Inlägg från: Lejonmamman01 |Visa alla inlägg
  • Lejonmamman01

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

MuppinCowboy skrev 2013-12-20 15:17:40 följande:
    De kommer kanske arbeta som läkare, advokater eller ekonomer istället.

Och om vi ska disskutera de som utnyttjar systemet visst jättebra men då ska vi väl diskutera de individer som missköter sig inte vilken hudfärg de har, för med tanke på hur många 'etniska' svenska det finns som också utnyttjar systemet så är väl inte vi levande reklampelare för etik och moral.

Bara tre av tio somaliska ungdomar har godkänt betyg från grundskolan. Sedan kan du räkna vidare på, hur många av dessa som bara har nätt och jämt godkänt, och inte kommer att klara gymnasiet... och än mindre läkarprogrammet. Det där var dumt skrivet av dig.
  • Lejonmamman01
    Knota skrev 2013-12-20 15:32:44 följande:
    Det borde väl passa dig, du har ju samma syn på kvinnor som de.
    Nu vet jag inte om du syftar på det jag skrivit i andra trådar, att svenskor också borde gifta sig tidigare och föda flera barn? Samt leva sitt liv mer med sina barn i åtanke? (Med tanke på att så många blir barnlösa eller behöver dyra fertilitetsbehandlingar p.g.a. att de väntar för länge.) Jo, men det förutsätter ju att det finns en man som har arbete, och är relativt högavlönad t.o.m. om familjen ska ha många barn. Men detta är ju möjligt, eftersom de välutbildade paren - som är de som väntar för länge - även tjänar bra.
  • Lejonmamman01
    Knota skrev 2013-12-20 15:32:44 följande:
    Det borde väl passa dig, du har ju samma syn på kvinnor som de.
    ...och för övrigt anser jag att skolarbete och idrott är SUPERviktigt, för både pojkar och flickor.
  • Lejonmamman01
    Anonym (s 2) skrev 2013-12-20 15:40:27 följande:
    Vilken stad bor du i?
    Det svarar jag inte på.
  • Lejonmamman01
    Anonym (s 2) skrev 2013-12-20 15:55:46 följande:
    Jo men ska vi ha fria skolmåltider?

Ska de som har råd betala 50 % av dagisavgiften alltså ca 6000 kr per unge?

I länder som Storbritanien är det just de familjer på gränsen som har det värst.

Man lever på bidrag så får man ett jobb, o hoppsan där försvann barnbidrag, bostadsbidrag, fria skolmåltider, fria skolkläder, subventionerad barnomsorg, så kan löna sig för familjen att inte jobba. Kostar för mycket att jobba.

Varken vänster eller högern i Sverige vill att vi ska ha för höga trösklar.
    I Storbritannien kom ju ett förslag för några månader sedan - vet inte om det gick igenom? - att familjer som gick på soc endast skulle få bidrag för två barn. Ville man ha fler, så måste man alltså kunna hushålla - alternativt skaffa sig ett jobb. Det tycker jag vore vettigt även här i Sverige, för då skulle folk vara tvungna att tänka sig för innan de skaffade många barn. Precis som de skulle ha fått göra i sitt hemland.

Även här är det ju så, att har man många barn så får man ut mera i sociabidrag, än om man har ett låglöneyrke. För lönen påverkas ju inte av antalet barn man har hemma. Det lönar sig alltså inte att jobba efter tredje barnet eller så.
  • Lejonmamman01
    Anonym (s 2) skrev 2013-12-20 16:06:14 följande:
    Tror inte du förstår att då skulle incitamenten minska för alla att betala skatt.

Är precis samma sak som att det inte är några patientavgifter för barn inom många landsting samma för alla.

Då skulle vi snarare kunna ta bort maxtaxan på förskolan.
    Nej, det är inte bakgrunden till att det är gratis att söka vård för sina barn, oavsett inkomst. Orsaken är att även rika kan vara snåla - eller ha knutit upp sina höga inkomster i höga amorteringar och avbetalningar, så att de inte har så mycket cash ändå. Man är rädd för att folk ska avstå att söka vård för sina barn tills det blir för sent, om det kostar något.
  • Lejonmamman01
    Anonym (jaa...) skrev 2013-12-20 19:56:24 följande:
    Har en vän som bott i USA i flera år och fått två barn (äldsta 6 och yngsta 3). Hon är svensk, han Amerikan. När de nu flyttade tillbaka till Sverige igen, fick de föräldrapenning för barnen. Så din vän har nog gjort något fel.

Men hur som helst, så mig veterligen kan man inte ta ut föräldradagar för flera barn samtidigt, så hur man än vrider och vänder på det blir det inte många kronor per dag.

Och det är väl aldrig retroaktivt. Om jag väljer att inte ta ut en enda dag av mina föräldradagar fram till mina barn är 5 år, och börjar ta de då, kan jag ju göra det. Men det är ju inte "retroaktivt". Hur kan du få det till "retroaktivt"? De finns ju där. Har man ett barn, får man X antal dagar att utnyttja fram till barnet är 8.

Har man inte tagit ut alla dagar då barnet är nog gammalt, brinner de ju inne.

Och retroaktivt barnbidrag. Snälla. Vem tror på det?
    Klart att det är retroaktivt. Barnen är ju inte födda här.
  • Lejonmamman01
    Ojsan skrev 2013-12-20 21:45:46 följande:
    men får dom ut så mycket per barn när de inte har arbetat upp någon sgi? Minimibeloppet är 180 kr/dag per barn innan skatt så det är ingen hög inkomst de får och barns vardag kostar  pengar.
    Grejen är, att så länge som man har fp-dagar att ta ut - och man tar ut dem i en följd - så har man rätt till socialbidrag dessutom. Rätten att använda föräldradagarna är nämligen lagstadgad, så den går över rätten att ställa sig till arbetsmarknadens förfogande. Även om barnet är fem, sex eller sju år gammalt.

Notan blir alltså mycket dyrare för samhället, än bara det där garantibeloppet.
  • Lejonmamman01
    Anonym (jaha 2) skrev 2013-12-20 22:54:02 följande:
    Ja varför inte vara hemma med en 15 åring också? Eller gamla mamma som är 87?
    Ja, precis...
  • Lejonmamman01
    Ojsan skrev 2013-12-20 22:48:36 följande:
    om barnet är 6 eller 7 år gammal så behöver det tid att "leva in sig" efter traumatiska händelser i hemlandet. Det gäller samma för oss infödda svenskar, föräldraledigheten går före arbete även i den åldern. Vet flera som ansöker om fp när de blir nekad semester så arbetsgivaren inte kan neka. Hursomhelst, föräldrapenning på 180 kr/dag EFTER skatt räcker inte långt. Därför får de soc bidrag så att de ska hålla sig öveer exisensminimum.
    Har aldrig hört från officiellt håll, att invandrade sex-sjuåringar skulle få vara hemma i mer än ett år, för att "leva sig in". Var har du fått det ifrån..? FINNS det behovet, så får väl mamman TILLFÄLLIG FÖRÄLDRAPENNING för att vara hemma - eller inlagd med barnet på barnpsyk - om det behovet verkligen finns. En läkare ska bedöma det i så fall. De flesta barnen mår förmodligen bra av att komma igång på dagis eller i skolan, få kompisar och lära sig svenska i stället!

Att det finns föräldrar som använder fp-dagarna för att fuska till sig semester på populära helgdagar eller bästa tiden på sommaren, är också en skandal, ja. Detta är faktiskt också en anledning till, att jag tycker att det är bra att möjligheten att spara dagar så där länge tas bort. För DET var aldrig tanken med föräldraledigheten - eller mammaledigheten som det hette i början. Tanken var att en mamma skulle slippa lämna bort sitt spädbarn.
Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare