. Klagar han så kan du ju alltid hålla med om att köksröjning och nattvak och biltvätt är rätt så tråkiga på en skala. Det kan vara svårt att sluta bara fixa och göra allt - det medför ju viss kontroll och du har ju nu vanan inne så att du vet hur man gör det snabbt och effektivt. Försök att inte låta det hålla dig tillbaka utan låt honom göra det på sitt sätt och i sin takt.  Rättvisa kan se ut på många sätt och vill han omförhandla så gör det för all del (avskyr man att ta ut sopor så kan det kanske bytas mot tvättjänst, vad vet jag? Eller om man har svårt för att hålla koll på räkningar och finanserna så kan det kanske kvittas mot något annat.) Man tar hand om varandra i en familj.
    Mycket bra och konkreta tips!!
  • KimPossible

På vilka sätt är han en "jättefin kille"? Han verkar helt ointresserad av både dig och barnen, vill inte umgås som familj och skiter totalt i att ta hand om sitt eget hem, sina egna barn och sin egen skit.

Lat? Ja, men även jävligt nonchalant och egoistisk. Lever han bara i ett förhållande för att få dygnetrunt-service? 

Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • KimPossible
    fluu skrev 2013-12-19 06:04:48 följande:
    Men vad är det för grottman? Berätta precis hur det är för honom. Han jobbar halvtid säger du, du jobbar ju 24/7 med barn och hem, plus att du servar en jättebebis! Fattar han inte att han måste skärpa sig efter snack så sluta helt enkelt serva honom. Laga din och bebis mat, tvätta era kläder. Han får klara sig så kanske han ser hur det är.
    Natulcien skrev 2013-12-19 09:39:55 följande:
    Men herregud, din man bor ju på hotell där du är nanny, städerska, kock, tvätterska etc etc etc!! Förvånad

Sluta serva honom!
    Som man bäddar får man, som bekant, ligga...och om du far runt som en tok och städar, fejar, fixar och tar hand om barn så lär han ju inte börja göra något. Han har ju märkt att det funkar att ligga på sofflocket.

Så för att svara på frågan i din trådstart: Ja, din man är ovanligt lat. Sjukt lat, faktiskt. Jag har inte ens hört talas om en man som är så lat i min egen bekantskapskrets.

Och det här meningen i din text förstår jag inte ens: "...annars har vi ett bra förhållande..."

Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • keron
    Studentpappa skrev 2013-12-19 09:17:02 följande:
    Han verkar sjukt lat, vem har tid att vila efter jobbet? Ge honom ett ultimatum där han får skärpa sig eller så åker han ut. Finns väl ingen anledning att ha ett bojsänke som ändå inte är intresserad av sina barn eller partner?
    Natulcien skrev 2013-12-19 09:39:55 följande:

Sluta serva honom!

KimPossible skrev 2013-12-19 09:50:34 följande:
    På vilka sätt är han en "jättefin kille"? Han verkar helt ointresserad av både dig och barnen, vill inte umgås som familj och skiter totalt i att ta hand om sitt eget hem, sina egna barn och sin egen skit.

Lat? Ja, men även jävligt nonchalant och egoistisk. Lever han bara i ett förhållande för att få dygnetrunt-service? 

• emmya

Tycker att flickorna ska börja vara hos sin mamma på heltid och hos er varannan tor-sön.

Pojken i förskola.

Ett städschema/ansvarschema som ska följas av båda.

• 81missan
    jannicab skrev 2013-12-19 03:57:58 följande:
    Hur mycket avlastning får ni hemmaföräldrar när sambo/man kommer hem efter jobb? Vad är normalt?
    Jag kan ganska ofta tycka att min man är lat, sitter många timmar framför datorn (2h/kväll). Däremot så kan ha bada med lillan om det behövs, han kan få ett ryck och diska innan frukost och då diskar han allt inte bara lite- som jag brukar göra. Han hänger ibland tvätt om jag ber honom och han har större delen av året haft huvudansvaret för nattningen då jag var sjukskriven i våras med urusel röst.

Jag är den som inventerar, tvättar, bäddar sängar, gör det mesta av städningen (om han gör något så är det diskar eller ev dammsugar). Jag badar dom större barnen för det vill inte min man.
  • 81missan

Vill inte försvara din man men har du tagit reda på om han är introvert? Tror inte det har med lösningen att göra, mest jag som är nyfiken, för dom kan vara lite kluriga att "hantera".

• lennartsdotter
    jannicab skrev 2013-12-19 03:57:58 följande:
    Hur mycket avlastning får ni hemmaföräldrar när sambo/man kommer hem efter jobb? Vad är normalt?
    Avlastning? Det är vårt hem och våra barn, min man avlastar mig inte. Vi sköter hem och barn tillsammans.

Förutsatt att din man är frisk och mår bra så ja, han är skitlat och omogen. Han beter sig som en tonåring, inte som en vuxen man med barn.

När jag nu är hemma med vårt andra barn så är ju hon prio 1. När jag är föräldraledig ska jag se till att barnet/barnen har det bra. Det är min uppgift. Om jag hinner kasta in en tvätt i maskinen, diska eller dammsuga så är väl det bra men det är inte det som är min uppgift dagtid. När maken kommer hem delar vi på ansvaret. Vi försöker se till att han har bebisen så mycket som möjligt så att han får mycket tid med henne, men han kan inte bänka sig i soffan med bebisen på magen utan vi sköter hemmet gemensamt. Om det är normal? Ingen aning, men jag skulle inte acceptera något annat. Att vara föräldraledig handlar egentligen väldigt lite om att vara ledig.Flört
  • falcken

Han bor ju på hemma hotell med all inclusive. En sån latmask. Ställ honom mot väggen. Efter sex är av full service lär han inte ändra sig självmant. Antingen gör han sin del eller så kan han flytta. Har hört en hel del om lata karlar och pojkvänner som inte bidrar med mycket i hemmet. Ett vanligt skäl till att kvinnor  begär skilsmässa är att de tröttnat på slitet och heller inte vill inleda nya förhållanden. Lata karlar är ofta mest intresserade av en hushållerska och förstår inte varför partnern klagar - och en ny sådan (hushållerska) hittar många bara kort tid efter en separation. Är inte det märkligt!

• Mimosa86
    jannicab skrev 2013-12-19 03:20:33 följande:

Hej alla! Jag och min man har en son på 10 mån och flickor varannan vecka. Jag är mammaledig och min man jobbar ca heltid. Han jobbar konstiga tider, ibland blir det halvdag och ibland är han ledig några dagar extra i veckan. Efter vi fick vår son så tycker jag att han ställer inte upp och hjälper till här hemma. Jag stiger upp på morgonen med vår son och han till jobbet. Jag vilar inget på dagen då sonen vilar eftersom jag tar igen städningen som blir mycket med tre barn. När min sambo kommer hem så lägger han sig på soffan, ska vila en halvtimme som blir ca två-tre timmar. Jag lagar mat och har sonen att underhålla samtidigt. Efter maten sitter han framför tv och tar det lugnt. Käkar nått gott dricker kaffe. Jag kan inte lägga mig i soffan för jag har sonen som ska ha mat, vatten, bus, leksaker eller uppsikt när han kryper. Sonen somnar en timme, men vaknar sen igen och kan vara hur pigg som helst i 3-5 timmar. Då lägger sig min man och sover i soffan, vaknar upp efter nån timme och frågar hur går det älskling. Jag säger att jag är helt slut, sonen har skrikit och bökat i flera timmar. Jag måste få duscha och dricka kaffe. Jag gråter av frustration. Han somnar om. Meningen va att min man skulle vila efter jobbet för att orka vara uppe ett tag på kvällen då han är ledig dagen efter. Jag förstår att när jag är hemma och mamma ledig så har jag sonen och chans att röja upp hemma. Men sen då när han är hemma. Ska inte sysslorna delas upp 50/50? Jag har hand om all tvätt, städ, disk duscha tre barn, nagelklippning borsta m.m. Jag gör allt för inget blir gjort. Vi har bråkat om det här i sex år nu. Annars har vi ett bra förhållande, men det blir bara värre och jag tycker att hans lathet blir avtändande. Finns det nån i samma sits eller några bra råd?

Så här är det.

Din mammaledighet motsvarar en arbetsdag. Det är den tid du får ersättning för.

När din man kommer hem så är familjen bådas ansvar. Lika så helger.

Eller är tanken att du ska jobb dygnet runt utan vila? Isåfall tycker jag ni har en dålig deal och bör byta så kan du gå till jobbet och arbeta dina 8 timmar medan han kör dygnet runt arbete hemma.
Svar på tråden Är min man ovanligt lat?