Inlägg från: Anonym (s 2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (s 2)

Retroaktivt barnbidrag för invandrare

msmurphy skrev 2013-12-20 16:40:07 följande:
    Nu fattar jag vad du menar.
    Ja, det är mycket. Om man bor i Sverige och har så många barn får man sänka kraven på sin standard. Man får ha 2-3 ungar att dela rum etc.
    Om det är för mycket pengar kan jag inte svara på dock. Jag är inte insatt i vad det kostar att ha kids.
    Klart det kostar att ha barn men med 10 barn som ensamstående får man alltså med underhåll på 1125 alltså ca 3000 kr per barn. Så visst täcker 3000 kr per barn det mesta.

Har man sedan bostadsbidrag, på 6000 kr och en hyra på 8000 kr ja då täcker det nästan hela.

Sen med vårdnadsbidrag på 3000 kr då täcker det för mammans utgifter. 
    Hon har alltså inte ens några incitament för att söka jobb hon ligger över soc normen.
  • Anonym (s 2)
    TrendyFarsa skrev 2013-12-20 16:57:06 följande:
    "behöver hjälp" 

*fniss* Har du också gått på den lögnen?
    Ta bort vardena krona i bidrag som dessa "flyktingar" få så ska du få se hur intressant Sverige är som asylland.
    Mer värre är att många med handikappade barn söker sig just till Sverige.

Varför just till Sverige? Jo här kan ju både mamma och pappa jobba som personliga assistenter åt barnet. Bostandsanpassning mm.

De flesta stora assistantbolag, söker sig aktivt just till flerspråkiga.
  • Anonym (s 2)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-20 17:22:51 följande:
    Nej, det är inte bakgrunden till att det är gratis att söka vård för sina barn, oavsett inkomst. Orsaken är att även rika kan vara snåla - eller ha knutit upp sina höga inkomster i höga amorteringar och avbetalningar, så att de inte har så mycket cash ändå. Man är rädd för att folk ska avstå att söka vård för sina barn tills det blir för sent, om det kostar något.
    Va bara ett exempel vi har även subventionerad barnomsorg, de skulle lika gärna kunna ta fullt pris på 10-12 000 per unge.
  • Anonym (s 2)
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-20 17:19:49 följande:
    I Storbritannien kom ju ett förslag för några månader sedan - vet inte om det gick igenom? - att familjer som gick på soc endast skulle få bidrag för två barn. Ville man ha fler, så måste man alltså kunna hushålla - alternativt skaffa sig ett jobb. Det tycker jag vore vettigt även här i Sverige, för då skulle folk vara tvungna att tänka sig för innan de skaffade många barn. Precis som de skulle ha fått göra i sitt hemland.

Även här är det ju så, att har man många barn så får man ut mera i sociabidrag, än om man har ett låglöneyrke. För lönen påverkas ju inte av antalet barn man har hemma. Det lönar sig alltså inte att jobba efter tredje barnet eller så.
    Lite så jag menade att det inte lönar sig. 
    Men tycker det är för hårt med gräns för 2 barn.
    Med slopa flerbarnstillägget. Har man 1 barn får man ca 1000 kr har man 10 barn får man ca 20 000 kr, man borde få 10 000 kr bara för 10 barn.
  • Anonym (s 2)
    Anonym (utländsk) skrev 2013-12-20 17:50:01 följande:
    Det ena utesluter inte det andra. När det gäller just allas våra skattepengar tycker jag man måste få vetskap om vart pengarna går i verkligheten.
    Det är faktiskt lite skrämmande tycker jag. Just assistans som försäkringskassan betalar stora belopp till privata aktörer som vill tjäna hur mycket som helst. Det finns inga gränser för vad man kan få om man hamnar utanför de timmar som kommunen först ska stå för. Tror det är hjälpbehov som sträcker sig till max 25 tim i veckan.
    Där går helt otroligt mycket pengar. Konstigt att man inte diskuterar det mer öppet något gång.
    Fast äntligen har ju försäkringskassan börjar sätta dit miljonbluffare.
    De som blir lidande är de som måste kämpa ihjäl sig för att få några enstaka timmar beviljat av kommunen i LSS. 
    Jo är helt fel vissa gör miljardvinster, idag kostar snart assistanttimmarna sverige mer än 30 miljarder är mer än polisväsendet kostar.

Sen blir det fel va en story om en pojke från Balkan som sökte asyl för att barnet var handikappat. Han fick avslag på avslag, men sen fick pappan arbetsvisum som personlig assistent Visst synd om pojken absolut.

Men vi kan inte ha handikappsinvandring , då kan fattiga amerikanare också söka asyl här.
  • Anonym (s 2)
    Anonym (utländsk) skrev 2013-12-20 18:10:45 följande:
    Nej så kan vi ju inte ha det. Däremot fruktansvärt för barnen. Det får ju heller inte bli så att man "sjukgör" sina barn som en anledning att få stanna.
    Öppnar man upp för några fall ja då får man ju öppna för allt så småningom.
    I ytterst ömmande fall så klart de ska få hjälp men det får inte överutnyttjas. 

Ja och assistans för övrigt det borde granskas stort av något objektivt media...
    Jo blir lite fel, Grundtanke är ju att de som ska ha asyl är de som flyr från krig och förföljelser inte av hälsoskäl.
  • Anonym (s 2)
    Anonym (jaa...) skrev 2013-12-20 19:56:24 följande:
    Har en vän som bott i USA i flera år och fått två barn (äldsta 6 och yngsta 3). Hon är svensk, han Amerikan. När de nu flyttade tillbaka till Sverige igen, fick de föräldrapenning för barnen. Så din vän har nog gjort något fel.

Men hur som helst, så mig veterligen kan man inte ta ut föräldradagar för flera barn samtidigt, så hur man än vrider och vänder på det blir det inte många kronor per dag.

Och det är väl aldrig retroaktivt. Om jag väljer att inte ta ut en enda dag av mina föräldradagar fram till mina barn är 5 år, och börjar ta de då, kan jag ju göra det. Men det är ju inte "retroaktivt". Hur kan du få det till "retroaktivt"? De finns ju där. Har man ett barn, får man X antal dagar att utnyttja fram till barnet är 8.

Har man inte tagit ut alla dagar då barnet är nog gammalt, brinner de ju inne.

Och retroaktivt barnbidrag. Snälla. Vem tror på det?
    Jag tycker inte heller hemvändande svenskar med barn ska kunna vara hemma med barn som är över 3 år, deras dagar ska försvinna. 
  • Anonym (s 2)
    Anonym (jaa...) skrev 2013-12-20 20:48:14 följande:
    Vänta...hur tänker du nu?

Så vissa människor med barn i det här landet ska kunna vara hemma med barn som är över 3 år, men inte andra?
    Eller menar du att du inte tycker att man ska kunna vara hemma med barn över 3 år oavsett?

Jag är glad över att ha många dagar kvar. Mina barn är 4 och 6. Som ett exempel var jag hemma idag med föräldrapenning för att vi alla; barnen, jag och min make är trötta efter en lång termin. Jag kommer även vara föräldraledig tre dagar så att vi får lång ledighet nu över julen. Speciellt barnen som är i skola och förskola hela dagarna med 30 talet barn omkring sig nästan 8 timmar per dag. Och som det ser ut idag när båda föräldrarna "måste" jobba, är det förskolan/skolan som uppfostrar våra barn. Känns inte helt hundra det heller.
    Om barnen låt säga föds utanför Sverige oavsett om man är invandrare eller svensk så ska man inte kunna återvända när ungarna är 3 och 5 och vara hemma i 2 år med dom med föräldrapenning.

Man har då tagit del av de landet man bodde i då deras bidragssystem och skattesystem.
    EU i 6 månade men inte längre.

Du har inte rätt att ta med din föräldrapenning utomlands över x antal månader.
  • Anonym (s 2)
    Anonym (jaa...) skrev 2013-12-20 20:48:14 följande:
    Vänta...hur tänker du nu?

Så vissa människor med barn i det här landet ska kunna vara hemma med barn som är över 3 år, men inte andra?
    Eller menar du att du inte tycker att man ska kunna vara hemma med barn över 3 år oavsett?

Jag är glad över att ha många dagar kvar. Mina barn är 4 och 6. Som ett exempel var jag hemma idag med föräldrapenning för att vi alla; barnen, jag och min make är trötta efter en lång termin. Jag kommer även vara föräldraledig tre dagar så att vi får lång ledighet nu över julen. Speciellt barnen som är i skola och förskola hela dagarna med 30 talet barn omkring sig nästan 8 timmar per dag. Och som det ser ut idag när båda föräldrarna "måste" jobba, är det förskolan/skolan som uppfostrar våra barn. Känns inte helt hundra det heller.
    Varför gå ni inte det i tid båda två?
  • Anonym (s 2)
    Ojsan skrev 2013-12-20 20:58:11 följande:
    När flyktingarna kommer hit så behöver de svenskundervisning, kanske äver en grundutbildning för att få jobb och det är en heltidssysselsättning för många, som kan ta upp till ett år, ofta även längre tid än så. Då är det väl bra med föräldradagar så ena föräldern kan vara hemma medan den andre utbildar sig, vem ska annars ta hand om barnen?
    Är barnen över 1 år så kan de väl gå i förskola som alla andra??
  • Anonym (s 2)
    Anonym (jaa...) skrev 2013-12-20 21:02:43 följande:
    Skulle du säga att jag använder mina dagar retroaktivt om jag väntar med att börja använda dagarna till då mitt barn är tre år? Och att jag sedan är hemma ett år.

Man får ett visst antal dagar för ett barn. Det står inte att man måste börja använda dem när barnet föds, står inte heller att jag måste använda ett visst antal dagar under ett år. Det som står är att man kan ta ut föräldrapenning till och med den dagen ditt barn fyller 8 år. 

Hade formuleringen varit att man måste ta ut X antal dagar under ett år, X antal under nästa år osv. Ja, då kanske man kan snacka retroaktivt om någon får dessa pengar i efterhand. Men så är ju inte fallet. 
    Ja det är retroaktivt. Om en svensk mamma och brittisk pappa får barn i Storbritannien, de tar del av deras system med föräldradagar och barnbidrag. Sen flyttar familjen till Sverige när barnet är 5år.

Med det gamla systemet får de nya föräldradagar som dessutom baseras på den lön de senast hade i UK.

Är det rimligt ska de kunna utnyttja system i flera länder? Vara hemma 2 år?
  • Anonym (s 2)
    Men nu kommer det ju att ändras.

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.1067771-klok-andring-av-foraldrapenning

Föräldraförsäkringen är till för att ge små barn en trygg start.
    En fyraårsregel gör det tydligare.

Spädbarn behöver sina föräldrars omvårdnad. Och föräldrar
    ska inte riskera att förlora anknytningen till arbetslivet för att
    de tillfredställer barnens behov.

Med den viktiga utgångspunkten infördes den svenska
    föräldraförsäkringen, som kommit att utvecklas och utökas
    rejält sedan starten på sjuttiotalet.

Den svenska föräldraförsäkringens generositet har
    bidragit till Sveriges goda rykte som ett barnvänligt land.
    På senare år har det dock blivit allt mer uppenbart att försäkringen
    har tillkortakommanden, den är för generös i vissa fall och
    alltför snål i andra.

Att nyanlända barnfamiljer retroaktivt tilldelas full föräldraförsäkring

har visat sig vara att göra dem en björntjänst. Varken barnen eller
    den hemmavarande föräldern, vanligen modern, får den språkträning
    de så väl behöver. I stället har regeln gett inlåsningseffekter.

Samtidigt har den retroaktiva tilldelningen föga att göra med den
    tanke om de yngsta barnens väl, och skapandet av god föräldraanknytning,
    som ligger till grund för föräldraförsäkringssystemet.

Detta orimliga regelverk vill regeringen nu komma till rätta med
    genom att införa en fyraårsgräns för uttaget av föräldradagar.
    Bara 20 procent av föräldradagarna skall kunna sparas för senare uttag.
    Samtidigt höjs åldergränsen för det sena uttaget. Det sparade
    dagarna skall kunna komma barnet och familjen till nytta
    fram till dess barnet fyller 12 år.

• Anonym (s 2)
    Anonym (jaa...) skrev 2013-12-20 21:09:53 följande:
    Varför inte? Och hur skulle man i så fall formulera regelverket?

Om du har bott i Italien, där systemet ser ut så här...så gäller det här.
    Om du har bott i Somalia, där systemet ser ut så här...då gäller det här istället.
    Men om du har jobbat i det land som du bodde i då...då gäller detta. Jobbade du inte, då gäller något annat.

Ja..jag tror att det kan vara svårt att få till det där som du är ute efter..
    Ja nu har regeringen tagit till sig det och sett till att man max kan spara 20 % efter 4 årsdagen.
    Vilket innebär att reglerna snävs åt, bra tycker jag.

Tycker de kunde haft 3 år som gräns.
  • Anonym (s 2)
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-20 21:13:14 följande:
    De få inte föräldrapenningen baserad på inkomsten i England utan hamnar på lägsta nivå som om de inte arbetat alls, eller menar du att en familj från Syrien där föräldrarna arbetat som överläkare får föräldrapenning baserat på inkomsten de haft i hemlandet?
    Jo de får baserat på lönen i England, inom EU. 
  • Anonym (s 2)
    Ojsan skrev 2013-12-20 21:26:54 följande:
    jo visserligen, men de har tvingats  fly från krig till ett nytt land, ny kultur och nytt språk. De behöver bli trygga i sin situation, vilket underlättar om en förälder är närvarande och inte främmande personer på förskolan.
    Finns många otrygga svenska barn barnfamiljer som är hemlösa.

I min kommun har flyktingar företräde till kommunala bostäder.

Vet svenska mammor i min kommun som är hemlösa sover hos vänner med sitt barn i vardagsrum och ibland på motell.
  • Anonym (s 2)
    Anonym (jaa...) skrev 2013-12-20 21:37:17 följande:
    Helt rätt.

Nej, vi tar hit människor som upplevt fruktansvärda saker. De har en enda trygghet kvar: Sin familj. Vi trycker in dem i våra jätteförskolor där de uteslutande får träffa människor som inte förstår vad de säger. Vi gör ett, kanske redan otryggt barn, än mer otryggt. Bra idé! (ironi)

Det finns folk som inte tänker längre än näsan räcker.

Däremot håller jag med om att vi borde bli bättre på att integrera nyanlända till Sverige, många gånger. Men om man tänker efter lite, så förstår man ju att det bör göras i sakta mak.
    Fast nu får man max spara 20 % över 4 år det ska ändras.

Problemet har inte varit att en tex somalisk mamma är hemma ett år, utan snarare 10-20 år eller för alltid.

Mamman kommer hit med 5 barn mellan 0-7 år. Då  har mamman kunnat ta ut föräldradagar och varvat med vårdnadsbidrag vilket gör att hon kunnat vara hemma i 7 år. Under tiden har hon fått 4 barn till vartannat år som hon kunnat vara hemma med i 8 år till med föräldradagar och vårdnadsbidrag. Sen efter det när mamman är 47 år då anses hon inte platsa på arbetsmarknaden och blir långtidsarbetslös.
  • Anonym (s 2)
    Ojsan skrev 2013-12-20 21:45:46 följande:
    men får dom ut så mycket per barn när de inte har arbetat upp någon sgi? Minimibeloppet är 180 kr/dag per barn innan skatt så det är ingen hög inkomst de får och barns vardag kostar  pengar.
    Är det inte bättre att kvinnorna lär sig svenska jobbar och blir en del av samhället?

Nu har minibeloppet höjts till 225 kr per dag.
  • Anonym (s 2)
    Anonym (jaa...) skrev 2013-12-20 21:43:05 följande:
    Och i alla tider när det varit extra kämpigt har man försökt hitta en "grupp" att skylla allting på.

Vi borde lära oss mer av historien..
    Man ska inte skylla på grupper man ska se strukturer i samhället.

Viktigt att man pratar om saker.
  • Anonym (s 2)
    Ojsan skrev 2013-12-20 21:34:44 följande:
    men hur tycker du vi ska lösa problemet? de barnen är ju födda här och är de hemlösa och otrygga borde väl soc kontaktas?
    Soc hjälper inte alla av olika anledningar, soc kan inte trolla finns inga bostäder.

En ensamstående mamma som är 22 år som haft det trassligt, hon får ta csn lån för att läsa in högstadie och gymnasiekompetens.

För en flykting så får de etableringsersättning utan lån.
Svar på tråden Retroaktivt barnbidrag för invandrare