• Kleo73

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

Anonym (utländsk) skrev 2014-01-03 14:07:14 följande:
    Du har en poäng här. Vi i den "rika" delen av världen förser ju delvis konflikthärdar med vapen. Fast det är nog en väldigt komplex fråga. Men det går inte att komma ifrån att vi i som kallar oss att tillhöra de rika länderna delvis utnyttjar "fattiga" länders enorma rikedom. Tänker på exempelvis Afghanistan och många länder i Afrika som är enormt rika men där samhället står och stampar p g a oändliga krig och konflikter. 

Alltså du menar att vi orsakade konflikter och inbördeskrig i alla dessa länder????
  • Kleo73
    Anonym (utländsk) skrev 2014-01-16 10:23:02 följande:
    Inte alla dessa länder och konflikthärdar. Men vad tror du människor bråkar om? Makt och tillgångar är en stor del. Rika områden förser oroshärdar med vapen på olika sätt. Där oroshärdar finns, finns också ofta naturtillgångar. De här frågorna är så komplexa att det gäller att vara ordentligt påläst och jag känner att min kunskap är begränsad. Våran (över)konsumtion och välstånd kostar mycket resurser...

Alltså man bör ha skuldkänsla att det är krig och bråk i olika delar av värden bara pga att man råkades bo i ett " rikt" land??? Vad är detta för komplex? Jag vet att regeringen hjälper syriska oppositionen ( dock vet inte varför?) men hur gäller det Somalia, Afganistan Pakistan mm???
  • Kleo73
    Errol Flynn skrev 2014-01-16 16:46:13 följande:
    www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inri... Sverige skänker mycket pengar samt är det enda landet i VÄRLDEN som ger automatiskt uppehållstillstånd till ALLA syrier. Vi behöver inte skämmas.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.

Varför gör ni det då? Varför ger man automatiskt uppehållstillstånd till alla eritreaner, somalier? För att inte skämmas och känna sig såååååå snälla, eller? Vad egentligen står bakom det? Vill bara förstå...
  • Kleo73
    Anonym (utländsk) skrev 2014-01-17 09:42:27 följande:
    Vad menar du med komplex? Det jag menade med komplex är att det är en komplex fråga (man kan se saker från olika håll och vrida och vända på frågor för allt är oftast inte svart eller vitt) multidimensionell.  En del i att rika länder bidrar med hjälp till rika länder men som är plågade av krig och oroshärdar är för att vi i den rika delen av världen också hjälper dem att slåss och underhålla konflikter. Så vi tar med ena näven och ger med den andra. Dubbelmoral.  Det kan ju ligga något bakom att vi har så generös migrationspolitik.  Tror dock bara det är Syrier just nu som direkt beviljas uppehållstillstånd. Kan tycka det är lite märkligt. Var ska man dra gränsen det finns ju många oroliga områden. 

Med komplex menade jag Complex(lat)- ett begrepp från psykologi ( psykoanalys).
  • Kleo73
    Errol Flynn skrev 2014-01-19 15:30:08 följande:
    Eritreaner har flyktingstatus också. Och somalier har ju tidningarna döpt till somalie-svenskar när dom pratar om dom som fortfarande bor kvar i Somalia. Som om alla somalier egentligen är svenskar som bara väntar på att få komma "hem".

Jag tror att tidningarna menar de somalier ( riktiga behövande och fattiga) som blev upphittade av svenskar i flyktinglägrar på gränsen med Kenya, erbjudna uppehållstillstånd som kvotflyktingar men an inte komma hit pga bostadsbrist.
  • Kleo73
    Errol Flynn skrev 2014-01-26 15:55:58 följande:
    Jag tror dom pratade om de anhöriga till dom som redan fått komma hit. Men jag kan ha fel.

Intressant..... det kan faktiskt vara så också.....med det ändrar inte faktum, eller hur?
Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare