Retroaktivt barnbidrag för invandrare
Anonym (Fast...) skrev 2013-12-20 12:23:53 följande:
Jag tror de flesta reagerar på att man får alla dagarna för alla barnen även om barnen är lite äldre. Det är ju inte så vanligt bland föräldrar, som bor här redan när barnen föds, att spara alla dagar och sen kunna vara lediga flera år när barnen börjar nå skolålder. Man skulle t.ex. kunna tänka sig att en större del av dagarna (kanske 300) bränner inne när barnet fyller 3, ytterligare en del (100?) när barnet fyller 5 och de sista 80 när barnet fyller 8. Detta skulle då givetvis gälla alla som har rätt till föräldrapenning i landet. För de flesta som föder sina barn i Sverige skulle det inte märkas någon skillnad, men många skulle nog uppleva det som mer rättvist när det gäller barnfamiljer som flyttar hit när barnen är lite äldre.
Personligen förstår jag inte alls motiveringen om att få ut kvinnor på arbetslivet då dom syftar på kvinnor som har svårt att etablera sig i arbetslivet, t.ex invandrade kvinnor. Det är ju inte så att svårigheten i att få en anställning försvinner bara för att man inte längre "får" vara hemma. Men samtidigt så tycker jag att det är helt rätt att det sätts in regler som tydliggör vad föräldraledigheten är till för.