Anonym (bull) skrev 2013-12-20 15:14:14 följande:
Lejonmamman du har så många fördomar mot muslimer att det är sorgligt. Jag som är muslim och känner riktigt många muslimer , varav många är somalier.kan jag ju säga så att du har helt fel! De nya generationerna med somalier och muslimer som fötts i sverige har ändå svenskt synsätt när det gäller barn. Kanske mormorn fick 10 barn men det betyder inte att de själva vill ha det. De flesta jobbar och utbildar sig dessutom på högskolenivå.
Två jag känner har 2 barn, en annan har 3 barn..en äldre kvinna som inte kan få barn längre har 3. Och då menar jag somalierna jag känner. De flesta är inte ens
gifta.De flesta gifter sig dessutom någon gång mellan 22-30 års åldern. Ingen av alla muslimer jag känner gifte sig när de var yngre än 18 så sluta sprid dina falska fördomar. Den enda jag känner som har 4 barn är helsvensk. Det är väldigt väldigt få av dagens muslimer som växt upp i sverige som vill ha sådär många barn.
Alltså, jag BOR ju (tyvärr) i ett sådant område. Jag ser dom unga somaliska kvinnorna gå här med sina barnaskaror: tripp trapp trull, en i vagnen och så en i magen... Och fin, ny barnvagn har de allihop, och alla barnen är snyggt klädda i uppenbart nya kläder... och småflickorna är klädda som vuxna kvinnor i hellång svart klänning, och lång slöja fäst vid sidan av huvudet med ett spänne, och en hätta under som håller ihop håret och sticker fram under slöjan. Bara det - småtjejerna får aldrig leka, det går ju inte att springa och klättra i de kläderna, utan bara börja passa sin nya lillebror - vad gör det för deras utveckling till en frisk, sund, intellektuell och sportig svensk tjej..?
Sedan säger jag inte att de somaliskor DU beskriver inte kan finnas. Somalia är ju ett klansamhälle med mycket stor spridning i både ekonomi och utbildningsnivå. De unga somaliska kvinnor du känner, kanske har föräldrar (eller i alla fall fäder) som har högskoleutbildning? Kanske har fadern till och med fått plugga utomlands i USA eller Storbritannien ett år eller två, och där plockat upp en modernare syn..?