• Anonym (fundering)

graviditetspenning & sgi

Hej! Fråga 1: Jag kommer att söka graviditetspenning på heltid snart. Hur fungerar det, om ni inte godkänner heltid blir det då så att jag måste skicka in en ny ansökan om mindre tid då eller gör ni så att ni direkt godkänner den tid ni anser att jag kan få? Fråga 2: om jag tagit ledig 5 dagar (utan lön) nu under julhelgen påverkar det min föräldrapenning? Jag har BF 25 mars så jag kan väl inte ta ut föräldradagar redan nu? Hälsningar

• Svar på tråden graviditetspenning & sgi
  • Försäkringskassan

Hej!  

Om du ansökt om hel graviditetspenning men du blir beviljad halv graviditetspenning behöver
    du inte göra en ny ansökan.   

När vi har beslutat i ditt ärende får du en blankett (försäkran) som du då ska skicka tillbaka till oss. 

Om du har arbetar heltid i minst sex månader nu och tar ledigt under julhelgen så påverkar det inte                      din SGI (sjukpenninggrundande årsinkomst). 

Föräldrapenning kan man ta ut från och med den 60:e dagen före beräknad förlossning.

Hälsningar 
    Vera, handläggare

• Anonym (fundering)

Okej! Men om det inte ens beviljas så mycket som halv graviditetspenning hur blir det då, måste jag då göra en ny ansökan? Jag har jobbat 83% ett bra tag, mer än ett år. Så då påverkas inte föräldrapenningen heller av de lediga dagarna nu vid jul?

• Försäkringskassan

Hej!

Får man ett delvis avslag när man ansöker om hel graviditetspenning så ligger ansökan kvar ändå.

Som blivande mamma kan man minska ner sin arbetstid eller sluta arbeta helt de sista 6 månader före beräknad förlossning utan att det påverkar föräldrapenning om man före det varit i arbete 6 månader eller mer.

Här kan du läsa mer på sidan 3.

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf&CACHEID=3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden graviditetspenning & sgi