Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

Det finns inga retroaktiva barnbidrag, och det finns ingen retroaktiv föräldrapenning heller. Så var det utrett. Är du lugn nu, ts?

• Anonym (Nej)
    Anonym (Ja, men....) skrev 2013-12-20 00:42:00 följande:
    Hej Hermansson (och övriga), Dina länkar gäller asylsökande, vilka inte tråden handlar om. Föräldrapenning ges inte till asylsökande. För invandrare gäller dock samma regler som för svenskar; 480 dagar/barm, som ska tas ut innan barnet är 8 år. Ersättningen ges på 3 nivåer, men för invandrare som inte arbetat blir den på lägsta nivån (180kr/dag i 90 dagar, 225 kr/dag 390 dagar). Och ja, den ges retroaktivt, men maximalt till barnet är 8 år. Visst går det att utnyttja och personligen tycker jag att regeln är idiotisk, men min personliga erfarenhet är att det inte utnyttjas så mycket?  (För ett barn blir det alltså totalt 103 950 kr på knappt 16 månader; dvs 6497kr/mån (exkl. jämställdhetsbonus).)

Nej, föräldrapenning ges inte retroaktivt. Föräldrapenningsdagarna kan tas ut när man vill under barnets åtta första år, det står alla fritt att välja när dessa dagar ska användas. Om någon kommer till Sverige när barnet är sju år och 9 månader gammalt kan alltså bara ett fåtal föräldradagar nyttjas. Ingen retroaktivitet alltså. Hoppas alla fattar nu...
  • Anonym (Nej)
    Errol Flynn skrev 2013-12-20 08:22:02 följande:

Retroaktiv föräldrapenning finns. Lugn nu?

www.svd.se/opinion/brannpunkt/foraldrapenning...

Nej, det är inte en retroaktiv föräldrapenning. Alla får ett visst antal dagar att utnyttja fram tills barnets åttonde år. Även svenska föräldrar kan låta bli att ta ut föräldrapenning under de första sex åren om de vill, det gör ändå inte ersättningen de tar under år 7 och 8 retroaktiv.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Nej) skrev 2013-12-20 08:37:44 följande:

Nej, det är inte en retroaktiv föräldrapenning. Alla får ett visst antal dagar att utnyttja fram tills barnets åttonde år. Även svenska föräldrar kan låta bli att ta ut föräldrapenning under de första sex åren om de vill, det gör ändå inte ersättningen de tar under år 7 och 8 retroaktiv.

För att förtydliga ännu mer: De dagar som brinner inne pga att de inte utnyttjats innan barnets åttonde år är borta och går inte att ta ut retroaktivt
  • Anonym (Nej)
    Errol Flynn skrev 2013-12-20 09:02:09 följande:

Man kan leka med ord men att en invandrare kommer hit med 5 barn under 8 år får 480 dagar per barn trots att modern/fadern aldrig jobbat en dag här. Det är väl det diskussionen handlar om?

Från artikeln:

Enligt de nuvarande reglerna ger ett barn som har fötts utomlands rätt till samma antal dagar med föräldrapenning oavsett vilken ålder barnet har vid invandring. För barn födda utomlands tilldelas föräldrapenningdagarna retroaktivt. Föräldraledigheten för flera barn kan dessutom tas ut efter varandra. Det medför att föräldrar som invandrar med flera barn ibland kan ta ut föräldrapenning under åtskilliga år.

Det är stor skillnad mellan rätten till retroaktiva utbetalningar och det faktum att samma regler gäller för alla som bor i det här landet. Självklart kan man tycka att det inte ska vara möjligt att ta ut dagar ända upp till barnets åttonde levnadsår, men då är det ju det problemet man får tackla. Samma regler bör fortfarande gälla för alla, alternativt ska rätten till föräldraledighet tas bort även för svenskfödda som bott utomlands och kommer tillbaka när barnen hunnit bli några år, samt för adoptivföräldrar som adopterar lite äldre barn.

Att skribenterna i artikeln inte är så bra på svenska språket är bara att beklaga, eftersom många verkar tro på precis allt de läser och därmed missförstår hur saker och ting ligger till. Det skapar problem.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Ja, men....) skrev 2013-12-20 09:52:29 följande:

Det som avses är att man tar ut dagar som borde tagits ut tidigare.

Exempel med mig själv:

Jag födde barn i Norge 2008. 2013 (i somras) flyttade vi till Sverige. Hux flux har vi fått 480 dagar från försäkringskassan, för vår 5-åring... Tack, men nej tack, jag tycker det är idiotiskt!

I Norge är du hemma ca 1 år, får du fler barm förfaller ev. kvarvarande dagar från tidigare barn. Du kan ta ut dagar tills dess att barnet är 3 år, men det är betydligt strängare krav på arbete. Betydligt bättre enligt mig...

Reglerna håller på att ses över även i Sverige. Dagarna "borde" tas ut innan barnets åttonde levnadsår, enligt befintliga regler - att folk i allmänhet tycker att man ska använda merparten av dagarna under barnets första år är en annan sak.

Poängen är att det ofta i sådana här diskussioner försöker hävdas att invandrare har mer förmånligt regelverk att följa än svenskar. Så är inte fallet, samma regler gäller för alla. Det är främlingsfientliga människor som försöker få allt att låta som om det är invandrarnas fel, och att svenskar blir förfördelade, som jag personligen stör mig på. Klaga på lagen och lagstiftarna om det är där felet ligger, inte på de som använder systemet så som det är uppsatt att fungera.
  • Anonym (Nej)
    blue32 skrev 2013-12-20 18:43:27 följande:
    Det tycker ständigt upp såna här rasistiska trådar på Familjeliv
    Syfte är bara att få folk att sympatisera med SD

Syftet skulle teoretiskt sett kunna vara att göra sig rolig över många SD:ares brist på eget tänkande - det finns ju hur många trådar som helst där ts (som minsann tänker rösta på SD!!!) går på vad som helst som skrivs på Axpixlat eller annan valfri "källa". Källkritisk much? Men det är liksom ingen mening med att göra sig rolig över sånt eftersom denna typ av SD-väljare själva inte har vett nog att förstå skämtet...
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Skillnad på) skrev 2013-12-21 01:14:11 följande:
    Varför skriver vissa här och påstår att det inte är sant att man kan få retroaktiv föräldrarpenning? Varför kollar man inte upp fakta innan man uttalar sig. Jag kan skriva att jag vet att man får retroaktiv föräldrarpenning eftersom jag med säkerhet vet det men jag skulle aldrig komma på tanken att påstå något om t ex barnbidraget eftersom jag inte har koll på just den biten.

Vi skriver så eftersom vi kan svenska och vet vad retroaktiv betyder. Vi skriver så för att det är sant. Alla barn under åtta år tilldelas 480 dagar som föräldrarna kan välja att ta ut när de behagar innan barnets åttonde levnadsår. Om flyktingbarn äldre än åtta år hade fått 480 dagar att utnyttja hade det varit en retroaktiv ersättning men så fungerar det inte. Samma regler gäller för alla barn, svenska som invandrade. Jag undrar också varför folk inte kollar upp fakta innan de uttalar sig.
  • Anonym (Nej)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-21 10:59:25 följande:
    Svenska föräldrar får ju dessa dagar när barnet föds, och tanken är att majoriteten av dessa dagar ska tas ut innan barnet är 18 månader gammalt - vilket också nästan alla föräldrar gör. Det var aldrig meningen att de skulle användas, för att mamman skulle vara hemma med en sjuåring. Det enda rimliga vore, att kommer en flyktingmamma hit med en nyfödd, så får hon alla dagar som vilken svenska som helst. Är barnet redan sex månader, så dras det av sex månader, och är barnet redan ett år, så finns det bara c:a 30 dagar kvar att ta ut...

Tanken var att man skulle kunna ta ut dagar hur man vill till barnets åttonde år. Därför skrev man regelverket som man gjorde. Hade man avsett att dagarna skulle tas ut inom 18 månader hade man istället skrivit reglerna på det viset.
Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare