• Errol Flynn
    Anonym (Nej) skrev 2013-12-20 08:37:44 följande:

Nej, det är inte en retroaktiv föräldrapenning. Alla får ett visst antal dagar att utnyttja fram tills barnets åttonde år. Även svenska föräldrar kan låta bli att ta ut föräldrapenning under de första sex åren om de vill, det gör ändå inte ersättningen de tar under år 7 och 8 retroaktiv.

Man kan leka med ord men att en invandrare kommer hit med 5 barn under 8 år får 480 dagar per barn trots att modern/fadern aldrig jobbat en dag här. Det är väl det diskussionen handlar om?

Från artikeln:

Enligt de nuvarande reglerna ger ett barn som har fötts utomlands rätt till samma antal dagar med föräldrapenning oavsett vilken ålder barnet har vid invandring. För barn födda utomlands tilldelas föräldrapenningdagarna retroaktivt. Föräldraledigheten för flera barn kan dessutom tas ut efter varandra. Det medför att föräldrar som invandrar med flera barn ibland kan ta ut föräldrapenning under åtskilliga år.

• Errol Flynn
    Anonym (Nej) skrev 2013-12-20 09:08:12 följande:

Det är stor skillnad mellan rätten till retroaktiva utbetalningar och det faktum att samma regler gäller för alla som bor i det här landet. Självklart kan man tycka att det inte ska vara möjligt att ta ut dagar ända upp till barnets åttonde levnadsår, men då är det ju det problemet man får tackla. Samma regler bör fortfarande gälla för alla, alternativt ska rätten till föräldraledighet tas bort även för svenskfödda som bott utomlands och kommer tillbaka när barnen hunnit bli några år, samt för adoptivföräldrar som adopterar lite äldre barn.

Att skribenterna i artikeln inte är så bra på svenska språket är bara att beklaga, eftersom många verkar tro på precis allt de läser och därmed missförstår hur saker och ting ligger till. Det skapar problem.

Det blir ju retroaktivt när dagarna inte delas ut vid födseln.
    Sen borde dom få 0 dagar men det är en annan diskussion.
  • Errol Flynn
    Psychopath skrev 2013-12-20 10:26:57 följande:
    Jaja, alla bara flyttar hit för att de vill ha pengar, de sitter säkert på sina nerbombade internetkaféer mitt bland alla dödsoffer och googlar på reglerna för svenskt barnbidrag och föräldrapenning. Är ni på riktigt? Idioter. 

I Syrien och i syriska flyktingläger i grannländerna talas det mycket om Sverige eftersom vi är det enda landet i världen som ger PUT till alla som lyckas ta sig hit. Arabiska tidningar har slagit upp det ganska stort också så folk väljer Sverige medvetet. Våra generösa bidrag är vi kända för sen tidigare. Tror du även att det är en slump att 52% av alla somalier som kommit till Europa hamnat i Sverige? Det finns många länder att söka asyl på vägen i. Många söker sig vidare från ex Italien för att de måste jobba där, det behöver du inte i Sverige.
    Sverige är ett medvetet val för många. Löjligt att låtsas som annat.
  • Errol Flynn
    Mosen skrev 2013-12-20 11:04:31 följande:
    Menar du nu att det är dåligt att Sverige är ett bra land att komma till?
    Jag tycker att vi ska vara stolta över att vi har det så gott ställt att vi kan hjälpa människor som kommer från otroligt dåliga omständigheter, till Sverige, och senare kan bli en tillgång för vårt land.

Ja Sverige behöver inte vara världssamvete. Vi har hjälpt många människor länge. Det är dags att ta ett steg tillbaka och låta någon annan ta förstaplats.
  • Errol Flynn
    sizzy skrev 2013-12-20 12:05:25 följande:
    ja hur många ska jag behöva dra upp? jag bildar inte min uppfattning utifrån dom. jag tar dom som EXEMPEL

har en hel del till såna exempel.
    sen har jag från mina gamla polare deras åsikter kring Sverige och folket som lever här.

sen finns det svenskar som beter sig som svin . vänta nu förolämpade jag svin. men det handlar om respekt.

flyr man ett krigshärjad land där man inte har rätt att uttrycka sig eller ens andas. så skulle man väll ändå uppskatta att man kommer till ett land där man får en chans att överleva dagen en chans att få uttrycka sig utan att riskera tortyr eller död.

då kommer man inte hit och beter sig som en skitstövel.

så skrev jag även att det finns invandrare som kommer hit på grund av RIKTIGA anledningar och är värda sin vikt i guld för det dom bidrar samhället MEN oftast så försvinner dom i mängden.
    jag är den jag är kommer ALDRIG bli svensk. men tack vare Sverige har jag ett liv har en möjlighet att få en framtid har en möjlighet att ge mina ungar en framtid och det e ja jäkligt tacksam över. men hålla käft om en invandrare eller svensk gör fel nää det kan ja inte.
    men är uppriktigt trött på att man inte får säga ett pip utan att bli stämplat för nått.
    Jag känner också invandrare som drar upp skräckexempel på hur deras landsmän beter sig. Tror inte det är ovanligt.
    Att flyktingförläggningar samt hem för "ensamkommande" slås sönder eller tänds på för att man inte får cigaretter, inte får skjuts till krogen, dålig mobiltäckning osv tyder för mig på att det är ganska många falska flyktingar Sverige fått på halsen.

• Errol Flynn
    Anonym (Ofelia) skrev 2013-12-20 12:23:56 följande:
    Jag känner svenskar som drar upp hur deras landsmän beter sig...sooo?

Inget so.
  • Errol Flynn
    Anonym (Ja, men....) skrev 2013-12-20 12:43:02 följande:

Hej,

jag är väldigt nyfiken på källor på att invandringen är en pluspost under ett 7-årsperspektiv. Har du sådana? Det är tyvärr väldigt svårt att få fram vad vi tjänar, alt. betalar för invandring, då det inte är helt politiskt korrekt att diskutera det. SD har efterfrågat en undersökning om vad vi tjänar/betalar, men riksdagen vill inte räkna på det.

I Norge har man visat att INGA invandrare (alltså inte ens nordbor, som arbetar från dag 1) är en pluspost, dock går vissa plu/minus noll. Och Norge är ju fortfarande i behov av arbetskraft...

Jag tycker vi ska ha en hög invandring; vilket vi har idag. Människor ska inte behöva dö pga religion, förföljelse eller krig m.m. Men att hävda att vi TJÄNAR pengar på att ta in dem får jag inte ihop. Sverige är ett rikt land, och vi har råd att hjälpa; alltså ska vi göra det. Men med den arbetslöshet och konjunktur vi har idag har jag inte läst en enda undersökning (jag har läst många) som visar att ökad invandring bidrar positivt till ekonomin.

Istället tycker jag att man måste försöka förstå människor som hävdar att "allt" blir sämre pga vår invandringspolitik. Det de upplever är att skola, vård och omsorg blivit sämre, och närområden mer otrygga. Det beror på att de sektorerna inte fått så mycket resurser som de behöver, vilket i sin tur beror på att andra sektorer kräver pengar. Introduktionsersättningen samt försörjningsstöd till invandrare är tyvärr stora budgetposter, som måste få kosta, det är det man måste få dem att förstå. Naturligtvis kan vi inte räkna med en perfekt skola och sjukvård när fler ska dela på samma budget, men det är fortfarande tillräckligt bra. Tycker jag . Helt klart bättre än alternativet; att människor svälter ihjäl eller dör i krig. Vi måste bara förstå att naturligtvis kan vi inte ha det lika bra som tidigare, men det viktiga är att ingen ska behöva ha det riktigt dåligt. Lite SOLIDARITET helt enkelt....
    http://www.tino.us/2013/11/

En fruktansvärt klarsynt blogg.
  • Errol Flynn
    BusJohanna skrev 2013-12-20 12:39:25 följande:
    Hihi jag läste först "radioaktivt", det hade varit ngt det..

Men lägg av nu, vad rör det dig om de som kommer som flyktingar får pengar?

Jag blir stolt över Sverige om det stämmer att det är så (inte insatt). Tänk vilket bemötande för ngn som haft det svårt och kanske inte har ngt alls.

Nej värre är alla politiker och toppchefer med deras feta löner och fallskärmar. Gnäll på dem istället för att sparka på de som redan ligger.

Då det är våra skattepengar rör det oss alla i viss mån.
  • Errol Flynn
    Anonym skrev 2013-12-23 19:01:47 följande:
    Har du börjat jobba?
    Jag är också nyfiken.
  • Errol Flynn
    Anonym (swerabia) skrev 2014-01-16 11:27:10 följande:

Alltså, VAD I HELVETE ÄR DET SOM HÄNDER HÄ'R???!!!!

Dom ska fångas och köras till flygplats utan omvägar, inte få skola vård bostad och pengar för att vistas 

ILLEGALT i landet.

Inte för att det kommer göra nån skillnad med SD har precis fått sig ytterligare en röst.

Norrköping tänker ta efter Malmö och dela ut socialbidrag till illegala invandrare också såg jag. Där släcktes det hoppet.
    Att tiggande romer "eu-migranter" ska få samma rättigheter som illegala oroar än mer. Någon som tror att romerna slutar komma om de får sjukvård och socialbidrag?

http://www.sydsvenskan.se/sverige/eu-migranter-kan-fa-samma-formaner-som-papperslosa/
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
  • Errol Flynn
    Anonym (Patethic) skrev 2014-01-16 13:43:18 följande:

Spenderar du lika mycket tid med att leva ditt liv som att förfasas över icke-svenskar?
    Nä. All min vakna tid går åt att förfasas.
    Vilket varje normal människa borde göra när det gäller slöseri med skattemedel och landet våra barn ska växa upp i.
  • Errol Flynn
    UniqueSnowflake skrev 2014-01-16 14:26:44 följande:
    Patethic stavats Pathetic, btw

Engelskan kommer inte naturligt till alla.
  • Errol Flynn
    Kleo73 skrev 2014-01-16 16:26:18 följande:

Alltså man bör ha skuldkänsla att det är krig och bråk i olika delar av värden bara pga att man råkades bo i ett " rikt" land??? Vad är detta för komplex? Jag vet att regeringen hjälper syriska oppositionen ( dock vet inte varför?) men hur gäller det Somalia, Afganistan Pakistan mm???
    www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article18182514.ab

Sverige skänker mycket pengar samt är det enda landet i VÄRLDEN som ger automatiskt uppehållstillstånd till ALLA syrier. Vi behöver inte skämmas.
  • Errol Flynn
    Kleo73 skrev 2014-01-16 17:50:53 följande:

Varför gör ni det då? Varför ger man automatiskt uppehållstillstånd till alla eritreaner, somalier? För att inte skämmas och känna sig såååååå snälla, eller? Vad egentligen står bakom det? Vill bara förstå...
    Ni? Jag ger inte bort några PUT. Jag hade på min höjd gett TUT. Och absolut inga bidrag till illegala eller tiggare. Sveriges politiker har fått storhetsvansinne medan övriga Europa skrattar åt oss och vår dumhet och är tacksamma att vi tar så många så dom slipper.
  • Errol Flynn
    Anonym (utländsk) skrev 2014-01-17 09:42:27 följande:
    Vad menar du med komplex? Det jag menade med komplex är att det är en komplex fråga (man kan se saker från olika håll och vrida och vända på frågor för allt är oftast inte svart eller vitt) multidimensionell.

En del i att rika länder bidrar med hjälp till rika länder men som är plågade av krig och oroshärdar är för att vi i den rika delen av världen också hjälper dem att slåss och underhålla konflikter.
    Så vi tar med ena näven och ger med den andra. Dubbelmoral. 
    Det kan ju ligga något bakom att vi har så generös migrationspolitik. 

Tror dock bara det är Syrier just nu som direkt beviljas uppehållstillstånd. Kan tycka det är lite märkligt. Var ska man dra gränsen det finns ju många oroliga områden. 
    Eritreaner har flyktingstatus också. Och somalier har ju tidningarna döpt till somalie-svenskar när dom pratar om dom som fortfarande bor kvar i Somalia. Som om alla somalier egentligen är svenskar som bara väntar på att få komma "hem".
  • Errol Flynn
    Kleo73 skrev 2014-01-26 14:16:40 följande:

Jag tror att tidningarna menar de somalier ( riktiga behövande och fattiga) som blev upphittade av svenskar i flyktinglägrar på gränsen med Kenya, erbjudna uppehållstillstånd som kvotflyktingar men an inte komma hit pga bostadsbrist.
    Jag tror dom pratade om de anhöriga till dom som redan fått komma hit. Men jag kan ha fel.
Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare