• Dr Mupp

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

Anonym (...) skrev 2013-12-19 22:59:10 följande:

Bara där ser man skillnaden. Jag råkar vara svensk, min dagsinkomst var 55 kronor! Äter invandrare mer än vi svenskar alltså?
    Och hur lyckades du med det? Till och med soc ger mer än det. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Anonym (...) skrev 2013-12-19 23:20:08 följande:

Nej, det gör dom inte. Jag fick detta för en vecka sen, så jag VET att detta stämmer.
    minsta du kan få från soc är 3880 kr + hyra och el (och arbetsresor, läkemdelel, läkarbesök, a-kassa mm) Så normen är på 129 kr om dagen och utöver det så är det alltså pengar för hyra, el och andra godkända räkningar.  

http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2012november/nuharregeringenfaststalltriksnormenfor2013
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Anonym (...) skrev 2013-12-19 23:40:15 följande:
    Äh glöm denna tråd....... Jag har inte fått träffa mitt barn på flera månader nu och min bästa kompis och största stöd i livet dog nyligen.  Alla hennes kompisar ringer mig och frågar hur jag mår....... svarar inte......

Orkar inte mer och tänker på psykakuten hela tiden........ men det går inte, har  en fängelsedom som jag måste utföra. Mitt liv är slut. God Jul!

Blev bara förbannad när jag hörde om detta eftersom min ekonomi är åt helvete. Diskutera vidare om ni vill..... jag lämnar nu!
    så du vanvårdar ditt barn och bryter mot lagen, men dig är det mer synd om än invandrarna.
  • Dr Mupp
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-21 11:08:06 följande:
    Spelar det verkligen någon roll om flyktingmamman får föräldrapenning eller om hon försörjningsstöd om hon inte får arbete blir ju inte färre kronor som betalas ut?
    Eller är det av omtanke som flyktingkvinnan inte ska ha föräldrapenning så att hon istället ska ta ett av alla de lediga arbeten som finns som bara är att ta?
    Hur blir det om kvinnan får arbete tar hon då inte jobbet från någon stackars arbetslös svensk ensamstående mamma som bara kan få skitjobb för att hon saknar utbildning?
    Det är en stor skillnad. Skulle familjen hamna på försörjningsstöd så skulle mamman tvingas till SFI och jobbsökeri. Visst det kanske inte gör nån skillnad egentligen men en kvinna som kan språket och kanske fått en möjlighet att skaffas sig en basic yrkesutbildning har en bättre framtid än en kvinna som aldrig lärt sig språket och aldrig gjort mer än att vara föräldraledig med sina barn. 
  • Dr Mupp
    Anonym (phhhh) skrev 2013-12-21 13:54:40 följande:
    De flesta svenskar tycker att det är bra att kunna spara på föräldradagar tills barnet är lite äldre. Men den möjligheten vill ni alltså ta bort? ViIken tur att inte fler tänker så...!
    Den rätten minskas för barn födda efter 2014-01-01. Då får man bara spara 98 dagar. Den försämringen kommer just av att invandrare (både hemvändande svenskar och andra) får ut föräldrapenning och den aldrig var tänkt till stora barn.
  • Dr Mupp
    Anonym (phhhh) skrev 2013-12-21 13:51:40 följande:
    Jag antar att du förordar ettbarnspolitik à la Kina - för svenskar också förstås eftersom du är så mån om att det ska vara "rättvist", så att så få som möjligt behöver betala för andras barn!

Och det är en resurs för våra barn att de får lära sig känna barn från andra kulturer - förhoppningsvis blir de klokare än du.

Om det nu är en bra för barnen att gå i invandrartäta skolor, varför flyttar alla svenskar som kan barnen till andra skolor?
  • Dr Mupp
    mamita64 skrev 2013-12-21 19:17:38 följande:
    fortfarande så får ingen barnbidrag retroaktivt.
    Fp på lägsta nivå, 180 kr per dag kan ju alla som inte bidragit till landets ekonomi och som skaffar barn ta ut, eller hur?
    Etableringsersättning kan man få om man är inskriven och har en plan hos AF. För att få FP så skall man vara hemma med barnet
    Etableringstillägg kan man få om man har barn, som högst 4500 per månad. Får man underhållsstöd så kan etableringstillägget minskas. Jobbar man så är ju detta ett plus, men går man på soc så blir det ju ingen skillnad i den månatliga inkomsten. Alla bidrag dras ifrån socbidraget
    Och du vet också att etableringstillägg, barnbidrag, bostadsbidrag och underhållsbidrag kan ligga högre än socialbidraget för samma familj. Detta har du fått förklarat för dig flera gånger. 
  • Dr Mupp
    Dorian Ertymexx skrev 2013-12-21 20:17:49 följande:
    På grund av fördomar och rädsla, eller gammal ohederlig rasism.
    Antar att du satt dina barn i invandrartät skola eller är du rasist?
  • Dr Mupp
    Anonym (phhhh) skrev 2013-12-21 20:44:48 följande:
    "Alla svenskar som kan"? Du menar alltså du och din bekantskapskrets? Det tvivlar jag inte alls på...
    Det var en undersökning här på FL som visade att de flesta skulle undvika invandrartäta skolor. 

Mina barn går i den lokala skolan där de hamnar automatiskt om man inte gör ett aktivt val. Inte mitt fel att det är under 5% med utomnordiska invandrare i den skolan. 
  • Dr Mupp
    felix le chat skrev 2013-12-21 22:30:54 följande:
    Men det kan inte vara rätt. Fungerar det så i praktiken ?
    flyttar du hit men en 7+ 9 + 12 åring har du då 3 års "sparad" föräldraledighet ?
    Knappast...
    Nej har de en sjuåring kan de ju bara ta ut för ett år, gäller ju endast tills barnet fyller åtta år eller går ut ettan, vilket som nu kommer först.  

Har den en bebis, en tvååring, en fyraåring och en sexåring så kan de ta ut 1920 dagar innan föräldrapeningen är slut. Det är 5 år non stop utan några krav på kvinnan. 
Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare