Inlägg från: Anonym (Håller med 2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Håller med 2)

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

Anonym (Skillnad på) skrev 2013-12-21 13:44:44 följande:
    Anonym (Nej): Du har rätt i att ordet retroaktivt kanske inte är det mest lämpliga men det är ju en petitess efter summan av kardemumman är precis densamma. Alla som kommer hit med barn upp till åtta år får 480 föräldradagar per barn. Varför jag tycker det känns retroaktivt är för att föräldradagarna i första hand är till för när barnet är för litet för att kunna gå på förskola. Jag vet att till och med försäkringskassan kallat det för retroaktivt i något brev som en vän till mig fick.  Jag tycker att det är fel att det är så oavsett om det gäller flyktingar, andra invandrare eller tillbakaflyttande svenskar. Föräldradagarna är som sagt i första hand till för när barnet är för litet för förskola. Det finns ingen anledning få 480 dagar för ett sjuårigt barn. (Tio dagar hade kunnat vara lämpligt för skolstart och liknande. Det är ungefär vad andra föräldrar har kvar vid den åldern på barnet. ) Tvärtom så uppmuntrar det ju kvinnor (eftersom det oftast är de som stannar hemma med barn) till att inte ta sig ut i arbetslivet. Det är faktiskt en stor kvinnofälla för de som kommer från länder som inte är jämställda. Har kvinnan ett par barn så tar det alltså mååånga år innan hon kommer ut i arbetslivet. Varken bra för samhället eller för kvinnan själv då de flesta mår dåligt i längden av att bo i ett land de inte känner någon samhörighet med eller som de kan språket i. 

Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare