Anonym (...) skrev 2013-12-19 23:32:37 följande:
Det stämmer, men pga vissa omständigheter som jag inte kunde påverka så ligger jag efter flera månader i hyra. Så jag har matbidrag på 1000 kr i 30 dagar, utöver det betalas inget. Inte el, gas, telefon eller tv. INGET!
Skulle gärna invandra någonstans och få denna lyx!
Anonym,
Jag tycker att det du beskriver är väldigt ledsamt - men, jag måste ärligt erkänna att jag har svårt att se alla dessa moment som har ställt till det för dig som omständigheter. Jag har svårt att se att en människa av opåverkbara omständigheter ligger flera månader back ekonomiskt och att du inte heller får någon hjälp eller stöd som du faktiskt är berättigad till.
Dock, är det sant det du skriver så är det naturligtvis för jäkligt på så många plan. Men oavsett det så handlar inte dina problem, samhällets ovilja att hjälpa dig om invandrare. Tyvärr har vi en segregerad politik i vårt land som skapar större och större klyftor mellan människor. Detta drabbar många, på så många nivåer. Eftersom jag själv jobbat många år inom fastighetsbranschen i en av våra större städer i Sverige så vet jag, med säkerhet, att det är oerhört många invandrare som lever under snarlika förhållanden som du beskriver. Kanske ska man helt enkelt se det som ett större problem, ett väldfärdsproblem, än att skapa främlingsfientlighet?
Du ser; tendenserna har varit densamma så länge jag kan minnas: så fort det blir tufft, ekonomin svår, arbetslösheten hög - så får någon bära hundhuvudet. Samma grupp som sedan, när det går bra igen, får en naturlig plats i vårt samhälle - för hur tror du egentligen att det skulle se ut här om vi kastade ut invandrarna?
/Linda