• Anonym (Julkaos)

Köpenhamn över jul - hjälp!

Hej alla! Jag bestämde mig för att fira jul i köpenhamn med mitt barn då vi saknar familj och ja, förra julen kändes ganska trist och ensam - jag har dock insett nu att allting är i stort sätt stängt över jul och behöver er hjälp!

Så här ser upplägget ut

23 dec - Kommer till Köpenhamn tidigt och går på Tivoli hela dagen + checkar in på hotellet
    24 dec - Gå på Blue planet från 10.00 -14.00 - Sedan? Jag VET INTE!
    25 dec - Jag trodde att ströget skulle vara öppet, men icke! INGEN ANING (Blue planet är också öppet då, kan inte göra det två dagar i rad väl?) 
    26 dec - Trodde att allt skulle vara öppet - ICKE! Zoo är öppet men är inte det för kallt? Tivoli har öppet då igen, ska man köra Tivoli två gånger? + Checkar ut och åker hem

Snälla ge mig tips och råd för hur jag kan göra den här julen mysig! 

• Svar på tråden Köpenhamn över jul - hjälp!
  • Anonym (Julkaos)

Tack för alla svar! 

Jag vill ju gärna kompensera den tråkiga julen från förra året - Den sved i mammahjärtat så att jag anstränger mig kanske lite för mycket. Jag har nu hittat restauranger som har öppet den 24 dec, så att då är det bara den 25 och 26 kvar att planera! 

Jag har varit på planetariet och tycker det är underbart där, men som jag förstått är det ju stängt den 25 och 26 dec. Är det någon som vet namnet på shopping malls i Köpenhamn? Kanske något som är öppet trots allt! =)

• Anonym (Julkaos)
    Anonym (tror det) skrev 2013-12-19 21:34:59 följande:

Öppningstider över julen

23.12.2013   | 11:30-17.00

24.12.2013   | Lukket
    25.12.2013   | Lukket

26.12.2013   | 09:30-20.30
    27.12.2013   | 09:30-20.30
    28.12.2013   | 09:30-20.30
    29.12.2013 | 09:30-20.30
    30.12.2013   | 09:30-20.30

31.12.2013   | Lukket
    01.01.14      | 13:00-20:30

Så det är öppet den 26! Ska kolla närmare på det =)
  • Anonym (Julkaos)
    anyXX skrev 2013-12-19 21:30:33 följande:
    Men du, ditt barn är så litet.... Tror inte du behöver stressa med aktiviteter! Mysa och pyssla lite på rummet mellan aktiviteterna eller leta upp en park och mata fåglarna räcker långt!
    Ja, det kan ju vara så att jag kanske stressar för mycket - Vill ju att allting ska vara perfekt! 
  • Anonym (tror det)
    Anonym (Julkaos) skrev 2013-12-19 21:40:09 följande:
    Ja, det kan ju vara så att jag kanske stressar för mycket - Vill ju att allting ska vara perfekt! 

Ditt barn kommer inte minnas någonting alls av denna resan, men om du hittar på mys på hotellet så kommer hen vara nöjd :). Jag tror också du ska släppa kraven för det finns ingen förutom du som kräver att det ska vara så "perfekt". Bara att resa utomlands är ju nöje nog!
  • Anonym (Julkaos)

Jag funderar på att ändra mitt upplägg - 

23 dec - Kommer till Köpenhamn tidigt och går på Tivoli hela dagen + checkar in på hotellet
    24 dec - Gå på Blue planet från 10.00 -14.00 - Äta på Restaurang 
    25 dec - Ha det mysigt, äta frukost och åka hem en dag tidigare för att sedan gå på 

MELLANDAGSREA på Väla! 

Vad säger ni om det? 

• TigerLilySwe

Danskarna är hopplösa med att ha stängt på helger, högtider och annat. Minsta lilla matbutik är stängd på söndagar. Jag tycker plan B låter bra. Alternativt kvistar du inom Emporia också, där är också trevligt. God Jul!

• Anonym (Julkaos)
    TigerLilySwe skrev 2013-12-19 22:19:43 följande:
    Danskarna är hopplösa med att ha stängt på helger, högtider och annat. Minsta lilla matbutik är stängd på söndagar. Jag tycker plan B låter bra. Alternativt kvistar du inom Emporia också, där är också trevligt. God Jul!
    Tack! Det lutar åt att jag kapar den sista dagen faktiskt, har vi gjort Tivoli och Blue Planet känns det som att vi ändå haft det ganska bra =)
  • VisitDenmark

Julen, och andra röda dagar, hålls det väldigt hårt på i Danmark. Alla butiker, köpcentrum, mm har stängt 24-26 december eftersom det är helgdagar. Däremot har en del sevärdheter öppet dock med kortare öppettider. Ovant för oss som är vana att det alltid är öppet men rättvist mot dem som jobbar i butik och danskarna själva är ju vana så det är mest vi som reagerar.

Det finns en hel del att göra med barn under julen: 
    Experimentarium, öppet 26/12 kl. 11-17. https://www.experimentarium.dk/index.php
    Ripleys & Guinness World of Record Museum har öppet 26/12, kl. 10-18. http://www.ripleys.com/copenhagen/
    Nationalmuseum (fantastiskt för barn med eget historisk museum och vikingaskatter) 26/12 kl. 10-17

Det finns många fler ställen som är öppet Annandag jul, bl a Louisiana om ni har lust att åka dit. De har också ett barnmuseum där barnen kan vara kreativa.

Den svåra dagen verkar helt klart att vara Juldagen då allt jag har sökt på är stängt - utom Zoo. Jag tror personligen att några timmar på Zoo kan vara riktigt mysiga så länge det inte spöregnar. Frisk luft och sedan en kopp varm choklad och mys på hotellet. Eller strosa i Köpenhamn och titta på vaktavlösningen kl. 12 vid Amalienborg Slott och hitta ett fik som passar er.

Jag hoppas att ni, trots danska öppettider, får en riktigt bra jul i Köpenhamn. Jag tror att det kan bli supermysigt utan att du planerar för mycket. Tänk på att hotellet också kan ge en del tips - sådant som inte ens vi vet om, saker som händer i staden. På vår hemsida kan du också hitta en hel tips om vad man kan göra under julen.

God Jul!
    önskar Gitte/VisitDenmark

• Dixie
    Anonym (Julkaos) skrev 2013-12-19 21:55:55 följande:

Jag funderar på att ändra mitt upplägg - 

24 dec - Gå på Blue planet från 10.00 -14.00 - Äta på Restaurang 
    25 dec - Ha det mysigt, äta frukost och åka hem en dag tidigare för att sedan gå på 

MELLANDAGSREA på Väla! 

Vad säger ni om det? 

Jag hade hellre åkt över till Malmö och gått på Emporia än Väla!
  • Anonym (tror det)
    Dixie skrev 2013-12-20 10:58:55 följande:
    Jag har aldrig varit på Emporia, men ofta på Väla då jag bodde i krokarna i många år. Väla har mycket men jag trivs inte riktigt där. Vet ej varför..gillar iofs inte de flesta gallerior, de stressar mig. Går därför ofta en fredag en timme före stängning eller så. Lite folk :).
  • Anonym (tror det)
    VisitDenmark skrev 2013-12-20 10:55:19 följande:
    Julen, och andra röda dagar, hålls det väldigt hårt på i Danmark. Alla butiker, köpcentrum, mm har stängt 24-26 december eftersom det är helgdagar. Däremot har en del sevärdheter öppet dock med kortare öppettider. Ovant för oss som är vana att det alltid är öppet men rättvist mot dem som jobbar i butik och danskarna själva är ju vana så det är mest vi som reagerar.

Experimentarium, öppet 26/12 kl. 11-17. www.experimentarium.dk/index.php
    Ripleys & Guinness World of Record Museum har öppet 26/12, kl. 10-18. 
    www.ripleys.com/copenhagen/
    Nationalmuseum (fantastiskt för barn med eget historisk museum och vikingaskatter) 26/12 kl. 10-17

Det finns många fler ställen som är öppet Annandag jul, bl a Louisiana om ni har lust att åka dit. De har också ett barnmuseum där barnen kan vara kreativa.

Den svåra dagen verkar helt klart att vara Juldagen då allt jag har sökt på är stängt - utom Zoo. Jag tror personligen att några timmar på Zoo kan vara riktigt mysiga så länge det inte spöregnar. Frisk luft och sedan en kopp varm choklad och mys på hotellet. Eller strosa i Köpenhamn och titta på vaktavlösningen kl. 12 vid Amalienborg Slott och hitta ett fik som passar er.

Jag hoppas att ni, trots danska öppettider, får en riktigt bra jul i Köpenhamn. Jag tror att det kan bli supermysigt utan att du planerar för mycket. Tänk på att hotellet också kan ge en del tips - sådant som inte ens vi vet om, saker som händer i staden. På vår hemsida kan du också hitta en hel tips om vad man kan göra under julen.

God Jul!
    Vad gulligt Gitte, att du tog dig tid. Och lite tips fick man på saker att göra, då vi är i K-hamn då och då :). Vi har inte sett allt än...
  • Anonym (tror det)
    Dixie skrev 2013-12-20 10:58:55 följande:
    Tänker efter, du har rätt! Det är bara att ta bron över till Danmark, medan Väla är en BRA BIT att ta sig, med ett litet barn på 2 och ett halvt som riskerar bli trött och kinkigt.
  • Anonym (tror det)
    Anonym (tror det) skrev 2013-12-20 11:03:47 följande:
    Tänker efter, du har rätt! Det är bara att ta bron över till Danmark, medan Väla är en BRA BIT att ta sig, med ett litet barn på 2 och ett halvt som riskerar bli trött och kinkigt.

DAH, bron över till MALMÖ och Sverige ska det stå. Tänker snabbare än hjärnan hinner med :)
  • VisitDenmark

Tack :) Hoppas att det hjälpte lite! och hoppas att ni hittar något roligt som passar er - oavsett var ni hamnar :)

• Anonym (Julkaos)
    Anonym (tror det) skrev 2013-12-20 11:03:47 följande:
    Vi bor i närheten av Väla, därför tänkte jag att det var smartast - Dvs den 26:e då vi haft tid att vila upp oss efter Köpenhamn Glad
  • Anonym (Julkaos)
    VisitDenmark skrev 2013-12-20 10:55:19 följande:

Experimentarium, öppet 26/12 kl. 11-17. www.experimentarium.dk/index.php
    Ripleys & Guinness World of Record Museum har öppet 26/12, kl. 10-18. www.ripleys.com/copenhagen/

God Jul!
    TACK för det här fina inlägget! Jättesnällt att du tog dig tid och vad många bra idéer jag fick nu för nästa resa till Köpenhamn! {#emotions_dlg.flower}
  • TigerLilySwe

Toppentips! Emporia har öppet tak som är värt att gå ut på. Man ser ut över sundet och får lite frisk luft. Var på Guinness museet på midsommarafton-perfekt. Danskarna firar inte midsommar som vi gör. Hoppas du får det mysigt med din lille reskamrat! God jul och gott nytt år på er!

Svar på tråden Köpenhamn över jul - hjälp!