Inlägg från: Anonym (utländsk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (utländsk)

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

Sedan är det intressant att utländska medier faktiskt  både skakar på huvudet åt vår flyktingpolitik samtidigt fascineras och undrar de hur vi har råd...
    Går att söka på nyhetsklipp på det på youtube. ZDF tysk statlig tv bla.

• Anonym (utländsk)
    Polly74 skrev 2013-12-20 12:56:33 följande:
    Nej, det fås absolut inget retroaktivt barnbidrag för invandrare. Det fås vanligt barnbidrag EFTER att barnet fått uppehållstillstånd, och EFTER att familjen flyttat från sitt asylboende och blivit folkbokförda på egen adress, och EFTER att Migrationsverket slutat betala de ca 20 kronor/barn och dag som ska räcka till kläder, skor, mat et cetera för barnets räkning.

Och jag arbetar med dessa och liknande frågor, så jag vet. Oavsett vad som står på nätet så är det ovanstående som gäller.
  • Anonym (utländsk)
    Anonym (jzd) skrev 2013-12-20 16:43:53 följande:

LÄGG FOKUS PÅ DET SOM VERKLIGEN ÄR FEL ISTÄLLET! 
    SOM TE.X POLITIKER SOM FÖRSKINGRAR SKATTEPENGAR, POLITIKERS SKYHÖGA PENSIONER, POLITIKERS HÖGA LÖNER... 

nä istället gnäller vi på de som kommer hit och behöver hjälp... Snacka om naiva människor

Det ena utesluter inte det andra. När det gäller just allas våra skattepengar tycker jag man måste få vetskap om vart pengarna går i verkligheten.
    Anonym (s 2) skrev 2013-12-20 17:00:29 följande:
    Mer värre är att många med handikappade barn söker sig just till Sverige.

Varför just till Sverige? Jo här kan ju både mamma och pappa jobba som personliga assistenter åt barnet. Bostandsanpassning mm.

De flesta stora assistantbolag, söker sig aktivt just till flerspråkiga.
    Det är faktiskt lite skrämmande tycker jag. Just assistans som försäkringskassan betalar stora belopp till privata aktörer som vill tjäna hur mycket som helst. Det finns inga gränser för vad man kan få om man hamnar utanför de timmar som kommunen först ska stå för. Tror det är hjälpbehov som sträcker sig till max 25 tim i veckan.
    Där går helt otroligt mycket pengar. Konstigt att man inte diskuterar det mer öppet något gång.
    Fast äntligen har ju försäkringskassan börjar sätta dit miljonbluffare.
    De som blir lidande är de som måste kämpa ihjäl sig för att få några enstaka timmar beviljat av kommunen i LSS. 
  • Anonym (utländsk)
    Anonym (s 2) skrev 2013-12-20 17:57:38 följande:
    Jo är helt fel vissa gör miljardvinster, idag kostar snart assistanttimmarna sverige mer än 30 miljarder är mer än polisväsendet kostar.

Sen blir det fel va en story om en pojke från Balkan som sökte asyl för att barnet var handikappat. Han fick avslag på avslag, men sen fick pappan arbetsvisum som personlig assistent Visst synd om pojken absolut.

Men vi kan inte ha handikappsinvandring , då kan fattiga amerikanare också söka asyl här.
    Nej så kan vi ju inte ha det. Däremot fruktansvärt för barnen. Det får ju heller inte bli så att man "sjukgör" sina barn som en anledning att få stanna.
    Öppnar man upp för några fall ja då får man ju öppna för allt så småningom.
    I ytterst ömmande fall så klart de ska få hjälp men det får inte överutnyttjas. 

Ja och assistans för övrigt det borde granskas stort av något objektivt media...
  • Anonym (utländsk)
    1994 skrev 2013-12-31 20:39:09 följande:

Kanske om deras länder inte drabbades av svensk vapentillverkning så skulle dom kanske ha fått stanna i sina länder och så skulle dom kanske inte behöva söka sig till andra länder och så skulle dom kanske inte behövt bidrag? Stackarna.

Du har en poäng här. Vi i den "rika" delen av världen förser ju delvis konflikthärdar med vapen. Fast det är nog en väldigt komplex fråga. Men det går inte att komma ifrån att vi i som kallar oss att tillhöra de rika länderna delvis utnyttjar "fattiga" länders enorma rikedom. Tänker på exempelvis Afghanistan och många länder i Afrika som är enormt rika men där samhället står och stampar p g a oändliga krig och konflikter. 

• Anonym (utländsk)
    Kleo73 skrev 2014-01-15 22:41:38 följande:

Alltså du menar att vi orsakade konflikter och inbördeskrig i alla dessa länder????
    Inte alla dessa länder och konflikthärdar. Men vad tror du människor bråkar om? Makt och tillgångar är en stor del.
    Rika områden förser oroshärdar med vapen på olika sätt. Där oroshärdar finns, finns också ofta naturtillgångar. De här frågorna är så komplexa att det gäller att vara ordentligt påläst och jag känner att min kunskap är begränsad.
    Våran (över)konsumtion och välstånd kostar mycket resurser...
  • Anonym (utländsk)
    Kleo73 skrev 2014-01-16 16:26:18 följande:

Alltså man bör ha skuldkänsla att det är krig och bråk i olika delar av värden bara pga att man råkades bo i ett " rikt" land??? Vad är detta för komplex? Jag vet att regeringen hjälper syriska oppositionen ( dock vet inte varför?) men hur gäller det Somalia, Afganistan Pakistan mm???
    Vad menar du med komplex? Det jag menade med komplex är att det är en komplex fråga (man kan se saker från olika håll och vrida och vända på frågor för allt är oftast inte svart eller vitt) multidimensionell.

En del i att rika länder bidrar med hjälp till rika länder men som är plågade av krig och oroshärdar är för att vi i den rika delen av världen också hjälper dem att slåss och underhålla konflikter.
    Så vi tar med ena näven och ger med den andra. Dubbelmoral. 
    Det kan ju ligga något bakom att vi har så generös migrationspolitik. 

Tror dock bara det är Syrier just nu som direkt beviljas uppehållstillstånd. Kan tycka det är lite märkligt. Var ska man dra gränsen det finns ju många oroliga områden. 
Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare