• Lindis77

Min treåring fick inte med sig något julpyssel hem från Förskolan

Hej

Ja som rubriken lyder så har inte min treåring fått med sig några egengjorda små julsaker hem från förskolan. Jag har hela tiden trott att han kanske skulle fått med sig något hans sista dag som var idag innan lite julledighet.

En dag när jag hämtade honom så hade han gjort en kikare av en toalettrulle (en KIKARE ingen jultomte) och idag hade han med sig ett flygplan hem när han kom hem med sin pappa. Ett simpelt pappersflygplan som kan vara kul att ta hem  andra dagar men kanske inte precis dagarna innan jul? Jag har inte fått någon info om att dom gjort det eller det julpysslet och att min son kanske inte varit intresserad av att göra det (typ att han gjorde en kikare istället för en toalettrulletomte).

Jag arbetar som Förskollärare själv när jag inte är föräldraledig och upplever detta som väldigt märkligt. Även när jag jobbat med barn i dom yngsta åldrarna så lade vi pyntet på deras nivå. Min sons förskola är överlag dåliga på att "visa upp" vad barnen gör typ med alster på väggar och så. Och att överhuvudtaget ge muntlig information.

Om det varit jag som hämtat honom idag så hade jag nog inte kunnat låta bli att fråga om han inte gjort något pyssel alls. Detta känns så TRÅKIGT. Vad skulle Ni andra gjort i samma situation? Någon annan som är Förskollärare?

//Linda

• Svar på tråden Min treåring fick inte med sig något julpyssel hem från Förskolan
  • Hannah76

Jag hade ärligt inte tänkt på det.. o andra sidan så pysslar vi mycket hemma.

Du brukar inte kika vad de gör/har gjort när du hämtar?

Har du inte tagit upp det du saknar med förskolan?

• BusJohanna

Ta upp det och fråga.

Kan ju vara så att de inte gjort ngt eller att sonen varit ointresserad.

Trist om de inte gjort ngt alls...

• Queenie70

Jag tycker du ska ta upp saken med ditt barn och på allvar informera om att du nästa år förväntar dig nåt bättre än en jävla kikare.

• cosinus

Min treåring kommer bara hem med vita pappersstrimlor som hon ritat på med kritor, det är allt.

Har inte ens tänkt på att hon borde komma hem med julpyssel, vill jag att hon pysslar får vi väl göra det här hemma.

Äldsta dottern som är 9 har inte pysslat nåt i skolan i år, när hon gick på dagis kom hon hem med massor av pyssel varje dag i flera år och då kom det även lite julpyssel.

Äldsta sonen har broderat jultavlor på löpande band på fritids, på dagis tror jag dock aldrig han pysslade annat än att bygga super-mario-svampar av pärlplattor.

Yngsta sonen är 5 och har inte pysslat nåt julpyssel på dagis men fått baka pepparkakor och det är han nöjd med. Kom hem med ett paket som han slagit in idag med vad jag gissar är en teckning i.

Alla barn vill inte pyssla, alla vill inte göra julpyssel och jag kan verkligen inte tycka att det är något måste inom förskolan, om barnen däremot ber om hjälp att pyssla något juligt då tycker jag förskolan kan vara behjälpliga.

• Lilly01

Om du jobbar själv på förskola borde du veta att ibland finns det anledningar till man inte pysslar med barnen som man önskar sig kunna.

Vi har 26 barn på våran avdelning 3-5 år,

3,5 ordinarie personal på det. Denna termin har varit tuffast någonsin med FÖR stor barngrupp.

I nov och december månad har dessutom 2,5 ordinarie personal blivit sjukskrivna. Kvar är jag som enda ordinarie.

Vilket har inneburit, jag jobbat själv långa pass, minst 5-8 timmar övertidsarbete per vecka. Med 2 eller 3 vikarier, olika vik varannan dag dessutom. Vikarier som dessutom bara sitter och inte gör så mycket.

Jag har tagit beslutet för att jag är ingen superkvinna eller superpedagog som kan sitta göra julpyssel med 28 barn.

Jag har haft en diskussion om det här tillsammans med en förälder som också hade synpunkter. Mamman ifråga kläckte ur sig att vi var lata. Ja.. Vad säger man?!? Lite förståelse..

Förlåt TS lånade din tråd, kände min tvungen spy ut lite!

• Bling1975

Jag hade nog inte reagerat alls. Min dotter har dock fått pyssla en hel del, men det mesta har de kvar på förskolan i dokumentationen och på väggarna. Men jag tänker på två saker.

Som förskolelärare så borde du väl veta att man i dag mer ska följa barnens intresse och inte styra deras skapande som man gjorde på 70- och 80-talet. Din son kanske ville göra kikare eller något helt annat när andra julpysslade.

Det andra som slår mig är att du inte verkar prata med förskolan. Jag går alltid in i verksamheten när jag hämtar och hälsar på de små kompisarna och pratar lite med personalen. Då både ser jag vad de har gjort och kan fråga hur dagen har varit för mitt barn.

Frågar man inte får man sällan veta något. Jag märker dock skillnad nu mot i början eftersom personalen vet att jag frågar. Då har de oftast lagt mer på minnet och berättar oftare saker utan att jag frågar. Din son borde väl också kunna berätta lite om han är 3 år. Har du frågat?

• pamilya

Jag får hem pyssel/teckningar nån gång om året för min son vill inte pyssla.

• Fia Maria
    Queenie70 skrev 2013-12-19 21:22:02 följande:
    Jag tycker du ska ta upp saken med ditt barn och på allvar informera om att du nästa år förväntar dig nåt bättre än en jävla kikare.
Svar på tråden Min treåring fick inte med sig något julpyssel hem från Förskolan