VisitDenmark skrev 2013-12-20 10:55:19 följande:
Julen, och andra röda dagar, hålls det väldigt hårt på i Danmark. Alla butiker, köpcentrum, mm har stängt 24-26 december eftersom det är helgdagar. Däremot har en del sevärdheter öppet dock med kortare öppettider. Ovant för oss som är vana att det alltid är öppet men rättvist mot dem som jobbar i butik och danskarna själva är ju vana så det är mest vi som reagerar.
Det finns en hel del att göra med barn under julen:
Experimentarium, öppet 26/12 kl. 11-17.
www.experimentarium.dk/index.php
Ripleys & Guinness World of Record Museum har öppet 26/12, kl. 10-18.
www.ripleys.com/copenhagen/
Nationalmuseum (fantastiskt för barn med eget historisk museum och vikingaskatter) 26/12 kl. 10-17
Det finns många fler ställen som är öppet Annandag jul, bl a Louisiana om ni har lust att åka dit. De har också ett barnmuseum där barnen kan vara kreativa.
Den svåra dagen verkar helt klart att vara Juldagen då allt jag har sökt på är stängt - utom Zoo. Jag tror personligen att några timmar på Zoo kan vara riktigt mysiga så länge det inte spöregnar. Frisk luft och sedan en kopp varm choklad och mys på hotellet. Eller strosa i Köpenhamn och titta på vaktavlösningen kl. 12 vid Amalienborg Slott och hitta ett fik som passar er.
Jag hoppas att ni, trots danska öppettider, får en riktigt bra jul i Köpenhamn. Jag tror att det kan bli supermysigt utan att du planerar för mycket. Tänk på att hotellet också kan ge en del tips - sådant som inte ens vi vet om, saker som händer i staden. På vår hemsida kan du också hitta en hel tips om vad man kan göra under julen.
God Jul!
önskar Gitte/VisitDenmark
TACK för det här fina inlägget! Jättesnällt att du tog dig tid och vad många bra idéer jag fick nu för nästa resa till Köpenhamn!