Inlägg från: Anonym (Skillnad på) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skillnad på)

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

invandrare och flykting. TS skrev invandrare inte flyktingar. Alla invandrare är inte flyktingar. Endast några få som kommer till Sverige har verklig flyktingstatus enligt FN och bara för att de har det är det inte alls säkert de sett våldtäkter, mord osv. som en del målar upp. Det kan lika gärna handla om politiska flyktingar som levt ett rikt liv. 

Jag vet inte om man kan få retroaktivt barnbidrag men föräldrarpenning vet jag med 110% säkerhet att man får retroaktivt då jag själv känner flera som fått det. De jag känner som fått det är inte flyktingar utan tvärtom är de hyfsat välbärgade. De har inte flytt från något utan kommit hit för kärlek eller karriär. Alla som kommer hit som har barn upp till åtta år får retroaktiv föräldrarpenning även om de skulle vara miljonärer. Tycker personligen också att det är helt galet då föräldrardagarna är till barnens bästa när de är för små för att gå på förskola i första hand. Inte för att inflyttade med barn stora nog att gå i skola ska kunna få extra pengar. Varför skriver vissa här och påstår att det inte är sant att man kan få retroaktiv föräldrarpenning? Varför kollar man inte upp fakta innan man uttalar sig. Jag kan skriva att jag vet att man får retroaktiv föräldrarpenning eftersom jag med säkerhet vet det men jag skulle aldrig komma på tanken att påstå något om t ex barnbidraget eftersom jag inte har koll på just den biten. En del verkar dock bara slänga ur sig hur som helst om vad de tror som om vad de tror skulle vara sanningen. 

• Anonym (Skillnad på)

Anonym (Nej): Du har rätt i att ordet retroaktivt kanske inte är det mest lämpliga men det är ju en petitess efter summan av kardemumman är precis densamma. Alla som kommer hit med barn upp till åtta år får 480 föräldradagar per barn. Varför jag tycker det känns retroaktivt är för att föräldradagarna i första hand är till för när barnet är för litet för att kunna gå på förskola. Jag vet att till och med försäkringskassan kallat det för retroaktivt i något brev som en vän till mig fick. 

Jag tycker att det är fel att det är så oavsett om det gäller flyktingar, andra invandrare eller tillbakaflyttande svenskar. Föräldradagarna är som sagt i första hand till för när barnet är för litet för förskola. Det finns ingen anledning få 480 dagar för ett sjuårigt barn. (Tio dagar hade kunnat vara lämpligt för skolstart och liknande. Det är ungefär vad andra föräldrar har kvar vid den åldern på barnet. ) Tvärtom så uppmuntrar det ju kvinnor (eftersom det oftast är de som stannar hemma med barn) till att inte ta sig ut i arbetslivet. Det är faktiskt en stor kvinnofälla för de som kommer från länder som inte är jämställda. Har kvinnan ett par barn så tar det alltså mååånga år innan hon kommer ut i arbetslivet. Varken bra för samhället eller för kvinnan själv då de flesta mår dåligt i längden av att bo i ett land de inte känner någon samhörighet med eller som de kan språket i. 

• Anonym (Skillnad på)

Anonym: Man kan få även om man inte hinner använda upp alla. Sedan är det inte så att föräldradagarna måste hinna användas precis fram till åttaårsdagen utan det beror lite på när på året barnet är fött. Har man som jag barn som är födda tidigt på året har man några månader extra på sig eftersom man får använda dem även efter födelsedagen fram till skolavslutningen. Fyller barnet år väldigt tidigt på året har man alltså ungefär ett halvår extra tid på sig så nu vet du det. :) (Dock känns det lite fånigt att dra upp en sådan petitess i stället för att bemöta huvudfrågan.)

Anonym ((phhhh): Vilka är ni? Du skriver ni i svar på mitt inlägg men med liten bokstav så jag antar att du inte försökte vara artig. I alla fall jag tycker det är bra att kunna spara en liten del föräldradagar till barnet är äldre som inför skolstart osv. och ett litet antal sådana dagar tycker jag även de som kommer hit med äldre barn ska kunna få. Jag tycker dock inte att man ska kunna spara hur som helst då det inte är tanken med föräldradagarna och som någon skrev efteråt så är det även sämre för barnens anknytning med pappan då pappor i högre utsträckning tenderar ta ut dagar när barnet blivit större. 

Du skriver att flyktingarna kommer få det sämre ställt men jag tror tvärtom att det kommer gynna många invandrarkvinnor i längden och det glädjer mig då jag inte vill ha ett samhälle med massa utanförskap samt att jag är intresserad av jämställdhetsfrågor. Jag vill t ex också att föräldradagarna ska vara reserverade till hälften för varje förälder utan möjlighet till överföring annat än vid enskild vårdnad. Alla är faktiskt inte ute efter att sätta dit invandrare som du verkar tro. 

Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare