Inlägg från: Anonym (Linda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linda)

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

Lejonmamman01 skrev 2013-12-20 14:00:38 följande:
    Visst. Jag vände mig bara emot det typiska exemplet på att PK-folket alltid förutsätter att invandrarna har haft det svårast, behöver mest hjälp, och har flest ursäkter för alla dåliga beteenden. Om en somalisk familj väljer att skaffa åtta barn och vara hemma i stället för att söka jobb, så är det för att de är traumatiseeeerade. Fast ingen har en aning om ifall de egentligen sett eller upplevt något otäckt alls.

Om ett par svenska ungdomar med svår uppväxt i bagaget, mobbning i skolan o.s.v., träffas och väljer att vara hemma och skaffa många barn för att få en trygghet i familjen, så är de däremot lata, White trash, borde tvångssteriliseras o.s.v. i den allmänna debatten.

Jag är hellre PK än fylld av stereotyper vilket du uppenbart är. Det är lika skrämmande var gång man läser dylika trådar när det plötsligt börjar myllra av människor som tycks dra sig ur sina hålor enbart för att leverera propaganda. Men - innan du börjar misstolka även här så var snäll att komma med någon form av bäraktig källa till det du skriver här ovan. Referenser till avpixlat eller flashback undanbedes.

/Linda
  • Anonym (Linda)
    Anonym (df) skrev 2013-12-20 13:59:05 följande:
    Märkligt att komma med personliga påhopp för att jag kritiserade några politiska personer. Bli väl så när man inte har annat att tillföra.
    Jag tror inte att hon har förstått vad du skriver överhuvudtaget. Hon försökte nog vara lite kul i sina pekpinnar när det i själva verket är så att hon har läst inläggen uppåt väggarna.

/Linda
  • Anonym (Linda)
    Anonym (s 2) skrev 2013-12-20 13:59:23 följande:
    Var det inte så att en ensamstående mamma med 3 barn kunde få ungefär ca 20 000 kr med etableringsersättning, barnbidrag, bostadsbidrag och underhåll.

Det är generöst!   En ensamstående mamma som jobbar som vårdbiträde deltid kan få ut ca 10 000 kr. 

Jag bodde i Spanien innan där får invandrare ta vilket jobb som helst första dagen de får inga pengar för att studera spanska, inga tolkar vid hjälp vid myndigheter, sjukvård.
    Grattis! Vilken fin slutsats du drar här. För här finns det "vilket jobb som helst" att ta? Och vilka är det som sitter med de lågavlönade jobben här i Sverige? Då tänker jag städjobb, taxi, busschaufförer osv. ? Svenskar? Inte så mycket. Det är liksom lite mer komplicerat än så; många nyanlända har ingen möjlighet att FÅ JOBB. Lika lite som att de har en möjlighet att integreras i samhället, bo bland svenskar, umgås med svenskar osv. Se det i sin helhet, tack.

10,000 kronor för ett deltidsjobb skulle jag inte skriva är en dålig avlöning förövrigt, däremot kan jag hålla med om att vårdpersonal borde få högre löner men det kan väl inte sägas vara ett invandraringsproblem?

/Linda
  • Anonym (Linda)
    Anonym (...) skrev 2013-12-19 22:40:53 följande:
    Har precis fått höra att invandrare som kommer hit får retroaktivt barnbidrag för alla deras ungar när dom kommer hit. Finns det något annat land i hela världen som gör så?

Tänk att dom har 5 barn mellan 1--8 ...... då får dom ett litet fint bidrag omedelbart på ca 30 tusen utan att ha gjort ett enda jota i Sverige.

NU blir det sd för mig i valet!
    Källa på det, tack.

/Linda
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Patethic) skrev 2013-12-20 14:16:18 följande:

hahahah Ja det i sig säger rätt mycket om SDs väljare. Rationella? nja inte så mycket va?

Sen kan du ju redogöra för vad i SDs politik som du brinner för... varsågod... Shoot! ...
    Eller hur?

Jag undrar; hur många av Er som röstar på SD vet vad SD står för? Då menar jag i sin helhet inte invandringspolitiken. Hur många av er är kristna, t.ex.? Hur många av er vet vad folkhemmet innebär? Hur många av er tycker att politiker-snubbar ska få avgöra när det är okej för en kvinna att göra abort? Hur många av er har någon form av ekonomisk kunskap - då tänker jag att ni också kan se att de budgetförslag som SD levererar inte ens har en sanningshalt i sig. Hur många av er har sett Åkesson bli totalmanglad i en debatt - oavsett vilken fråga det handlar om i det större politiska sammanhanget?

Läs på för sjutton.
    /Linda
  • Anonym (Linda)
    Anonym (...) skrev 2013-12-19 23:32:37 följande:

Det stämmer, men pga vissa omständigheter som jag inte kunde påverka så ligger jag efter flera månader i hyra. Så jag har matbidrag på 1000 kr i 30 dagar, utöver det betalas inget. Inte el, gas, telefon eller tv. INGET!

Skulle gärna invandra någonstans och få denna lyx!
    Anonym,

Jag tycker att det du beskriver är väldigt ledsamt - men, jag måste ärligt erkänna att jag har svårt att se alla dessa moment som har ställt till det för dig som omständigheter. Jag har svårt att se att en människa av opåverkbara omständigheter ligger flera månader back ekonomiskt och att du inte heller får någon hjälp eller stöd som du faktiskt är berättigad till.

Dock, är det sant det du skriver så är det naturligtvis för jäkligt på så många plan. Men oavsett det så handlar inte dina problem, samhällets ovilja att hjälpa dig om invandrare. Tyvärr har vi en segregerad politik i vårt land som skapar större och större klyftor mellan människor. Detta drabbar många, på så många nivåer. Eftersom jag själv jobbat många år inom fastighetsbranschen i en av våra större städer i Sverige så vet jag, med säkerhet, att det är oerhört många invandrare som lever under snarlika förhållanden som du beskriver. Kanske ska man helt enkelt se det som ett större problem, ett väldfärdsproblem, än att skapa främlingsfientlighet?

Du ser; tendenserna har varit densamma så länge jag kan minnas: så fort det blir tufft, ekonomin svår, arbetslösheten hög - så får någon bära hundhuvudet. Samma grupp som sedan, när det går bra igen, får en naturlig plats i vårt samhälle - för hur tror du egentligen att det skulle se ut här om vi kastade ut invandrarna?

/Linda
Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare